De toekomst van de skigebieden "om de hoek"

!

null

Ik ga al even mee en kom al mij hele leven in wintersport gebieden, vooral in de Alpen. De klimaatverandering heeft zijn sporen echt wel zichtbaar gemaakt. Niet alleen in de Alpen.

null

Ik zit een weekje in de Harz. Een gebied dat vroeger (bron knmi tijdvak 1970-1990) nog 180 dagen sneeuw dek had, komen ze dit jaar niet eens aan 40 dagen en dooi is vandaag al flink ingezet, dinsdag zal de laatste piste de sneeuw opnieuw gesmolten zijn. Iets wat ook te merken is aan de skipas prijs. Want 42 euro per dag voor 13 km piste is op zacht gezegd ronduit duur. En toen ik 1994 hier voor eerst kwam was dit 23 DM (ca 11 euro) voor 10km. Toch is steeds verder de prijs verhogen niet voorkomen, aangezien investeringen, energie en personeel betaald moet worden maar in steeds kortere periode.

De vraag die bij mij op komt hoe lang houd dit verdienmodel nog stand? Is z’n gebied (Wurmberg, Winterberg, Willingen) nog wel toekomst bestendig? En is er voor z’n gebied een echte oplossing, want sneeuwkanonnen werken alleen bij vorst. En het is aan die vorst waar het aan ontbreekt. De periodes van dooi nemen toe en lange periodes van vorst blijven steeds vaker uit. In de Alpen gebieden zien we dat in sluiting van vele laag gelegen gebieden, vooral in de Allgäu (Dui) is er behoorlijk lijst met faillissementen. Is dit ook scenario voor deze skigebieden om de hoek?

Laten we eens out of box gaan denken voor oplossingen. bijvoorbeeld buizen onder piste (net als ijsbaan) of matten met foam voorzien van sproei installatie, zo iets. Of bestaan er al van dit soort oplossingen. Hoe zien jullie de toekomst?

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Of accepteren dat klimaatverandering helaas voor dit soort laag gelegen de doodsteek is en dus andere vormen van inkomsten genereren. Energieverslindende oplossingen zijn niet toekomstbestendig. Allerlei zaken veranderen nu eenmaal en dus moeten we daar op anticiperen. Oplossingen die ‘‘tegennatuurlijk’’ zijn, zijn volgens mij dan geen oplossingen. Ik denk dus dat we voor het ‘‘wintersporten’’ langzaam aan naar het noorden (Sandinavie) gaan uitwijken of op hogere pistes gaan skien. Denk ook dat bijv sneeuwkanonnen in de toekomst niet meer de oplossing gaan zijn.
P.S. Ben zeker geen milieuactivist, maar wel iemand die zich realiseert dat ‘‘de tijden veranderen’’ en dat we dus op zoek moeten naar echte alternatieven. Ed dat we niet moeten proberen door ‘‘tegen beter weten in’’ met techniek de natuur tegen te houden, maar met verandering te leren leven.

Paulr

Winterberg:
2 jaar geleden beste sneeuw sinds 1983, sneeuw tot ver in mei
1 jaar geleden recordjaar met 149 skidagen en alleen rond Nieuwjaar slecht
Dit seizoen: fantastische diepvriesstart, 2 heel slechte weken begin januari, sindsdien weer heel goed skiën en al een dag of 60 sneeuwdek gehad op 800 meter

In 1990 werd mij beloofd dat skiën in 2010 nauwelijks nog mogelijk zou zijn

Dit jaar is zacht, in de VS record koud. Dat is al een paar jaar aan de gang. Klein beetje omklappen en wij krijgen die winters hier.

Dat klimaatgeleuter speelt kennelijk alleen hier.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)
k zit een weekje in de Harz. Een gebied dat vroeger (bron knmi tijdvak 1970-1990) nog 180 dagen sneeuw dek had, komen ze dit jaar niet eens aan 40 dagen en dooi is vandaag al flink ingezet § Jeroen op 11 feb 2023 21:16

180 dagen? Dat is van 1 november tot en met 30 april non stop sneeuwdek. Ieder jaar. Lijkt mij niet zo waarschijnlijk eerlijk gezegd, ook toen al niet.

Dat de mens invloed heeft op de verandering van het klimaat, dat staat wel vast. Dat het vele malen sneller gaat dan verwacht, dat ook. Records ondersteunen dat eerder dan dat ze dat ontkrachten.

Voor een aantal gebieden zal dat het eind betekenen, daar is niets meer aan te doen, die schade is er. Ik vind het lastig om te beredeneren wat dat voor de wintersport betekent, zeker op de wat langere termijn. De financiële belangen zijn groot en wellicht komen er innovatieve oplossingen (zoals sneeuwkanonnen dat ook ooit waren).

Tegelijk ben ik bang dat dit topic tot mislukken is gedoemd, want het zal snel gekaapt worden door mensen die de klimaatverandering (en de rol van de mens daarin) bagataliseren of zelfs ontkennen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tegelijk ben ik bang dat dit topic tot mislukken is gedoemd, want het zal snel gekaapt worden door mensen die de klimaatverandering (en de rol van de mens daarin) bagataliseren of zelfs ontkennen.

Roy83 op 12 feb 2023 09:33

Da’s al het geval, post 3, de cherrypicker. 😁

Maar, om ontopic te blijven, wat kan de Harz (e.a.) er aan doen?
Simpelweg hetzelfde als w’berg: massa’s poen investeren in de cocktalijsmakers, de zgn "snow"makers.
Met veel dergelijke machines een stevige ijslaag leggen zo vroeg mogelijk in het seizoen en die aanvullen met ‘normale’ kunstsneeuw en liefst zoveel mogelijk natuursneeuw.

Zo ski je ook in de Ardennen van december tot april, als je er maar de nodige euro’s tegenaan smijt.

En daar zit net het probleem: de kosten wegen niet op tegen de baten. M a.w. er zijn onvoldoende inkomsten.

W’berg & co hebben daarentegen het grote geluk zo dicht bij Nederland te liggen. Nederlanders genereren er voldoende centjes om zo’n investeringen te doen.
Een voordeel dat andere laaggelegen gebieden niet hebben, van de inboorlingen alleen redden ze het niet. 🙂

Dit los van het klimaatveranderingontkennersgeleuter hier. 😜

*bericht bewerkt door bartvwg op 12 feb 2023 09:47

Bla, bla, bla.

Het klimaat veranderd; dat doet het namelijk al 4,5 miljard jaar.
Europa heeft onder dikke lagen ijs gelegen, is tropisch geweest en alles er tussen in.
De mens heeft daar natuurlijk ook een rol in, al denk ik dat die nogal eens wordt overdreven mede omdat er nog zoveel onbekend is.

skigebieden (of ze nu klein of groot zijn en of ze nou hoog of laaggelegen zijn zullen moeten investeren in de toekomst.
Anders verdwijnen ze. Als Ischgl vanaf nu niets meer investeert is het over 30 jaar ook gedaan met dat gebied.

De echt laaggelegen en verouderde skigebieden hebben het moeilijk en vele zullen het niet overleven.
In een gebied als Winterberg wordt over 30 jaar gewoon nog geskied. Daar is en wordt geïnvesteerd en dat betaald zich uit.

Kleine en verouderde skigebieden moeten zich wellicht (nog) meer gaan richten op wandelaars, natuur- en rust zoekers.
Als dan het skiën minder wordt, kan dat mooi gecompenseerd worden met andere vormen van toerisme. Ze liggen vaak in prachtige natuur/bosgebieden en daar is ook een (steeds grotere) markt voor.

Doemscenario’s dat we in de alpen over 20 of 30 jaar niet meer kunnen skiën geloof ik niet in. Is ook echt nergens op gebaseerd. Ook over 100 jaar wordt er nog gewoon geskied in de winter.

