Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Twee tunnels en tol voor de Fernpas

Roel op 25 januari 2024· 20 reacties

Twee nieuwe tunnels moeten de ergste overlast op de Fernpas tegengaan
Twee nieuwe tunnels moeten de ergste overlast op de Fernpas tegengaan

De Tiroolse regering heeft concrete plannen gepresenteerd voor de beruchte verbindingsroute over de Fernpas. Er komen twee nieuwe tunnels, er wordt tol geheven en de plaatselijke bevolking wordt gecompenseerd.

Vaak opstoppingen

Al 40 jaar wordt er gepraat over een oplossing voor de verkeersproblemen op de Fernpassstrasse (B179) tussen Reutte en Imst. Bij sneeuwval ontstaan op deze belangrijke noord-zuidroute door Tirol snel opstoppingen door vakantieverkeer, maar ook doordat vrachtverkeer niet goed boven geraakt en in een van de haarspeldbochten blijft steken. Met deze maatregelen moet de ergste overlast straks tot het verleden behoren.

De aangekondigde maatregelen op de Fernpas
De aangekondigde maatregelen op de Fernpas

Fernpasstunnel

De Fernpasstunnel is de belangrijkste maatregel die de regering presenteerde. Deze tunnel (ook wel Scheiteltunnel genoemd) is 1,4 kilometer lang en komt als het ware onder de Fernpas te liggen. Hierdoor worden enkele haarspeldbochten omzeild en hoeft het verkeer in plaats van 200 hoogtemeters nog maar 70 meter te overbruggen. De bouw begint in 2026 en moet in 2028 klaar zijn.

Tweede buis Lermooser Tunnel

De tweede tunnel is een extra buis die naast de bestaande tunnelbuis van de Lermooser Tunnel wordt gegraven. De bouw hiervan begint ook in 2026 en moet in 2029 klaar zijn. De oude buis wordt vervolgens gerenoveerd waarna er twee tunnelbuizen in gebruik worden genomen.

Tol voor de Fernpas

De projectkosten worden gefinancierd door het heffen van tol. Vanaf 2028 - als de Fernpasstunnel klaar is - moeten automobilisten voortaan gaan betalen voor het gebruik van de Fernpas. De tolpoorten komen ter hoogte van de Blindsee (ten noorden van de pas) en bij Rastland Nassereith (ten zuiden ervan). De tol bedraagt 14 euro voor een enkele reis.

De plaatselijke bevolking krijgt een soort compensatie voor de tol, in de vorm van vouchers die bij plaatselijke ondernemers kan worden besteed. Een directe vrijstelling van tol is volgens EU-regels niet toegestaan. Daarnaast worden er enkele aanvullende maatregelen genomen, zoals het instellen van een gedeeltelijk fietsverbod, afslagverboden en het plaatsen van doseerlichten.

Bronnen: meinbezirk.at, tt.com, tirol.orf.at

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Goed nieuws! Eindelijk dat rotstukje weg…nu nog de Drachenfels… :)

Niet de eerste keer dat er plannen gepresenteerd zijn. Hopelijk komt het deze keer wel tot stand.

Niet de eerste keer dat er plannen gepresenteerd zijn. Hopelijk komt het deze keer wel tot stand.

Des op 25 jan 2024 07:54

@Des die vraag werd ook tijdens de presentatie gesteld door de media. Het antwoord was dat men niet voor niets met zo’n grote regeringsdelegatie naar Reutte was gekomen (plek van de persconferentie).

*bericht bewerkt door Roel op 25 jan 2024 08:09

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Niet de eerste keer dat er plannen gepresenteerd zijn. Hopelijk komt het deze keer wel tot stand.

Des op 25 jan 2024 07:54

@Des die vraag werd ook tijdens de presentatie gesteld door de media. Het antwoord was dat men niet voor niets met zo’n grote regeringsdelegatie naar Reutte was gekomen (plek van de persconferentie).

