Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Sölden sluit skigebied per direct

Roel op 15 februari 2021· 32 reacties

Sölden gaat dicht
Sölden gaat dicht

Het Oostenrijkse Sölden sluit per direct zijn skigebied. Dat maakt het skigebied bekend op hun Facebookpagina. De stap komt nadat de coronamaatregelen in Oostenrijk nogmaals aangescherpt zijn.

Negatieve test verplicht

Een opvallend besluit in wat normaal gesproken een van de drukste wintersportweken van het seizoen is. Het is carnavalsvakantie waarin veel Europeanen vakantie hebben, maar daar kan Sölden door de coronasituatie niet van profiteren. Onder andere is vanaf vandaag een negatieve antigentest verplicht om de lift in te mogen, wat nog meer mensen ervan zal weerhouden een skigebied te bezoeken.

Sölden heeft dus besloten het skigebied vanaf vandaag, 15 februari, te sluiten. Men ziet zichzelf niet langer in staat om het skigebied op een bevredigende en verantwoorde manier open te houden, zo luidt hun verklaring. Of het skigebied later in het seizoen weer open gaat is niet bekend.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Logisch besluit, want het was afgelopen zaterdag (voor de invoering van de verplichte antigeentest) al ongelofelijk rustig.

null
null

Logisch besluit, want het was afgelopen zaterdag (voor de invoering van de verplichte antigeentest) al ongelofelijk rustig.

null
null

Ziet er heerlijk uit, voor het skigebied natuurlijk minder.

*bericht bewerkt door morriswouters op 15 feb 2021 13:31

Zon, Sneeuw, Alpenland

en toch hebben ze de hoop op skiën later op het seizoen nog niet opgegeven. Op de gletscher draaien de sneeuwkannonnen de laatste dagen volop.
Zouden ze hopen op een rush naar de gletschers in April, Mei en Juni van talloze mensen die hun uitgestelde wintersport willen ophalen ?

Oh jeetje wat heftig voor alle hoteleigenaren, medewerkers en iedereen die hier z’n brood verdient.

Over een tijdje kunnen we de balans opmaken of streng wellicht te streng was en los wellicht te los.

@henri Waarom nou die mooie foto,s probeerde het net een beetje te vergeten hoe mooi het er is :)
Maar zonder gekheid is dit natuurlijk een groot drama .Zag laats docu Duitse tv ging ook over solden, dat er alleen in de kelder van het gigijoch restaurant voor meer als 100.000 euro aan voorraad staat.

null

Over een tijdje kunnen we de balans opmaken of streng wellicht te streng was en los wellicht te los.

MiVe op 15 feb 2021 14:36

De skigebieden in Zwitserland zijn al 2 maanden open zonder gevolgen voor de besmettingscijfers.

Dus er kan al geconcludeerd worden dat de maatregelen te streng zijn. Al helemaal als je de economische schade erbij rekent…

Over een tijdje kunnen we de balans opmaken of streng wellicht te streng was en los wellicht te los.

MiVe op 15 feb 2021 14:36

De skigebieden in Zwitserland zijn al 2 maanden open zonder gevolgen voor de besmettingscijfers.

Dus er kan al geconcludeerd worden dat de maatregelen te streng zijn. Al helemaal als je de economische schade erbij rekent…

Kasper op 15 feb 2021 18:45

Hoe kan je dat concluderen vraag ik mij dan af, dat er geen gevolgen zijn voor de besmettingscijfers. Dat het ergens relatief goed gaat met besmettingen betekend nog niet gelijk dat skigebieden er geen rol in spelen?
Dat de schade eventueel (te) groot is iedereen het mee eens…

Over een tijdje kunnen we de balans opmaken of streng wellicht te streng was en los wellicht te los.

MiVe op 15 feb 2021 14:36

De skigebieden in Zwitserland zijn al 2 maanden open zonder gevolgen voor de besmettingscijfers.

Dus er kan al geconcludeerd worden dat de maatregelen te streng zijn. Al helemaal als je de economische schade erbij rekent…

Kasper op 15 feb 2021 18:45

Waarom wordt dit beleid niet overgenomen door andere landen?

Logisch besluit, want het was afgelopen zaterdag (voor de invoering van de verplichte antigeentest) al ongelofelijk rustig.

null
null

Henri op 15 feb 2021 13:09

Denk ook dat dit beeld ook voor andere gebieden een reden zal zijn om snel te sluiten, is al een ramp seizoen voor de gebieden.

Waarom wordt dit beleid niet overgenomen door andere landen?

TSquared op 15 feb 2021 19:25

Perceptieproblemen, Europa, bangmakerij, wintersport is maar een deeltje van de nationale economie (FR, IT), politici die geen verantwoordelijkheid durven nemen,…

Kies er maar ééntje, of meerdere…

Ook hier, laten we er geen politieke discussie van maken. Daar zijn genoeg andere plekken op internet voor.

Click. Click. Peace

Ook hier, laten we er geen politieke discussie van maken. Daar zijn genoeg andere plekken op internet voor.

Rogier op 16 feb 2021 07:27

Met alle respect, maar ik post hier op een wintersportforum de mogelijke oorzaken over de (te strenge) sluiting van skigebieden. Het sluiten van de skigebieden is nu eenmaal een beslissing van politiekers. Dan mag je dat toch benoemen?

