Baustellen ontwijken richting Oostenrijk: de A3 of A61?

Eddy_Jansen op 05 februari 2024· 68 reacties

null

Komende week gaan veel mensen op wintersportvakantie in Oostenrijk, veelal met de auto. De jaarlijkse ergernis over de vele Baustellen in Duitsland maakt doorgaans standaard deel uit van de reis naar de witte pistes. Een baustelle betekent vaak langzaam rijden en aansluiten in één van de vele - soms lange - files.

Afstand en tijd bijna hetzelfde

Ik maak komende dinsdag vanuit Eindhoven de rit naar het Oostenrijkse Flachau om na een paar dagen door te gaan naar Serfaus - Fiss - Ladis. Doorgaans zijn er dan twee opties om over de Duitse snelwegen te gaan: of ik neem de Linksrheinische Autobahn, de A61 of ik rijd via de Rechtsrheinische Autobahn, de A3? Qua afstand maakt het weinig uit: via de A3 is het 930 kilometer en doe ik er 10 uur over, via de A61 is het 925 kilometer, ook 10 uur reistijd. Op beide trajecten rij je overigens vanaf München tot aan Rosenheim/Salzburg dezelfde route.

Welke keuze is de komende weken nu eigenlijk de meest verstandige? Vaak is het de macht der gewoonte: jarenlang reed ik via de Rechtsrheinische Autobahn. Vraag mij niet waarom, ik dééd het gewoon.

Op de route via Würzburg (A3) kom je tussen Duisburg en Salzburg maar liefst 24 (!) Baustellen tegen. (C) Google Maps
Op de route via Würzburg (A3) kom je tussen Duisburg en Salzburg maar liefst 24 (!) Baustellen tegen. (C) Google Maps

24 Baustellen op route A3

Bij het plannen van mijn reis volgende week zat ik op Google Maps. Daar kun je zien op welke route er wegwerkzaamheden zijn en hoeveel dat er zijn. De komende weken scheelt het aanzienlijk als je over de A61 in plaats van de A3 rijdt. Op de A3 wordt op het traject tussen Duisburg en Salzburg maar liefst op 24 (!) plekken aan de weg gewerkt. Kies je voor de route via de A61, dan zijn dat er vanaf Koblenz slechts 11. Dat maakt de keuze voor de A61 wellicht wat slimmer.

Onvermijdelijk

Ik zou sowieso voor je gaat vertrekken even de Duitse verkeersinformatie raadplegen. Als we allemaal via de A61 gaan rijden, wordt het in elk geval op de A3 alvast een stuk rustiger! ;-) En voor mensen, die door deze waarschuwing gaan omrijden: in heel Duitsland zijn momenteel op de snelwegen 552 Baustellen. Het lijkt haast onvermijdelijk dat je ermee geconfronteerd wordt.

Eddy_Jansen
Blogger

Plaats een reactie

ik word niet bang van de baustellen op het eerste stuk, maar meer op het stuk vanaf munchen naar Flachau. Ook ik ga naar een Ski Amade gebied en vrees dat de reis aan het einde lang gaat duren

Vorige zaterdag dat stuk A3 gereden maar al die baustellen heb ik toch niet gezien. Denk dat je info niet correct is.

Bla, bla, bla.

3 weken geleden naar Flachau geweest.
Heen over de 3 (was toen advies vanuit navigatie ivm boerenprotest) terug over de 61.
Op beide wegen niet veel wegwerkzaamheden vond ik.
Ik vind de 61 prettiger rijden.
idd laatste 60 km naar Flachau zou druk kunnen zijn met de werkzaamheden aan die tunnels.
(wij reden door de weeks, toen niet druk)
goede reis alle

Ik rij het liefst de 61, vind ik fijner - je vermijdt toch het stedencluster.

Ik heb met de Duitse baustellen altijd het idee dat als ze klaar zijn ze direct weer opnieuw beginnen 😂

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij komen Duitsland in bij Bocholt langs de 3, 15min voor Oberhausen. Daar maken wij de keuze; of de 3 naar Koln/Frankfurt of de 45 sauerlandroute (die is nu dicht al een hele poos bij Ludenscheid) of de 44 en dan de 7 vanaf Kassel.

Vroeg in de ochtend wegrijden betekent altijd de 3 volgen tot Wurzburg. Daar alsnog de 7 naar Ulm-München is dan ook een goed optie.