*bericht bewerkt door Daffie op 12 feb 2023 11:54

Winterberg:
2 jaar geleden beste sneeuw sinds 1983, sneeuw tot ver in mei
1 jaar geleden recordjaar met 149 skidagen en alleen rond Nieuwjaar slecht
Dit seizoen: fantastische diepvriesstart, 2 heel slechte weken begin januari, sindsdien weer heel goed skiën en al een dag of 60 sneeuwdek gehad op 800 meter

In 1990 werd mij beloofd dat skiën in 2010 nauwelijks nog mogelijk zou zijn

Dit jaar is zacht, in de VS record koud. Dat is al een paar jaar aan de gang. Klein beetje omklappen en wij krijgen die winters hier.

Dat klimaatgeleuter speelt kennelijk alleen hier.

HarryvdBerg op 11 feb 2023 23:49

Klimaatgeleuter? Als Winterberg geen sneeuwkanonnen had hadden ze sommige winters helemaal niet meer open gekund. De enorme investeringen werpen nu z’n vruchten af maar als de snelheid van de opwarming doorzet is dat over een jaar of 20 ook niet meer rendabel.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

De liften geschikt maken voor gebruik door mountainbikers in de zomer is een van de oplossingen voor die gebieden waar het gebruik door skiërs ‘s winters alleen niet altijd meer lonend is. Zie de de nieuwe lift in Willingen, zie ook de Wurmberg.
In de Harz is, naast sneeuwgebrek, ook de wind vaak een bemoeilijkende factor voor het openhouden van de liften. De Harz heeft trouwens dubbel pech met de letterzetter, een kever die daar hele sparrenbossen het loodje laat leggen. Ook slecht voor het zomertoerisme, al die kale bossen.

Het klimaat veranderd; dat doet het namelijk al 4,5 miljard jaar.
Europa heeft onder dikke lagen ijs gelegen, is tropisch geweest en alles er tussen in.
De mens heeft daar natuurlijk ook een rol in, al denk ik dat die nogal eens wordt overdreven mede omdat er nog zoveel onbekend is.

skigebieden (of ze nu klein of groot zijn en of ze nou hoog of laaggelegen zijn zullen moeten investeren in de toekomst.
Anders verdwijnen ze. Als Ischgl vanaf nu niets meer investeert is het over 30 jaar ook gedaan met dat gebied.

De echt laaggelegen en verouderde skigebieden hebben het moeilijk en vele zullen het niet overleven.
In een gebied als Winterberg wordt over 30 jaar gewoon nog geskied. Daar is en wordt geïnvesteerd en dat betaald zich uit.

Kleine en verouderde skigebieden moeten zich wellicht (nog) meer gaan richten op wandelaars, natuur- en rust zoekers.
Als dan het skiën minder wordt, kan dat mooi gecompenseerd worden met andere vormen van toerisme. Ze liggen vaak in prachtige natuur/bosgebieden en daar is ook een (steeds grotere) markt voor.

Doemscenario’s dat we in de alpen over 20 of 30 jaar niet meer kunnen skiën geloof ik niet in. Is ook echt nergens op gebaseerd. Ook over 100 jaar wordt er nog gewoon geskied in de winter.

Daffie op 12 feb 2023 11:53

Pfff, wat een simpele reactie. De natuur reageert en dwingt de mens, niet andersom.

Het klimaat veranderd; dat doet het namelijk al 4,5 miljard jaar.
Europa heeft onder dikke lagen ijs gelegen, is tropisch geweest en alles er tussen in.
De mens heeft daar natuurlijk ook een rol in, al denk ik dat die nogal eens wordt overdreven mede omdat er nog zoveel onbekend is.

skigebieden (of ze nu klein of groot zijn en of ze nou hoog of laaggelegen zijn zullen moeten investeren in de toekomst.
Anders verdwijnen ze. Als Ischgl vanaf nu niets meer investeert is het over 30 jaar ook gedaan met dat gebied.

De echt laaggelegen en verouderde skigebieden hebben het moeilijk en vele zullen het niet overleven.
In een gebied als Winterberg wordt over 30 jaar gewoon nog geskied. Daar is en wordt geïnvesteerd en dat betaald zich uit.