Roel op 25 jan 2024 08:09

Nou nou, wat een doorslaggevend en sterk argument zeg. Regeringsdelegaties komen nooit voor niks nee, die laten zich er dik voor betalen. Vermoedelijk bedoelen ze “zinloos”, zoals ze voor allerlei onzinnige zaken de wereld rondreizen.
Helaas wordt de bevolking voor dit soort kosten niet gecompenseerd.

Ik ben afgelopen Kerst naar Galtür geweest en eens de route via de Elzas (FR) en door Zwitserland geprobeerd. Een verademing was het; geen Duitse Baustellen, geen Fernpas, vlot en rustig verkeer. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertrellen dat we op de heenweg wat vertraagd verkeer hadden aan de Arlbergtunnel en op terugweg rond Basel, maar dat was het dan ook. Ik denk dat ik mijn route voor de komende jaren “gevonden” heb.

En ja, je betaalt wat péage in FR, een vignet voor SUI en de Arlbergtunnel, maar voor mij is het dit wel waard. Ik vraag mij ook af in hoeverre die 2 tunnels de problemen gaan oplossen als de rest van het traject geen upgrade krijgt (extra rijstroken bijv.)

Ik ben afgelopen Kerst naar Galtür geweest en eens de route via de Elzas (FR) en door Zwitserland geprobeerd. Een verademing was het; geen Duitse Baustellen, geen Fernpas, vlot en rustig verkeer. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vertrellen dat we op de heenweg wat vertraagd verkeer hadden aan de Arlbergtunnel en op terugweg rond Basel, maar dat was het dan ook. Ik denk dat ik mijn route voor de komende jaren “gevonden” heb.

En ja, je betaalt wat péage in FR, een vignet voor SUI en de Arlbergtunnel, maar voor mij is het dit wel waard. Ik vraag mij ook af in hoeverre die 2 tunnels de problemen gaan oplossen als de rest van het traject geen upgrade krijgt (extra rijstroken bijv.)

frederik_15 op 25 jan 2024 08:25

Houdt er dan wel rekening mee dat de Arlbergtunnel tussen
15 april en 22 november 2024 voor al het verkeer in beide richtingen is afgesloten

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

De Fernpass…daar komen wat herinneringen bij naar boven :-) Een hele mooie pas, maar in de tijd dat ik een Ford Transit busje huurde, met sneeuwkettingen door de pas moest en de sneeuw zo hard viel dat we om het half uur de ruitenwissers moesten vrijmaken…en dat in het donker…in een tijd dat winterbanden er nog niet waren/niet verplicht…maar veelal was ie prima te doen. Ben wel blij dat we al enkele jaren niet meer in de krokusvakantie “moeten”. En ook het skigebied van dit jaar is “Fernpassloos” maar toch, het had wel iets.

Gewoon één lange tunnel, dubbelbaans onder boren!

(schijnt niet te kunnen overigens door bodemerosie)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Houdt er dan wel rekening mee dat de Arlbergtunnel tussen
15 april en 22 november 2024 voor al het verkeer in beide richtingen is afgesloten

kesman op 25 jan 2024 08:31

Daar ben ik van op de hoogte, ik had het dan ook specifiek over de skivakantie :-)

Gewoon als experiment nu al (forse) tol gaan heffen. Zal vast ook helpen in de doorstroming.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De fernpass… een hoop mensen hebben daar een haat-liefde-verhouding mee!
Simpele regel: mijden op zaterdag in het hoogseizoen, en/of als het flink sneeuwt of gesneeuwd heeft. In die gevallen beter via de Arlbergtunnel. En anders een prima en mooie route (overdag dag, 's avonds zie je er weinig van).

Ik vraag me af of die tunnel gaat helpen, want die ene haarspeldbocht is niet eens de bottleneck. Het hele traject is 60 km lang en overwegend één rijbaan per richting (behalve een paar stukken aan de noordkant). Tol heffen gaat wel helpen!

…nu nog de Drachenfels… :)

loe op 25 jan 2024 07:32

Waar is dat?

