Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Tiroolse oppositie wil einde aan steeds duurdere skipas

Roel op 14 september 2023· 41 reacties

Skipassen worden ieder jaar duurder
Skipassen worden ieder jaar duurder

De liberale Tiroolse oppositiepartij NEOS heeft liftexploitanten opgeroepen hun prijsverhogingen per direct te matigen. NEOS-fractievoorzitter Dominik Oberhofer bekritiseert de drastische prijsstijgingen van skipassen in Tirol en waarschuwt voor de gevolgen voor het toerisme: “Als we in restaurants en hotels dezelfde prijsstijgingen hadden doorgevoerd als bij de skipassen, zou een schnitzel vandaag de dag 55 euro kosten en een overnachting in een driesterrenhotel 150 euro per persoon.”

Verantwoordelijkheid

Oberhofer waarschuwt dat de prijsstijgingen gevaarlijk zijn voor de toekomst van het toerisme, als de verhouding tussen de prijzen van skipassen en accommodaties niet meer klopt. Dat leidt volgens hem onvermijdelijk tot een afname van de vraag in de toerismesector. Enkele dagen geleden berichtten we nog over de SuperSkiCard (seizoenspas) die komende winter meer dan 1000 euro gaat kosten. ‘De grote liftexploitanten behalen aanzienlijke winsten door het gebruik van het Tiroler landschap en dragen daarom een algehele verantwoordelijkheid voor het toerisme,’ aldus Oberhofer. Hij roept op tot redelijkheid en een afgewogen prijsstelling van skipassen. Een gezin met twee kinderen van 7 en 8 jaar moet gemiddeld 1.000 euro betalen voor een 6-daagse skipas, maar dit maakt van een skivakantie in Tirol op dit moment een absoluut luxeproduct," berekent Oberhofer. NEOS maakt zich grote zorgen dat de huidige prijsontwikkeling, vooral nu de Duitse economie verzwakt, geen solide basis vormt voor een succesvol winterseizoen. Oberhofer roept daarom de kabelbaanexploitanten op om hun prijsaanpassingen te matigen.

null

Subsidies voor skigebieden

Ook bekritiseert Oberhofer de subsidies die skigebieden krijgen van provinciale overheden. "In plaats van willekeurig subsidies uit te delen aan de liftexploitanten, zou de provinciale regering dit geld beter kunnen besteden aan zogenaamde combi-kaarten, zoals het Freizeitticket, voor lokale gezinnen. Dit zou zowel de Tirolse bevolking als de liftmaatschappijen ten goede komen.

100 euro voor een dagpas?

Eerder meldde de Tiroler Tageszeitung dat de prijsstijgingen volgens experts verklaarbaar zijn vanwege de inflatie. Gestegen kosten worden, net als in andere branches, simpelweg doorberekend aan de klant. Bovendien zouden de hogere prijzen gerechtvaardigd zijn omdat er in Tirol voortdurend kwaliteits- en comfortverbeteringen worden doorgevoerd, zoals stoelverwarming en snellere liften. Tegelijk zeggen toerismedeskundigen dat prijs- en prestatievergelijkingen tussen gebieden nauwelijks mogelijk zijn vanwege de grote verschillen in wat er wordt geboden. Dat gaat van pistekilometers tot kindvriendelijkheid tot het comfort in de gondels. Als de huidige trend zich doorzet zou een dagpas voor het Zillertal en Ski Arlberg vanaf de winter 2026/2027 meer dan 100 euro gaan kosten.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Dit komt voort uit een lobby van de toerismesector van een paar sterk op duitsers gerichte gebieden, ze zijn bang klanten te verliezen. Alleen heb ik nog nergens het bericht gelezen van de toerismesector dat de hoteliers ook moeten matigen met hun prijsverhogingen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Tsja, oppositie.
Ik wil ook wel eens wat.

€ 150 voor een fatsoenlijk hotel is toch geen gekke prijs? Typisch oppositiebericht weer (helaas, oppositie kan veel zinvoller werk doen dan dit, wat vooral gericht op stemmentrekkerij).