Kleine en verouderde skigebieden moeten zich wellicht (nog) meer gaan richten op wandelaars, natuur- en rust zoekers.
Als dan het skiën minder wordt, kan dat mooi gecompenseerd worden met andere vormen van toerisme. Ze liggen vaak in prachtige natuur/bosgebieden en daar is ook een (steeds grotere) markt voor.

Doemscenario’s dat we in de alpen over 20 of 30 jaar niet meer kunnen skiën geloof ik niet in. Is ook echt nergens op gebaseerd. Ook over 100 jaar wordt er nog gewoon geskied in de winter.

Daffie op 12 feb 2023 11:53

Pfff, wat een simpele reactie. De natuur reageert en dwingt de mens, niet andersom.

Frank66 op 12 feb 2023 18:36

Nou je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is alles behalve een simpele reactie.

...ski-addict...

Hi @Jeroen,
Dank voor je bericht en rustige uitleg. Zo is er ruimte voor iedereen om aan te haken!
Voor mij is de out of the box oplossing een gedragsverandering ten op zichte van de huidige wintersport gedachte.
De acceptatie dat er niet altijd overal geskied zal kunnen worden. @Paulr zei het al, wintersport zal verplaatsen naar zekere sneeuwgebieden denk ik.
Nieuwe oplossingen zoals de snowmaker zijn en uitkomst voor de korte termijn, laaggelegen gebieden zullen meer zomeractiviteiten moeten aanbieden.
Maar gedragsverandering is moeilijk voor mensen die niet willen veranderen.

Dit jaar is zacht, in de VS record koud. Dat is al een paar jaar aan de gang. Klein beetje omklappen en wij krijgen die winters hier.

HarryvdBerg op 11 feb 2023 23:49

Ik wil niet te veel offtopic gaan, maar dit klopt niet @HarryvdBerg. Dit jaar/deze winter en andere jaren zijn niet recordkoud in de VS. Ja, er zijn enkele heftige koude-uitbraken geweest met ook regionaal recordtemperaturen (bijv. vorige week door een fascinerende en exceptionele weersituatie in het Noordoosten, o.a. bij de Mount Washington), maar dit omvatte natuurlijk lang niet het hele continent en deze uitbraken waren bovendien maar van redelijk korte duur. Vergeet niet dat de VS gigantisch groot is en dat je het (winter)weer niet in slechts één woord kan samenvatten.

Voor meer info: NOAA komt elke maand met een interessant samenvattend weerrapport, zie hier. Zo was januari 2023 in de VS zelfs de op vijf na warmste januari on record, met in 7 staten in het noordoosten de warmste januari ooit gemeten. In de Rockies lagen de temperaturen daarentegen rond het normaal, met overigens wel heel veel sneeuw in o.a. Californië door de opeenvolging van atmosferische rivieren.

Enfin: sneeuwmassa noordelijk halfrond actueel, (exclusief gebergtes) https://globalcryospherewatch.org/satellites/trackers.html…

Er is geen afname van sneeuwval, momenteel als gemiddeld in de afgelopen 60 jaar

null

Overigens is het momenteel in grote delen van de Zwitserse Alpen dramatisch slecht met zelfs blank gletscherijs zichtbaar op tegen 4000 meter boven Saas Fee.

Belooft vooralsnog weinig goeds richting het smeltseizoen.

Wat klimaatverandering betreft: logischerwijs zullen de gletsjers grotendeels verdwijnen als de trend van sinds de 18e eeuw voortzet. Maar dat wintersport op korte termijn verdwijnen zou, dat is te kort door de bocht. Op de Herrloh oefenweide in Winterberg hebben we dit seizoen zonder technische sneeuw al ruim 40 dagen kunen lesgeven (vandaag vooreerst voor het laatst, dooi gaat even hard). Eind jaren 80 en begin jaren 90 was het een stuk slechter

*bericht bewerkt door HarryvdBerg op 12 feb 2023 23:48

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Enfin: sneeuwmassa noordelijk halfrond actueel, (exclusief gebergtes) https://globalcryospherewatch.org/satellites/trackers.html…

Er is geen afname van sneeuwval, momenteel als gemiddeld in de afgelopen 60 jaar

null

HarryvdBerg op 12 feb 2023 23:37

Geeft dat plaatje wel sneeuwval weer dan? Het lijkt eerder op de grootte van het sneeuwdek in miljoenen vierkante kilometers. Dan zou 1 cm waarop niet te skien is evenveel meetellen als 1 meter sneeuw.

Ik zit een weekje in de Harz. Een gebied dat vroeger (bron knmi tijdvak 1970-1990) nog 180 dagen sneeuw dek had, komen ze dit jaar niet eens aan 40 dagen en dooi is vandaag al flink ingezet, dinsdag zal de laatste piste de sneeuw opnieuw gesmolten zijn.

Jeroen op 11 feb 2023 21:16

Na het lezen van deze onzin haakte ik al af. Het zal misschien ooit een keer voorgekomen zijn dat er 180 dagen een sneeuwdek was, maar zeer zeker niet gemiddeld zoals je over doet komen. 2 jaar geleden lag er ook in de Harz bijna een hele winter lang een dik pak natuursneeuw.

Winterberg heeft met de komst van kunstsneeuw zijn aantal skidagen per seizoen kunnen verdubbelen, en dat zonder de snowmakers mee te rekenen. Daarnaast is de pistekwaliteit gemiddeld nog eens vele malen beter ook dan in het pre kunstsneeuw tijdperk. Dus om nu te zeggen dat het skien in zulke gebieden een aflopende zaak is is een beetje lachwekkend aangezien het juist alleen maar vele malen beter is geworden de afgelopen decennia.

Born to Ride

Denk dat verschillende zaken meespelen zoals minder sneeuwdagen, concurrentie van de grotere gebieden en verplichte investeringen in veiligheid en allerlei normen waarvoor ze extra vast personeel nodig hebben. In Frankrijk zijn heel wat gebiedjes op de schop gegaan door die verplichte investeringen.

Online kan je een goede docu vinden van France3 over het Granier skigebiedje in de Chartreuse tussen Chambery en Grenoble. Gelegen op 1000m hoogte en met alleen natuursneeuw. De gemeente kon het financieel niet meer rond krijgen om het open te houden en de verplichte investeringen te doen.
Dan is het overgenomen door een groep lokale vrijwilligers die het gebied tijdens de weekends en in de vakanties openen en wanneer de condities goed zijn. Vandaag draaien ze met een positieve cash-flow en kunnen ze een eerste vaste medewerker aanwerven. Ook Les Arcs heeft een kleine investering gedaan en die werken met het gebiedje samen om er mensen op te leiden of stage te laten lopen.

Toch een mooi verhaal over hoe die locals hun gebiedje om de hoek in leven hebben kunnen houden.

k zit een weekje in de Harz. Een gebied dat vroeger (bron knmi tijdvak 1970-1990) nog 180 dagen sneeuw dek had, komen ze dit jaar niet eens aan 40 dagen en dooi is vandaag al flink ingezet § Jeroen op 11 feb 2023 21:16

180 dagen? Dat is van 1 november tot en met 30 april non stop sneeuwdek. Ieder jaar. Lijkt mij niet zo waarschijnlijk eerlijk gezegd, ook toen al niet.

paolie op 12 feb 2023 00:18

Het werd wel gemeten in de DDR tijd🧐 want het zijn de gegevens zijn van het metrostation van de Brocken (1142 meter). Jaren 70-80 waren ook bij ons koude decennia van eind november tot april was temperatuur rond 5-7 graden in de Bilt. 1978 hadden we een record hoogte sneeuw en in 1985 en 1986 was er een Elfstedentocht. Op meetstation van de Brocken is ongeveer 10 graden kouder dan in de Bilt, dan is half jaar sneeuwdek niet onwaarschijnlijk, want Brocken krijgt wel flink wat meer neerslag dan de Bilt en die periode was kouder en natter dan normaal.