*bericht bewerkt door Jay op 25 jan 2024 11:38

sorry typo, bedoelde de Drackensteiner Hang

sorry typo, bedoelde de Drackensteiner Hang

loe op 25 jan 2024 11:52

Aha, de Albaufstieg op de A8. Nou, de plannen zijn er!
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte/detail/neubau-…

*bericht bewerkt door Jay op 25 jan 2024 12:10

sorry typo, bedoelde de Drackensteiner Hang

loe op 25 jan 2024 11:52

Aha, de Albaufstieg op de A8. Nou, de plannen zijn er!
https://www.autobahn.de/die-autobahn/projekte/detail/neubau-…

Jay op 25 jan 2024 12:10

Mooi project!

Ik vraag me af of die tunnel gaat helpen, want die ene haarspeldbocht is niet eens de bottleneck. Het hele traject is 60 km lang en overwegend één rijbaan per richting (behalve een paar stukken aan de noordkant). Tol heffen gaat wel helpen!

Jay op 25 jan 2024 11:10

De tunnel zou er ineens ook voor zorgen dat er 130 hoogtemeters minder geklommen moet worden.
Dit is vaak een vertragende factor doordat vrachtwagens / autos met lichtere motor + caravan / … hier moeilijker omhoog raken en de rest ophouden.

Glide on!

Hoe zou tol heffen helpen? Je gaat toch niet fors omrijden voor die paar euro? Wat Jay zegt, het is een lang end en de files staan soms al ver voor het hoogste punt van de pas. Het is te druk op zaterdag. Wij stonden er zelfs eind september nog eens in de rij, en in de winter is het richting Duitsland op vrijdagmiddag al druk met mensen die de file op zaterdag voor willen zijn.

Life is what happens while you were checking your phone

Hoe zou tol heffen helpen? Je gaat toch niet fors omrijden voor die paar euro? Wat Jay zegt, het is een lang end en de files staan soms al ver voor het hoogste punt van de pas. Het is te druk op zaterdag. Wij stonden er zelfs eind september nog eens in de rij, en in de winter is het richting Duitsland op vrijdagmiddag al druk met mensen die de file op zaterdag voor willen zijn.

Leon100 op 26 jan 2024 07:51

Als je naar de Brenner gaat maakt deze route vergeleken met de route via Kufstein niet zo veel uit qua tijd. Dan kiezen wellicht veel mensen voor Kufstein omdat hier geen tolheffing is.

Waarschijnlijk ben ik dan de enige die zijn keuze laat afhangen van de verwachte reistijd volgens de navigatie. Nu al tol heffen op de Fernpass gaat naar mijn verwachting niks oplossen. Wat wel kan helpen is om te stopppen met de “Blockabfertigung” (toestroomdosering), vrachtverkeer en campers te verbieden op zaterdag en vooral ook om meer reisaanbieders te vinden voor reizen van zondag tot zondag zodat we niet allemaal tegelijk op zaterdag over deze pas moeten.

Hoe zou tol heffen helpen? Je gaat toch niet fors omrijden voor die paar euro? Wat Jay zegt, het is een lang end en de files staan soms al ver voor het hoogste punt van de pas. Het is te druk op zaterdag. Wij stonden er zelfs eind september nog eens in de rij, en in de winter is het richting Duitsland op vrijdagmiddag al druk met mensen die de file op zaterdag voor willen zijn.

Leon100 op 26 jan 2024 07:51

De tol zal de kosten van de aanleg en onderhoud van de tunnels (die de files wel kunnen verminderen) moeten afdekken.
Het is dus niet rechtstreeks de tol die de files verminderd, maar wel het project wat ermee bekostigd wordt.
Ze zullen wachten met het heffen van de tol omdat het (na aanleg van de tunnels) veel “aangenamer” is om dit te betalen omdat je rechtstreeks kunt zien waar het voor gediend heeft.

Glide on!

@Des die vraag werd ook tijdens de presentatie gesteld door de media. Het antwoord was dat men niet voor niets met zo’n grote regeringsdelegatie naar Reutte was gekomen (plek van de persconferentie).

Roel op 25 jan 2024 08:09

Misschien voor de catering achteraf?

Plaats een reactie