Het is wachten op de berichten dat het weer drukker dan ooit is, net als vorige jaren.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Uiteraard ben ik voor lagere prijzen. Maargoed, in de praktijk zal de markt het wel regelen. Met de prijzen die nu gerekend worden, vind ik zelfs Zwitserland wel weer meevallen. Misschien daar maar eens heen.

€ 150 voor een fatsoenlijk hotel is toch geen gekke prijs? Typisch oppositiebericht weer (helaas, oppositie kan veel zinvoller werk doen dan dit, wat vooral gericht op stemmentrekkerij).

Er staat per persoon per nacht bij, en niet per kamer per week. D.w.z. als je een 4 persoons kamer hebt zou je €600,- per nacht betalen. (een gezin met 2 kinderen bijvoorbeeld) een week zou voor zo’n gezin komen €4200.- alleen aan overnachting, zonder skipas, eten en drinken. en dan nog waarschijnlijk Silessen voor de kids… tel dat even door.

William & José

€ 150 voor een fatsoenlijk hotel is toch geen gekke prijs? Typisch oppositiebericht weer (helaas, oppositie kan veel zinvoller werk doen dan dit, wat vooral gericht op stemmentrekkerij).

Het is wachten op de berichten dat het weer drukker dan ooit is, net als vorige jaren.

Roy83 op 14 sep 2023 10:05

nou dat is veel, als je bedenkt dat je voor €60-75 een hotel in het centrum van München kunt boeken en een hotel in een skigebied alleen gebruikt wordt voor slapen en ontbijten…!

Ik denk dat de kritiek wel hout snijdt. Een significant gedeelte van de gestegen kosten is te herleiden tot eigen (onnodige) investeringen op langere termijn en niet zozeer de gestegen lonen en/of verhoogde energiekosten.

Inflatie volledig doorberekenen in de verkoopprijs is per definitie fout. Als er x% inflatie is en je rekent ook x% door op de verkoopprijs, dan heb je dus ook x% meer marge/winst. Want die zit in de verkoopprijs verwerkt. Consumenten trappen daar over het algemeen makkelijk in. Dus een oproep tot prijsmatiging is hier zeker op zijn plek.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

De hotelprijzen zijn de afgelopen paar jaar wat me zo bijstaat heel redelijk gestegen (in Gerlos dan). Paar procent per jaar max. Liftprijzen daarentegen… tientallen procenten.

*bericht bewerkt door Bens op 14 sep 2023 11:49

150 euro per nacht valt eigenlijk mee met ontbijt, hier dezelfde prijzen

Nu toegegeven wordt dat stoelverwarming ook kostenverhogend werkt, stel ik voor snel te stoppen met deze vorm van comfortverbetering.

150 euro per nacht valt eigenlijk mee met ontbijt, hier dezelfde prijzen

Pieter230976 op 14 sep 2023 12:23

Voor een 3 sterren hotel? ik zit in een 3-sterren op een goede locatie en betaal 105 euro p.p. voor half pension in de krokusvakantie. 150 euro voor enkel kamer met ontbijt, is toch wel heel veel. Dat zou ik er nooit aan geven.

€ 150 voor een fatsoenlijk hotel is toch geen gekke prijs? Typisch oppositiebericht weer (helaas, oppositie kan veel zinvoller werk doen dan dit, wat vooral gericht op stemmentrekkerij).

Er staat per persoon per nacht bij, en niet per kamer per week. D.w.z. als je een 4 persoons kamer hebt zou je €600,- per nacht betalen. (een gezin met 2 kinderen bijvoorbeeld) een week zou voor zo’n gezin komen €4200.- alleen aan overnachting, zonder skipas, eten en drinken. en dan nog waarschijnlijk Silessen voor de kids… tel dat even door.

William-Jose op 14 sep 2023 10:22

Check, per persoon is dat wel aan de hoge kant, zeker zonder diner. Ik heb niet goed gelezen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Helaas klopt de redenering van de toerismedeskundigen niet helemaal want kleine gebieden zijn onevenredig duurder geworden terwijl daar juist relatief weinig veranderd is. Als je voor 100 euro per dag 400 km piste hebt, voor 50 euro 150 km piste en voor 25 euro 50 km piste zou dat voor veel mensen prima zijn.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Het is jammer dat alle gebieden meedoen aan de trend van overbodige zooi, waarmee ze de verhogingen deels rechtvaardigen: Stoelverwarming en overbodige luxe. Uiteindelijk is dit wat de sector weghaalt van de essentie en op termijn kapot maakt.