De terugweg hebben we ook wel eens via Aachensee, Bad Tölz en dan de 95 op naar München gereden. Ook dan via Ulm en de 7 naar Wurzburg…

Vroeger was m’n pa niet bang om door
München heen te rijden, zonder Google Maps. Zijn theorie was altijd; rij tot het centrum tegengesteld aan de borden, daarna kan je de borden weer volgen… tegenwoordig is dat met Googlemaps wel ff wat makkelijker…

Geen idee of er Baustellen zijn op de route langs Kassel. Waarschijnlijk nemen wij die omdat we vrijdagmiddag het Ruhrgebied/Koln/Frankfurt willen ontwijken met de spits.

We gaan het zien….

Een paar weken geleden vanuit Eindhoven via de A3 naar Gerlos gereden. Vooral na Würzburg veel werkzaamheden, waaronder hele lange stukken die eruit liggen met bijbehorende snelheidsbeperkingen. Terug dus maar via de A61 gereden wat ik eigenlijk ook een fijnere route vind.

Doorgaans rij ik als mijn bestemming in Vorarlberg of West-Tirol ligt (of de Italiaanse Dolomieten) via de A61-A5-A8-A7, maar op drukke dagen is de Aichelsberg op de A8 ook geen pretje om aan te moeten sluiten. Alternatief rij ik dan via A61-A6-A7 via Heilbronn en Feuchtwangen. Wel iets omrijden maar minder vaak file. De route naar de andere gebieden in Tirol en de gebieden in Salzburgerland lat ik vooral afhangen van de navigatie. De ene keer is dat via de A3 en de andere keer via de A61.

Vorige zaterdag dat stuk A3 gereden maar al die baustellen heb ik toch niet gezien. Denk dat je info niet correct is.

bartvwg op 05 feb 2024 08:14

Paar weekjes terug was het tussen Wurzburg en Neurenberg welhaast 1 doorlopende Baustelle en volgens Google Maps staan ze er nog ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

de 7 vind ik ook een prettige route, vanaf Ulm helemaal omhoog richting Kassel en dan inderdaad de ‘Winterberg’ route naar huis. Dan pak je alleen vanaf Oberhausen de 3 nog mee. Vind ik terug vaak een fijne route.

Heen altijd via de 61 - bij Venlo de grens over (en nog even tanken bij Venlo).

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Vorige maand naar de Dolomieten gereden (za13/1 heen en 20/1 terug) vanuit Zuid-Limburg.
Heen via A4 - A61 - A5 - A8 - A7 - Fernpass, vertrokken om 5.00u en om 15.00u in Italië.
Op de A61 zitten twee “grote” baustellen: een bij het Ahrtal en een tussen Koblenz en Mainz (al jaren). Ook is er op de A8 bij Pforzheim een grote baustelle (volgens mij is dat die op de foto bij dit artikel). Risico hier is dat wanneer er iets gebeurd (pechgeval of ongeluk) het meteen vaststaat. Verder valt het met de baustelle mee op deze route.
Terug via dezelfde weg. Om 12.00u vertrokken in Italië en nog voor 22.00u weer thuis. Geen bijzonderheden.

*bericht bewerkt door BaLin op 05 feb 2024 09:34

Vorige zaterdag dat stuk A3 gereden maar al die baustellen heb ik toch niet gezien. Denk dat je info niet correct is.

bartvwg op 05 feb 2024 08:14

Paar weekjes terug was het tussen Wurzburg en Neurenberg welhaast 1 doorlopende Baustelle en volgens Google Maps staan ze er nog ;)

Shane op 05 feb 2024 09:05

Ik kom via de A7 dus dat stukje doe ik niet. :)

Bla, bla, bla.

Twee weken geleden (op een zondag) beviel mij de A61 prima; je ontwijkt de grote steden wat een voordeel is. Qua baustellen is het lastig te zeggen; die filteren mijn hersenen er automatisch uit nadat “Allemachtig er komt geen eind aan” “wat een hel” of van vrouwlief “Moet je nou echt die vrachtwagen inhalen op die smalle linkerstrook”…

of van vrouwlief “Moet je nou echt die vrachtwagen inhalen op die smalle linkerstrook”…

Gerwin op 05 feb 2024 09:53

Ooooh, zo’n vrouw heb ik ook. :-))))))

Bla, bla, bla.

Paar weken geleden heen A3,A9,A8 en de A93 naar Zillertal genomen Vanaf Wurzburg tot Neurenberg 1 grote baustelle ,reed goed door was op zondag dus weinig vrachtwagens, maar in de andere richting was kleine aanrijding in de baustelle dus een mega file. Voor de rest nog enkele korte baustelle .Reistijd 10.5 uur vanuit midden Nederland.
Terug Achensee naar Holzkirchen A8,A5 ,A61 Venlo. ook op zondag hier ook wel wat baustelle maar niet zo lang. reistijd 10 uur.
Ik denk dat op doordeweekse en zaterdagen de A61 de veiligste optie is.

Volgens mij zijn het niet de baustellen die vertraging veroorzaken, maar ongelukken door de enorme drukte. En baustellen tja, die horen bij Duitsland als bier en worst. We hebben beide routes onlangs gereden en het maakte niks uit in tijd. Als je naar Flachau gaat heb je een grotere niet te vermijden baustelle in Oostenrijk : de tunnelrenovatie bij Golling, A10

Life is what happens while you were checking your phone

Vrijdag 26 januari heen naar Gerlos ~10:15 uur gereden over alleen de A61, met vertrek rond 14:00 uur uit Dordrecht.
Vrijdag 2 februari terug naar Dordrecht ~9:30 uur gereden over de A3 en later A61, met vertrek rond 14:00 uit Gerlos.

Het is dus echt afhankelijk van wanneer je vertrekt, hoe laat en welke route. De 76km lange Baustelle reed gewoon heerlijk door op de A3.
Gewoon onderweg blijven kijken wat de snelste route is om te rijden.

Carnas on Tour

I

“Wir bauen für Sie”, en dat al jaren aan een stuk.

*bericht bewerkt door Tjeerd69 op 05 feb 2024 11:00

Ik rij al jaren iedere maand naar Villach vanuit Arnhem dus ken de uitdaging. Rij ondanks baustelle nu altijd over Neurenberg. Na Wurzburg helaas al jaren een lang stuk wegwerkzaamheden maar rijdt op bepaalde tijdstippen van de dag goed door. Vervolgens krijg je nu na Salzburg het eea aan baustelle, die kunnen vervelend zijn bij drukte. Beste tijd blijft om ca 18 uur weg te rijden uit NL, dan rij je overal tussendoor maar dat moet maar net kunnen. Anders zorgen dat je vertrektijd rond de spits niet bij grote steden zit zoals Frankfurt en München.

“Wir bauen für Sie”, en dat al jaren aan een stuk.

Tjeerd69 op 05 feb 2024 11:00

En als ze klaar zijn beginnen ze weer opnieuw!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Het gaat bij het reizen vaak om de snelste route. Tijdens het rijden van die route is er heel veel verstorende potentie aanwezig, waardoor een andere route weer sneller kan zijn. Natuurlijk zijn er ook heel veel plus en minpunten per route, maar de meest bepalende zaken zijn toch: waar kom je vandaan, waar moet je naar toe, hoe laat reis je, welke periode is het, verstoord de potentie niet…

De baustelle die op beide routes zijn aanwezig zullen ook altijd aanwezig blijven, wel op andere plekken;-). Indien je uitzoomt maakt het natuurlijk ook niet uit indien je 1 of 2 lange baustelle hebt of 6 kortere per saldo zal dit weinig verschil opleveren op een reis van +/- 10 uur.

Ga lekker genieten en neem de route die jou het beste bevalt! Ik begin in NL altijd op de A2, vanwaar de keuze momenten en mogelijkheden vanzelf voorbij komen of genegeerd worden…

Waar is die tijd dat je met de kaart op schoot zo de verrassende file in reed? Aan de vrachtwagen naast je gaat vrage. Hoe lang de file nog is, want zijn collega staat een heel stuk verder in diezelfde file…

Wij hebben nog een tijdje een soort walkie talkie gehad in de auto want we wilden toch echt contact onderweg houden als we met de familie en 3 auto’s naar Oostenrijk gingen…

of van vrouwlief “Moet je nou echt die vrachtwagen inhalen op die smalle linkerstrook”…

Gerwin op 05 feb 2024 09:53

Ooooh, zo’n vrouw heb ik ook. :-))))))

bartvwg op 05 feb 2024 10:11

Ook zo’n retorische vraag, beetje hetzelfde als bij de Apres ski vragen of je nog een biertje wil toch ;)

Volgens mij zijn het niet de baustellen die vertraging veroorzaken, maar ongelukken door de enorme drukte. En baustellen tja, die horen bij Duitsland als bier en worst. We hebben beide routes onlangs gereden en het maakte niks uit in tijd.