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Ik zit een weekje in de Harz. Een gebied dat vroeger (bron knmi tijdvak 1970-1990) nog 180 dagen sneeuw dek had, komen ze dit jaar niet eens aan 40 dagen en dooi is vandaag al flink ingezet, dinsdag zal de laatste piste de sneeuw opnieuw gesmolten zijn.

Jeroen op 11 feb 2023 21:16

Na het lezen van deze onzin haakte ik al af. Het zal misschien ooit een keer voorgekomen zijn dat er 180 dagen een sneeuwdek was, maar zeer zeker niet gemiddeld zoals je over doet komen. 2 jaar geleden lag er ook in de Harz bijna een hele winter lang een dik pak natuursneeuw.

Winterberg heeft met de komst van kunstsneeuw zijn aantal skidagen per seizoen kunnen verdubbelen, en dat zonder de snowmakers mee te rekenen. Daarnaast is de pistekwaliteit gemiddeld nog eens vele malen beter ook dan in het pre kunstsneeuw tijdperk. Dus om nu te zeggen dat het skien in zulke gebieden een aflopende zaak is is een beetje lachwekkend aangezien het juist alleen maar vele malen beter is geworden de afgelopen decennia.

Matthias123 op 13 feb 2023 07:40

Er zijn warme decennia en koude. Daar verander je niks aan. Mijn vraag is meer breeder. Ik wil zeker geen discussie of iets wat meteo stations ooit hebben vastgesteld. Inderdaad is tweede deel van jou antwoord meer mijn vraag, dus zal anders formuleren en draai ik de vraag om. In Winterberg zijn ze al meer dan 30 jaar vernieuwd. Terecht door jou op gemerkt dat ze steeds de juiste investeringen hebben gedaan om voorbereid te zijn op een warme periodes. Wat je nu goed ziet in een tijdelijke warme periode, daar blijven de pistes open. In ruim 2/3 van de skigebied in Duitsland (bron: skiresort.de) zal door de tijdelijke warmte de lift worden stil gezet of staan al stil tot het weer kouder word. Kunnen deze gebieden nog overleven of hebben ze simpelweg verloren in de concurrentie strijd? Want warme periode zullen altijd blijven net als koude.

Om daar een voorbeeld van te geven wat de realiteit al is voor deze lage gelegen skiliften die geen investeringen hebben gedaan of te hebben laat gedaan: In de Allgäu (Alpen) zijn al 20 gebieden gesloten. Verschillende reden want sommige hadden gewoon sneeuw kanonnen en goede voorzieningen.

Overigens ben ik positief ingesteld mens, het skiën is in de afgelopen decennia alleen maar verbeterd. Echt louter positief, liften zijn beter afdaling mooier en inderdaad met juiste investeringen is ook seizoen flink verlengd. Alleen kent alleen Duitsland al ruim 600 skigebieden en misschien is simpelweg het aanbod te groot.
https://www.all-in.de/tag/skilift

Jeroen "in de winter liever in Alpen"

Je kunt natuurlijk ook even 2 minuutjes googelen…
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:/…

1961-1990 = gemiddeld 168 dagen met sneeuwdek van +5 cm
1991-2019 = gemiddeld 148 dagen met sneeuwdek van +5cm

Dat voelt inderdaad best als veel…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kunt natuurlijk ook even 2 minuutjes googelen…
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https:/…

1961-1990 = gemiddeld 168 dagen met sneeuwdek van +5 cm
1991-2019 = gemiddeld 148 dagen met sneeuwdek van +5cm

Dat voelt inderdaad best als veel…

Shane op 13 feb 2023 21:11

Is wel wat … maar niet echt skibare sneeuwhoogte medunkt …

alsook is dat bijna een maand minder sneeuw tegen 2030

Het lijkt me ondertussen toch wel duidelijk dat een skigebied sneeuwzeker houden véél meer investeringen vereist dan vroeger .

Ligt dit énkel aan global warming : neen
Ligt dit mede aan global warming : Ja
;-)

*bericht bewerkt door evert op 14 feb 2023 09:54

Plaats een reactie