De stijgende prijzen betekend nu misschien niet direct minder toerisme, maar het is al bekend dat “de nieuwe generatie” in Oostenrijk 25% minder aan wintersport doet. 25% minder nieuwe aanwas. Oef.

Nu toegegeven wordt dat stoelverwarming ook kostenverhogend werkt, stel ik voor snel te stoppen met deze vorm van comfortverbetering.

sneeuwzeker op 14 sep 2023 12:24

Inderdaad wat een onzin. Ik heb toch winterkleren aan? Kost een bak energie! Een kap eroverheen is luxe genoeg en zelfs dat…

Inderdaad wat een onzin. Ik heb toch winterkleren aan? Kost een bak energie! Een kap eroverheen is luxe genoeg en zelfs dat…

Taan op 14 sep 2023 14:17

Een kap vind ik bij slecht weer nu niet bepaald overbodige luxe.

Stoelverwarming daarentegen wel: dat vind ik meestal zelfs eerder onaangenaam

@Taan helemaal mee eens, maar helaas gaat dit denk ik niet snel veranderen. Als skigebied wil je liever meer geld vragen, zodat de mensen die niet op een cent kijken naar je gebied komen. Deze mensen geven vervolgens ook meer geld uit aan andere zaken zoals tijdens de lunch, skilessen, après-ski etc. ect., zodat je nog meer verdiend. Ga je bezuinigen om daarmee de mensen te trekken die krap zitten wat budget betreft, dan mis je door het publiek wat je trekt heel veel omzet. Daarom zit er denk ik geen enkel skigebied op te wachten om de comfort omlaag te brengen en een low-budget bestemming te worden.

Nu toegegeven wordt dat stoelverwarming ook kostenverhogend werkt, stel ik voor snel te stoppen met deze vorm van comfortverbetering.

sneeuwzeker op 14 sep 2023 12:24

Helemaal mee eens, vind het in de auto heerlijk maar in de skilift is het gewoon verschrikkelijk. Zweet je je kapot in de lift om vervolgens bezweet de kou in te gaan

Jarred.

Ja de stoelverwarming is de boosdoener.
** kuch **

@Taan helemaal mee eens, maar helaas gaat dit denk ik niet snel veranderen. Als skigebied wil je liever meer geld vragen, zodat de mensen die niet op een cent kijken naar je gebied komen. Deze mensen geven vervolgens ook meer geld uit aan andere zaken zoals tijdens de lunch, skilessen, après-ski etc. ect., zodat je nog meer verdiend. Ga je bezuinigen om daarmee de mensen te trekken die krap zitten wat budget betreft, dan mis je door het publiek wat je trekt heel veel omzet. Daarom zit er denk ik geen enkel skigebied op te wachten om de comfort omlaag te brengen en een low-budget bestemming te worden.

MiyukiJan op 14 sep 2023 14:44

Oww… deze waarheid horen de snappchenjäger en klagers niet graag…

Beetje raar ook om te zeggen dat stoelverwarming niet hoeft en dat het dan goedkoper zou worden. Zometeen komt de volgende die wil dat de liften ook geschrapt worden omdat diegene liever omhoog loopt… 🤷‍♂️

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Als er minder mensen komen, kunnen de liften weer terug naar eenzitters met een kettinkje.

Afgelopen zomer was ik in Saalbach. Hotel + 2 dagen liftpas (Jokercard) obv half pension. voor 110 euro pp. Nu weet ik dit zijn geen winterprijzen maar vond de prijs kwaliteit meer dan prima!
Waar ik echt van geschrokken ben zijn de prijzen in de lokale horeca. 3 apfelstrudel, 3 cappuccino en een warme choco met slagroom voor het bedrag van 52 euro.
Dit heb ik in de winter (Serfaus fiss Ladis, Zugspitz arena) nog niet meegemaakt.
Saalbach stond hoog op mijn te bezoeken skigebieden lijstje maar is er direct van geschrapt.