Leon100 op 05 feb 2024 10:43

Dat hangt van het soort Baustelle af. Inderdaad, 24 op de ene route en ‘slechts’ 11 op de andere route zegt niet veel.
Vaak is het de renovatie van een brug, waar een paar oranje pilonnetjes op de weg staan, maar soms is het een jarenlang traject waarbij de weg is versmald of omgelegd. Bij normaal verkeer ga je 80 rijden, maar rijdt het verder prima door. Bij drukte heeft dat afremmend verkeer al ver naar achteren z’n effect. Moet je ritsen omdat één rijbaan verdwijnt, dan heeft dat nog meer vertragend effect.

Pforzheim op de A8 - eerder genoemd en getoond op de foto - is zo’n langdurige Baustelle, maar de werkzaamheden zijn nu verplaatst naar vooral ‘naast’ de weg, dus dat rijdt weer redelijk door. Nog steeds, bij drukte wordt er flink geremd, mede omdat je steil naar beneden rijdt en daarna weer uit een diepe kuil omoog moet (vrachtwagens hebben daar moeite mee).
Idem voor de Albaufstieg (net voorbij Aichelberg - dat is niet de naam van de ‘berg’) waar je bij drukte vanwege de stijgende en smallere weg serieus in de file kan staan.

Dat blijven dus gevoelige punten. De A61 ‘an sich’ kent maar 1 of 2 serieuze Baustellen, maar die rijden aardig door. Nadeel blijft dat je vanzelf op die A8 uitkomt, met genoemde punten en tel daar Stuttgart bij op. Een stuk van ca. 150 kilometer waar je makkelijk twee keer zo lang over doet…

*bericht bewerkt door Jay op 05 feb 2024 12:02

Voor Flachau: A 10 Tauernautobahn door de week geen probleem In weekend moet je vroeg of laat zijn!

Altijd checken of via Kassel een optie is. Komt Google maps bij mij nooit mee, tenzij ik bv Nürnberg als bestemming kies, dan opeens wel. File vrij, niet zoveel baustellen en rijdt fijn.

En dan dus bij Oldenzaal de grens over, door Dortmund kost vaak ook veel tijd.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Doe mij maar Frankrijk. Heerlijk doorrijden op de peage. Schone toiletten. Zelden ergerlijke travaux (zelfs in hoogseizoen), enkel drukte rond Chambery.

Google Maps geeft bij mij altijd de 3 aan, maar het verschil is klein.
Wel heb je vanaf de 3 meer opties om uit te wijken wat ook een paar keer is gebeurd.
Als je voor de 61 kiest en je bent bij Karlsruhe of Stuttgart, dan kun je eigenlijk nog maar één kant op.
Al met al doe ik vrijwel steeds ca12uur over 950km inclusief pauzes. Dan rij ik op vrijdag om ca 10-11u weg bij Amsterdam.
Ik wil dit jaar wel eens proberen om eerder te vertrekken aangezien de vrijdagochtendspits tegenwoordig niet zo druk is. Voordeel is meer km’s bij daglicht wat toch minder vermoeiend is.
Daarnaast hopelijk eerder aankomen bij ons hotel onderweg, vroeg naar bed en vroeg eruit voor het laatste stukje over de A10 in Oostenrijk.

of van vrouwlief “Moet je nou echt die vrachtwagen inhalen op die smalle linkerstrook”…

Gerwin op 05 feb 2024 09:53

Ooooh, zo’n vrouw heb ik ook. :-))))))

bartvwg op 05 feb 2024 10:11

Idem🤣

Ach ja zolang ik mij kan herinneren zijn er altijd baustellen en gaat het meestal om persoonlijke voorkeur zoals 2 baans-weg vs 3 baans-weg maar het is vooral de juiste mindset, hoe ga je de “wedstrijd” in 😉 en hoe begin je aan de reis en toch komt dit onderwerp een aantal keren per jaar vast langs in dit forum. Maar at the end komen we allemaal op de plaats van bestemming…en genieten we allemaal enorm van de
wintersport.

*bericht bewerkt door Zorba op 05 feb 2024 13:15

Altijd checken of via Kassel een optie is. Komt Google maps bij mij nooit mee, tenzij ik bv Nürnberg als bestemming kies, dan opeens wel. File vrij, niet zoveel baustellen en rijdt fijn.

En dan dus bij Oldenzaal de grens over, door Dortmund kost vaak ook veel tijd.

Roy83 op 05 feb 2024 12:47

Via Bielefeld omzeil je Dortmund

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie