Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Bliksem legt weerradar in Tirol en Vorarlberg langdurig lam

Edo op 15 januari 2022· geen reacties

Het Valluga topstation in de zomer met erachter de weerradar. Beeld: Hejkal
Het Valluga topstation in de zomer met erachter de weerradar. Beeld: Hejkal

Vorarlberg en Tirol moeten het nog steeds zonder eigen weerradar stellen, want de wederopbouw van het station op de Valluga tussen Zürs en Sankt Anton am Arlberg komt niet echt op gang. De faciliteit is buiten dienst sinds de bliksem vijf jaar geleden insloeg. Hierdoor zijn potentiële natuurrampen niet uit eerste hand te indentificiëren.

Beruchte springplank voor off-piste

De weerradar in kwestie staat op de top van de 2.809 meter hoge Valluga in het midden van Ski Arlberg, dat populair is onder veel Nederlandse wintersporters. Naar deze hoogste bergpiek van het skigebied loopt een klein zespersoonsgondeltje, dat alleen toegankelijk is in het bijzijn van een skigids of als voetganger zonder ski’s. Vanaf het topstation lopen geen pistes omlaag, enkel off-pisteterrein. Vlak naast het beruchte topstation met uitkijkplatform, waar freeriders aan hun avontuur beginnen, bevindt zich de radarinstallatie. Over de bergtop loopt de grens tussen de deelstaten Vorarlberg en Tirol, waardoor de weerradar een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.

Er stond reeds een metalen installatie in 1960, maar de weerradar kwam pas in 2007. © Gemeinde St. Anton am Arlberg
Er stond reeds een metalen installatie in 1960, maar de weerradar kwam pas in 2007. © Gemeinde St. Anton am Arlberg

Bullseye voor bliksem

Sinds de weerradar in 2007 in gebruik werd genomen is de bliksem al meerdere keren ingeslagen. De meest recentelijke in 2017, toen bliksem de faciliteit volledig verwoestte. Hoewel een aparte weerradar voor zowel Vorarlberg als Tirol van groot belang zou zijn, bijvoorbeeld om hevige sneeuwval in het Bregenzerwald te kunnen voorspellen of extreme dooi in de SkiWelt, loopt de bouw van het nieuwe systeem verdere vertraging op.

Gedeelde smart

De kosten van de wederopbouw van de weerradar worden geraamd op twee miljoen euro. Daarnaast is er 3,3 miljoen euro voor exploitatie nodig in de eerste 15 jaar, waardoor het totaal dus 5,3 miljoen euro wordt. Hiervan komt 55 procent voor rekening van de federale overheid, 17 procent voor Vorarlberg en 28 procent voor Tirol. Dat heeft het Tiroolse deelstaatparlement al besloten en Vorarlberg is het ook met de aangrenzende deelstaat eens dat er op de Arlberg een nieuwe weerradar nodig is, zegt provincieraadslid Gantner volgens nieuwszender ORF.

De locatie van de Valluga binnen Ski Arlberg (l.). Reikwijdte van de weerradar (r.).
De locatie van de Valluga binnen Ski Arlberg (l.). Reikwijdte van de weerradar (r.).

Streven naar autonomie

De Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik (ZAMG) – zeg maar het KNMI van Oostenrijk – gaat de faciliteit exploiteren. Op dit moment wisselt deze weergegevens uit met Zwitserland en Duitsland, maar waarschuwen voor natuurrampen is in feite een taak die in eigen beheer moet worden uitgevoerd. Een radar moet op een zo kort mogelijke afstand staan, om de neerslag zo goed mogelijk te kunnen zien. Als men van andere landen afhankelijk is, zijn de echo’s op de kaart minder nauwkeurig. Met het radarstation op de Arlberg wil ZAMG weer autonoom worden. En dat is maar goed ook, zodat gevaren zoals hevige regenval (regen, sneeuw, hagel) en dus ook lawines, modderstromen, enz. met een eigen radar door Tirol en Vorarlberg kunnen worden geïdentificeerd.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie