Topdrukte op de Tauernautobahn A10: tunnelrenovatie geeft extra vertraging
Wintersporters die de komende vakantieweken naar het Salzburgerland of Karinthië rijden, moeten rekening houden met forse vertraging op de Tauernautobahn A10. Tussen Golling en Flachau worden vijf tunnelbuizen gerenoveerd. Dat leidt volgens de Oostenrijkse snelwegbeheerder ASFINAG tot onvermijdelijke vertragingen.
Kritiek op werkzaamheden
We schreven eerder al kort over deze werkzaamheden. Tot en met juni 2024 worden de tunnels op de Tauernbahn (A10) richting verschillende skigebieden in het Salzburgerland gerenoveerd. Het gaat hier om de Ofenauertunnel, Hieflertunnel, Brentenbechtunnel, Zetzenbergtunnel en Helbersbergtunnel.
Daardoor is telkens slechts één van de twee tunnelbuizen beschikbaar voor verkeer richting populaire wintersportplaatsen als Flachau, Schladming en Obertauern. Diverse instanties hebben forse kritiek geuit op het uitvoeren van deze werkzaamheden midden in het drukke winterseizoen: ze verwachten vooral minder dagjesmensen en voorspellen een miljoenenverlies. De wegwerkzaamheden zorgen naar verwachting bovendien voor lange files op met name vrijdagen en zaterdagen.
File-waarschuwing
Het deel van de Tauernautobahn tussen de grens bij Salzburg en Flachau is normaal al een druk bereden route, die in het hoogseizoen zeer filegevoelig is. De werkzaamheden aan de diverse tunnels zullen dat alleen maar erger maken. ASFINAG voorspelt met name in de komende weekenden problemen. Overigens wordt onder druk van de politiek en getroffen liftmaatschappijen al niet meer aan alle tunnels tegelijk gewerkt. Niettemin geeft ASFINAG een filewaarschuwing.
Grote vertraging
Komend weekend heeft het zuiden van Nederland en België voorjaarsvakantie. Een week later is het midden en noorden van ons land aan de beurt. Dat levert in elk geval de eerstvolgende drie weekenden grote drukte op de A10 op. ,Op vrijdag en zaterdag zijn vanaf de middag grote vertragingen te verwachten richting het zuiden en op zondag ook richting het noorden, gedurende de hele dag”, waarschuwt ASFINAG op haar website. Op die site wordt overigens ook realtime verkeersinformatie, gegeven, inclusief beelden van diverse webcams op de A10. Verder wordt er een dagelijkse verkeersvoorspelling gegeven voor de komende weken. Men zegt erbij dat de werkelijke verkeerssituatie ook afhankelijk is van andere factoren, zoals het weer of gebeurtenissen zoals ongelukken of pech.
Meer informatie vind je op www.asfinag.at/a10.
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Vorige week ben ik er langs gereden om 7.30 op vrijdag ochtend. Toen was er geen centje pijn.
Zondagavond terug om 17.30 ook zonder problemen. Eigenlijk had ik wel enige ellende verwacht.
Nou zal dat in de voorjaarsvakantie wel totaal anders zijn.
Dankje Eddy voor de info. Het lijkt erop dat we dit niet kunnen ontwijken, Bad Kleinkirchheim is de bestemming.
“Geplande” vertraging maakt het de pijn wmb milder.
Plan is om te overnachten in München en dan zaterdagochtend zo vroeg mogelijk te gaan rijden naar Flachau. In het beste geval kunnen we zaterdag al de berg op. En anders zijn we er de normale inchecktijd.
Wij vertrekken zaterdagochtend rond 4u vanuit midden België en bekijken eens rond München of het de moeite is om binnendoor te rijden via Lofer richting het Gasteinertal. Vorig jaar op die manier slechts 1,5u vertraging op het hele traject.
Wij rijden er regelmatig op weg naar ons huis in Bad Kleinkirchheim. Afgelopen week geen file omdat ik er in de nacht heen en terug rond 07:00 op zondag langsreed.
3 weken geleden op zondag ochtend terug stond het Oostenrijk in al helemaal vast, blijkbaar hadden Duitsers vakantie, beste rijtijd is dus in de nacht of vroeg in de ochtend.
Nog 2 tips voor mensen die nog de rit gaan maken;
Let goed op je snelheid sommige stukken zijn 60 en er staat mobiele trajectcontrole.
Bij file, binnendoor rijden heeft geen zin heb dit in okt 1 keer geprobeerd maar de binnenwegen staan dan nog veel meer vast.
Snap die Oostenrijkers en ook Duitsers niet. Hier zou het ondenkbaar zijn…. Maar in het weekend of avond word er totaal niet aan die wegen gewerkt. Je zou denken dat je, Zeker de A10, die zo snel mogelijk weer beschikbaar wil hebben.
Zondag 28-01 ben ik na een hotelovernachting net voorbij Munchen (Ischenberg) rond 8.30 dit punt richting bestemming Flachau gepasseerd. Viel alleszins mee, hooguit 10min. vetraging. Om 9.45 eerste lift omhoog :-)
Op de terugweg (vrijdag) nauwelijks hinder ondervonden. Enkel wat trager rijden.
Anderhalve week geleden op zaterdag ochtend bij de tunnels aangekomen. Half uur vertraging en dat was dus in een rustige periode. Hoorde van appartement beheerder dat de vertraging regelmatig oploopt tot 3 uren. Zeer vervelend dus. Afslagen voor de tunnels worden door de politie afgezet dus eerder er af is ook geen optie.
Achter de files aan rijden blijkt de goede oplossing te zijn. Wij waren gisterenavond omstreeks 21.00 uur bij de tunnels. Een stukje omgeleid, maar verder geen centje pijn. Zoals we heel de dag prima hebben kunnen rijden.
Zaterdag 11 feb 2 uur stilgestaan, wij waren er rond 11 uur.
Zaterdag 11 feb 2 uur stilgestaan, wij waren er rond 11 uur.
tomwillem op 11 feb 2024 22:00
Was dat op de heen reis?
Wij overnachten in Salzburg, en dacht rond 0800 verder te gaan. Als het nodig is nog vroeger.
Maar hoef maar tot Wagrain
Ik ben er zondag langsgekomen. De file begon al ruim vóór Golling door terugstuwing voor de tunnel. Uiteindelijk een half uur file gehad. En je mag niet eerder van de snelweg om binnendoor te rijden, ze checken waar je naartoe moet.
Ik ben er zowel met kerst als in de voorjaarsvakantie langsgekomen. Beide keren, heen en terug, geen enkele vertraging gehad! Denk dit traject wel om je snelheid… zeker bij de ingang van de tunnel(s)
Ik ben op zaterdag 24 februari om 4:00 uit wagrain vertrokken. Volgens Maps had ik 6 minuten vertraging bij de tunnels. De vertraging bij de grensovergang was veel erger. Dat duurde vlgs mij wel een half uur. Zwaar frustrerend.