@Taan helemaal mee eens, maar helaas gaat dit denk ik niet snel veranderen. Als skigebied wil je liever meer geld vragen, zodat de mensen die niet op een cent kijken naar je gebied komen. Deze mensen geven vervolgens ook meer geld uit aan andere zaken zoals tijdens de lunch, skilessen, après-ski etc. ect., zodat je nog meer verdiend. Ga je bezuinigen om daarmee de mensen te trekken die krap zitten wat budget betreft, dan mis je door het publiek wat je trekt heel veel omzet. Daarom zit er denk ik geen enkel skigebied op te wachten om de comfort omlaag te brengen en een low-budget bestemming te worden.

MiyukiJan op 14 sep 2023 14:44

In Oostenrijk niet nee. In Frankrijk daarentegen zie je dat er echt wel gebieden zijn die zich richten op budgetdoelgroepen. Dat zie je terug in minder comfort (eenvoudigere liften, eenvoudigere pistepreperatie etc), maar ook direct in de prijs. Zou heb ik online mijn skipas Val Cenis al binnen (135 euro voor een week in het hoogseizoen). Voor een evengroot skigebied in Oostenrijk (bijvoorbeeld Hochkönig) kost zo’n zelfde pas ruim het dubbele. Heb je wel kappen, stoelverwarming en (als het niet te druk is) iets strakkere pistes.

*bericht bewerkt door paolie op 14 sep 2023 17:52

@Taan helemaal mee eens, maar helaas gaat dit denk ik niet snel veranderen. Als skigebied wil je liever meer geld vragen, zodat de mensen die niet op een cent kijken naar je gebied komen. Deze mensen geven vervolgens ook meer geld uit aan andere zaken zoals tijdens de lunch, skilessen, après-ski etc. ect., zodat je nog meer verdiend. Ga je bezuinigen om daarmee de mensen te trekken die krap zitten wat budget betreft, dan mis je door het publiek wat je trekt heel veel omzet. Daarom zit er denk ik geen enkel skigebied op te wachten om de comfort omlaag te brengen en een low-budget bestemming te worden.

MiyukiJan op 14 sep 2023 14:44

Oww… deze waarheid horen de snappchenjäger en klagers niet graag…

Beetje raar ook om te zeggen dat stoelverwarming niet hoeft en dat het dan goedkoper zou worden. Zometeen komt de volgende die wil dat de liften ook geschrapt worden omdat diegene liever omhoog loopt… 🤷‍♂️

Snowball op 14 sep 2023 16:27

Je maakt een vergelijking tussen cruciale infrastructuur (lift) en luxe (stoelverwarming), dat heeft geen zin. Liftkappen mogen van mij ook weg, kleed je gewoon fatsoenlijk…

Wat wordt het volgende, gondels met geïntegreerde wc? Sneeuw die van pluche is gemaakt omdat je ander hard valt? Laten we er anders meteen een simulatie van maken, zodat je het niet te koud, te warm, te nat of te droog hebt. Ons tere huidje kan dat niet aan…

Jij vind die lift blijkbaar cruciaal, een ander niet. Niet zo egoistisch zijn he 🤪

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik weet wel één ding: als ik met telkens een andere gastvrouw in Oostenrijk een praatje maak, dan komt het vaak naar voren: veel Oostenrijkers kunnen zich niet meer veroorloven een dagje te gaan skiën: tel maar op, benzine, dagpas, hapje drankje, borreltje er na. Vreemd dat juist de toeristen hier de hoge prijzen ‘verdedigen’. Of zijn we gewoon de kikkers in de steeds heter wordende emmer?

Life is what happens while you were checking your phone

Helemaal mee eens met de oppositie betreft de absurd hoge stijgingen van de prijzen van de skipassen overal!

Terrechte waarschuwing! Graaiflatie van skigebieden komt als een boemerang terug en treft vervolgens de hele toeristensector of zelfs hele dorpen.

No way dat dat gaat gebeuren. Iedereen loopt te zeiken dat alles zo duur is en ondertussen zit elk terras en restaurant compleet vol op elke dag van de week.

Plaats een reactie