Dat modereren slaat hier wel volledig door hoor. Als er ook maar iets wordt benoemd dat niet direct met sneeuw te maken heeft wordt er al door ‘admins’ op de vingers getikt. Beetje jammer.
Volgens mij kan er best wat losser mee omgegaan worden zolang het niet verwijtend en beledigend wordt.

How snow can you go?

Dat modereren slaat hier wel volledig door hoor. Als er ook maar iets wordt benoemd dat niet direct met sneeuw te maken heeft wordt er al door ‘admins’ op de vingers getikt. Beetje jammer.
Volgens mij kan er best wat losser mee omgegaan worden zolang het niet verwijtend en beledigend wordt.

ReneV op 16 feb 2021 10:41

Soms gaat het aardig ver, en eens moet je een lijn trekken.

Dat modereren door Rogier gaat veel te ver.

*bericht bewerkt door Hansk op 16 feb 2021 11:06

Ben juist blij dat Rogier strenger modereert. Al die Corona topics lopen structureel uit de hand. Politiek gezanik graag ergens anders doen.😁

Vanaf nu weer compleet on-topic of geen reacties achterlaten. Alles wat niet on-topic is verwijder ik. En wie zich hier niet aan kan houden krijgt een blok.

Wintersport.nl is niet een website om het over politiek etc te hebben. Teveel topics zijn al verzand in vervelende discussies.

Click. Click. Peace

Dat modereren door Rogier gaat veel te ver.

Hansk op 16 feb 2021 11:05

Ik vind het net een voordeel dat er streng gemodereerd wordt. Zo niet, krijg je een grijze brij van gezeur en geklaag en beginnen alle topics op elkaar te lijken.

Ok.
Ik heb een vraag over dit topic. Ik ga proberen om ‘on-topic’ te blijven.
Proberen dus, want de grens is blijkbaar erg smalletjes. Smaller dan het koord van een koorddanseres.

Jullie schrijven in dit artikel dat het skigebied van solden beslist heeft te sluiten na een extra verstrenging. Ik vraag me af in welke context deze verstrengingen zijn gebeurd. Wie heeft de beslissing genomen? En waarom? En op basis van wat?
Ik zou als wintersportfanaat hierover graag wat meer info hebben om mijn kansen in te schatten voor dit voorjaar.
Solden zou een goede kanshebber zijn in april…

de oorzaak is vooral de uitbraak van zuid afrikaanse variant in Tirol. Hierdoor zijn er verregaande maatregelen genomen door oa duitsland (sluiten van grenzen). Hierop wordt door de oostenrijkse politiek heel zenuwachtig gereageerd met oa extra maatregelen … Negatieve test noodzakelijk bij bv skiën.

Qua kansen inschatten dit voorjaar … Hoop kan je altijd houden … maar teveel hoop lijkt enkel voor een grote ontgoocheling te zorgen later deze lente :)

en door het ‘bangmakerij’ te noemen maak je het weer een politiek statement, ondanks alle waarschuwingen…

en door het ‘bangmakerij’ te noemen maak je het weer een politiek statement, ondanks alle waarschuwingen…

4frank2 op 16 feb 2021 15:24

Precies. En omdat dat weer allerlei andere opmerkingen en discussies zal uitlokken verwijder ik dit soort berichten.

Click. Click. Peace

@rogier mee eens te veel negativiteit geweest, nu vooruitkijken het licht aan het eind van de tunnel is zichtbaar.

St Anton ook dicht

In het bericht staat dat er een negatieve antigentest verplicht is. Begrijp ik nu goed dat iedereen die Covid-19 heeft doorgemaakt / danwel ingeënt is (en daarmee antigenen heeft) geweerd word?

In het bericht staat dat er een negatieve antigentest verplicht is. Begrijp ik nu goed dat iedereen die Covid-19 heeft doorgemaakt / danwel ingeënt is (en daarmee antigenen heeft) geweerd word?

klaas-jan op 17 feb 2021 00:40

Goed punt eigenlijk, iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Edwin van Riel

In het bericht staat dat er een negatieve antigentest verplicht is. Begrijp ik nu goed dat iedereen die Covid-19 heeft doorgemaakt / danwel ingeënt is (en daarmee antigenen heeft) geweerd word?

klaas-jan op 17 feb 2021 00:40

Goed punt eigenlijk, iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

evr66 op 17 feb 2021 08:08

Als je Covid hebt doorgemaakt heb je antistoffen. Anitstoffen hecten aan oppervlakte eiwitten van het virus. Deze oppervlakte eiwitten heten antigenen.
Aanwezigheid van antistoffen kan duiden op immuniteit. Aanwezigheid van antigenen duidt op aanwezigheid van het virus.

In het bericht staat dat er een negatieve antigentest verplicht is. Begrijp ik nu goed dat iedereen die Covid-19 heeft doorgemaakt / danwel ingeënt is (en daarmee antigenen heeft) geweerd word?

klaas-jan op 17 feb 2021 00:40

als je de ziekte hebt doorgemaakt dan kan je in oostenrijk een attest van je arts krijgen. Dit attest is 6 maanden geldig en geeft je vrijstelling van de testverplichting. Op vertoon van zo een attest kan je dus zonder problemen skiën.

Als je Covid hebt doorgemaakt heb je antistoffen. Anitstoffen hecten aan oppervlakte eiwitten van het virus. Deze oppervlakte eiwitten heten antigenen.
Arieb030 op 17 feb 2021 08:27

Duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

*bericht bewerkt door klaas-jan op 17 feb 2021 10:55

Plaats een reactie