Keuze Elan Wingman 86 vs 82 en CTi vs Ti

Graag jullie hulp en inspiratie!
Ik overweeg om een set Elan Wingmans te kopen náást mijn huidige ski’s - Elan Amphibio 16 Ti2 (172cm).

Mijn huidige ski’s zijn echte carvers voor goed geprepareerde pistes. Heerlijk om op snelheid over de piste te snijden (korte en lange bochten), maar wel veeleisend en niet ideaal als de pistes slechter zijn.

Voor de dagen dat ik met de kids aan het skiën ben zoek ik een paar die speelser zijn en fijner op lagere snelheden door de hopen en slush gaan, of waarmee ik paadjes tussen de bomen en hobbeltjes kan meepakken. Máár ook ski’s waarmee ik, als ik zelf op een mooie piste sta, even echt goed kan carven op een behoorlijke snelheid. Snelheid is niet per se mijn doel, maar wel om mooi technisch te kunnen skiën en met een grote kanthoek te kunnen carven.

Ik overweeg hiervoor een paar Elan Wingmans aan te schaffen. Maar ik twijfel erg wat nu de best passende ski’s zijn. De 82 (makkelijker op zijn kant?) of de 86 (makkelijker door de hopen)? En de Ti (minder kracht/vergevingsgezinder?) of de CTi (stabieler bij hogere snelheden?).

Hopelijk zijn er mensen die ervaring hebben met de verschillende varianten en mij van wat advies kunnen voorzien? Of zijn er nog andere ski’s die ik niet heb overwogen?

Bedankt alvast!

Hier is nog een ander topic over de Elan Wingman. https://www.wintersport.be/forum/topic/527866
Heb er ook paar keer mijn ervaringen gedeeld.
Kort: ik heb Elan Wingman 82Cti. Vind het een waanzinnig fantastische ski!

Hier is nog een ander topic over de Elan Wingman. https://www.wintersport.be/forum/topic/527866
Heb er ook paar keer mijn ervaringen gedeeld.
Kort: ik heb Elan Wingman 82Cti. Vind het een waanzinnig fantastische ski!

Geert66 op 20 jan 2023 07:14

Dankjewel voor je Reactie! Ik heb het andere topic ook gelezen en kon daar nog niet helemaal vinden waar ik naar op zoek was. Ik wilde het topic niet kapen met een hele nieuwe vraag, vandaar dat ik een nieuwe ben gestart.

Ik vind de 82Cti echt een fantastische alleskunner. Heb ze al in vele wisselende condities geskied en ze hebben me nog nooit teleur gesteld. Kan goed zijn dat je nooit meer naar je oude ski’s grijpt 😉.

Ik vind de 82Cti echt een fantastische alleskunner. Heb ze al in vele wisselende condities geskied en ze hebben me nog nooit teleur gesteld. Kan goed zijn dat je nooit meer naar je oude ski’s grijpt 😉.

Geert66 op 20 jan 2023 14:11

En qua breedte (float) in de poeder en slush? Nooit het idee dat je wegzakt?

Ik vind de 82Cti echt een fantastische alleskunner. Heb ze al in vele wisselende condities geskied en ze hebben me nog nooit teleur gesteld. Kan goed zijn dat je nooit meer naar je oude ski’s grijpt 😉.

Geert66 op 20 jan 2023 14:11

En qua breedte (float) in de poeder en slush? Nooit het idee dat je wegzakt?

RemiV op 20 jan 2023 14:26

In slush zeker niet. In echte heel diepe poeder, tja, het zijn natuurlijk geen freeride ski’s. Anders moet je eens proberen om ze ergens te huren voor een dag …

*bericht bewerkt door Geert66 op 20 jan 2023 14:58

Ik heb zelf de 82 CTi en die zijn idd fantastisch zowel op de piste als in de poeder sneeuw. Let wel het zijn geen off piste skies maar ze komen behoorlijk goed mee.
De Ti heb ik ook gereden maar die vind ik te slap, zijn wel speelser maar heeft minder rebound in de bochten. De CTi geeft veel meer voldoening en is nog steeds speels genoeg.

@ RemiV.

ben je nog opzoek naar een Wingman 86 CTI? ik heb een set 172 cm die ik ga verkopen. model seizoen 21-22.

Ik heb de 82 CTI een ochtend getest en de 86 CTI gekocht, beide erg fijne ski’s. Als je regelmatig een skiroute pakt is de 86 een goede keuze. Blijf je meestal op de piste zou ik voor de 82 CTI kiezen.
@sebass, waarom doe je ze al weer weg?

@ RemiV.

ben je nog opzoek naar een Wingman 86 CTI? ik heb een set 172 cm die ik ga verkopen. model seizoen 21-22.

sebass op 12 apr 2023 08:32

Dank voor het aanbod! Ik heb juist vorige week een set Wingman 86Cti binnen gekregen, de 75 years edition. Moet ze nog gaan testen, maar kijk er erg naar uit. Uiteindelijk toch maar voor de bredere gegaan, omdat ik graag met de kids een beetje buiten de piste wil kunnen “spelen”. Ik sluit me aan bij de vraag van @Mathijs6 Waarom doe je ze weer weg?

overpowering van de skis op steile piste. zeer onprettig.
ik ben 182cm /82 kg, waarschijnlijk had ik bij deze ski’s voor 178 cm moeten gaan.

Als je zoals je zegt met de kids meewilt met wat lagere snelheden en paadjes ed wilt doen, zou ik de TI nemen. De CTI is echt wel stijver meer voor hogere snelheden. Heb zelf de 82TI en die is voor mij de perfecte all round ski. Vind em trouwens ook nog lekker carven.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 12 apr 2023 22:27

@sebass,
Ik heb eventueel wel interesse de elan wingmans,
Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Als je zoals je zegt met de kids meewilt met wat lagere snelheden en paadjes ed wilt doen, zou ik de TI nemen. De CTI is echt wel stijver meer voor hogere snelheden. Heb zelf de 82TI en die is voor mij de perfecte all round ski. Vind em trouwens ook nog lekker carven.

Gerben.t.Z op 12 apr 2023 22:24

Nou, mijn kids gaan sneller door de paadjes dan ik tegenwoordig… pff wat gaat dat hard hoe snel die leren zeg!

Ik heb zelf een stijve Elan carv ski, wel wat korter en kom daar aardig mee weg als ik ze aan het volgen ben…

Hoi
Ik was ook hier aan het inlezen voor nieuwe ski’s.
De Elan wingman 82 Ti lijkt me wel wat.
Ik ben zelf een gemiddelde skier (2x per jaar), niets te snel, zoek iets dat vertrouwen en stabiliteit geeft in alle situaties (piste). Echte goede carver ben ik niet, eerder rustig cruisen, rutschen, … .
Past deze dan ook in mijn profiel?
Ik vraag me ook vooral af welke lengte ik best pak?
Ikzelf ben 1m80 en 76kg.
166 of 172 of 178?
Dank vooe jullie hulp :)

Hoi
Ik was ook hier aan het inlezen voor nieuwe ski’s.
De Elan wingman 82 Ti lijkt me wel wat.
Ik ben zelf een gemiddelde skier (2x per jaar), niets te snel, zoek iets dat vertrouwen en stabiliteit geeft in alle situaties (piste). Echte goede carver ben ik niet, eerder rustig cruisen, rutschen, … .
Past deze dan ook in mijn profiel?
Ik vraag me ook vooral af welke lengte ik best pak?
Ikzelf ben 1m80 en 76kg.
166 of 172 of 178?
Dank vooe jullie hulp :)

Bartdierckx op 19 apr 2023 19:59

Hoi Bart, de 82TI geven mij igg heel veel stabiliteit, onder alle condities. Ze cruisen en rutschen heerlijk, maar ik kan er dus ook lekker op carven (ik ben geen snelheidsduivel). Zou voor de 172 gaan. Als je meer wilt weten, dm maar. Succes met de zoektocht.

Hoe komt dat de 82CTI slecht verkrijgbaar is in het buiteland? Word die daar ondere andere naam verkocht?

Ik ben ondertussen aan het kijken voor die wingman 82ti in maat 166.
Op volgende site te vinden met de binding ‘Marker 11 tp’ voor 390€. https://www.glisshop.nl/pack-ski-binding/elan/pack-alpiene-s….

Op andere site de standaard versie met de eigen elan binding Elx 11 gw voor 490€.
https://www.sport-conrad.com/en/products/elan/wingman-82-ti-…

Is die extra 100€ het waard of hoe schatten jullie de bindingen in?
Thx!

Die ELX binding is gripwalk geschikt en verschuifbaar op een korte rail. De 11tp is in de basis prima, maar is verstelbaar in een kleinere range. Wil je anderen ook op je ski’s laten skiën of doorverkopen, dan zou ik de Elanbindingen kiezen. Kunnen ook meer type schoenen in dus.

*bericht bewerkt door Bennie op 23 aug 2023 23:12

Kan niet elke ‘standaard’ skibot correct op de binding? Of bedoel je andere soorten skibotten?

Er zijn nieuwe(re) skibotten met een gripwalk zool om makkelijker mee te lopen. Deze kunnen niet in elke binding nee.
Heb je die botten niet en ben je niet van plan snel nieuwe die er mee zijn uitgerust te kopen, dan kun je ook niet-gripwalk bindingen nemen.

Voor veel schoenen zijn blokjes leverbaar in gripwalk mocht je willen wisselen. Wel altijd zorgen dat eea goed bij elkaar past!!

Edwin van Riel

Ha ok, ik moet ook nog nieuwe botten hebben, dus goed te weten! Wederom bedankt voor de info en hulp!

Kijk even bij sport robl. Daar zijn ze nog in 166 met glx Binding verkrijgbaar voor 399,-.

Komen er nog wel verzendkosten bij maar nog altijd goedkoper 😉

Ondertussen de skis daar ook besteld en al aangekomen! Bedankt allemaal voor de hulp en tips.

Plaats een reactie