Na jaren Oostenrijk, nu Italië! Maar welk gebied?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Na jaren achtereen naar Oostenrijk te zijn geweest, willen we nu een keer naar Italië, met name de mooie gebieden (dolomieten) en het lekkere eten heeft ons over de streep getrokken, maar welk gebied?

Welke wensen hebben we eigenlijk?

  • niet langer rijden dan ca 1,5 uur vanaf een vliegveld.
  • veel blauwe pistes,of makkelijke rode, we zijn geen dare devils en houden van die brede snelwegen, echter zonder vlakke stukken, aangezien ik de enige snowboarder ben ;-)
  • sneeuwzeker
  • goede kwaliteit hotels, 4 sterren minimaal.
  • gezellige apres ski, hoeft niet grote party te zijn, als we maar gezellig een biertje kunnen doen.

Normaal gaan we altijd de derde week van januari, maar de volgende keer zouden we graag met iets beter weer gaan.
In januari toch wel vaak slecht weer.

Graag jullie advies en alvast bedankt!

Tim

Geen verkeerde gedachten denk ik zo, zelf vliegen wij volgende week naar Innsbruck en daar vandaag rijden wij naar Kronplatz (Brunico), ca. 1,5 uur rijden. Met betrekking tot het niveau denk ik dat dit passende is bij jullie wensen en niveau, je kan daar vandaag ook met de skibus of taxi makkelijk naar Val Gardena/Selle Ronda.

Verwacht echter geen apreski, hoewel er ergens aan de voet van de Kronplatz ergens wel een gezellige tent zou zitten (volgens mij bij de grootte parkeerplaats.

Kronplatz heeft mij zelfs als gevorderde skiër enorm positief verrast, veel afdalingen op zo’n molshoop, breed, tussen de bomen en mooi.

Echt een super aanrader en passend bij jullie wensen denk ik.

Op youtube veel filmpjes over terug te vinden overigens.

Ton de Bruijn

Wij zijn in 2010 en januari 2014 in Val Gardena geweest in 2e week van januari. Erg goede sneeuwcondities gehad en van alle gebieden rond het Sellamasief vinden wij Selva het meest gunstigste gelegen ivm. Aansluiting op de Sellaronde. De meeste pistes in Alta badia lijkt mij voor snowboarders erg tam gelet op de vele vlakke stukken. Wij skien reeds 20 jaar afwisselend 2 x per seizoen in Oostenryk en Frankrijk, maar de Dolomieten zijn fantastisch!! Afwisselende lange tochten, super autobaan pistes en heerlijk eten overal. Niet twijfelen maar doen !!

Ik moest ook onmiddelijk aan kronplatz denken ivm jullie wensen. Heel gezellig skigebied, voor alle niveau’s. Voor apres ski moet je in de k2 zijn, beneden aan de lift in Bruneck.
En beneden op de piste in Olang was er een vet hotel te zien, jacuzzi op het terras met zicht op de piste. Geen idee hoe het heet en zeker boven mijn budget, maar het zag er goed uit.

ook bij mij staat val gardena op 1

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ook wij zijn 2 keer op de Kronplatz geweest en op Innsbruck gevlogen. Ik ben zelf ook meer van de blauwe pistes en af en toe een rode, het is daar prima te doen! Wij zaten in het dorpje Perca, daar is niets te doen maar Bruneck is een gezellig plaatsje vlakbij. Aan de andere kant van de berg ligt ook nog een plekje, st. Vigil, hier is het wat levendiger volgens mij. Dan heb je ook nog Olang maar dat weet ik niet hoe dat is. Het eten is er heerlijk, de omgeving prachtig. Het enige nadeel vind ik dat er veel gondels zijn dus je bent wel met je ski’s in de weer maar daar staat tegenover dat de afdalingen wel lang zijn en dat je ook met de gondel naar beneden kunt als je geen zin meer hebt aan die ene lastige afdaling aan het einde van de dag :-)

Oh en wij hebben 2 keer eind januari schitterend weer gehad met vorig jaar 5 dagen zon en de pistes worden daar super goed geprepareerd.

Ik hoor Cervinia!! (ski gebied Breuil-Cervinia / Cervinia-Zermatt)

Dit is een gebied wat aan al je eisen voldoet. Heel veel brede en ontzettend lange blauwe en makkelijke rode pistes.
Zeer makkelijk te berijden vanuit Milaan en Turijn
Heerlijk eten en drinken op de pistes en in het dorp
Prima apres-ski. Geen hossen en Dries Roelvink maar wel kroegen aan en rond de pistes waar eind van de middag mensen zitten die gezellig een biertje doen. 's Avonds treden in een aantal kroegjes bandjes op.

Verder is het een erg uitgestrekt gebied, aan de voet van de Matterhorn, Monte Cervino op zijn Italiaans.
Als je wil kun je een of meerdere dagen een internationale pas nemen en skien/boarden in Zermatt, waar ook wat meer donkerrode en zwarte pistes liggen

Ik ben hier een keer of 3 geweest voor een short break, samen met mijn vrouw. Wat wij erg prettig vonden was het eten en de gezellige apres ski. Die houdt mooi het midden tussen de Oostenrijkse carnavaleske toestanden (die ik erg waardeer, maar dan wel met een groep) en de uitgestorven Franse apres ski. (die ik niet waardeer)

Wij zaten in Hotel Bucaneve. Redelijk prijzig, maar wel erg prettig, soms op het decadente af.

http://www.bucanevehotel.it

Kijk hier de waardering op Wintersporters.nl:
https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil

En: oh ja: de langste afdaling van Europa…

Succes!

Naar Alta Badia is het goed is het goed toeven veel blauw,brede en enkele rode piste en de Sella Ronde is ook rood en blauw ,je kan ook skien naar seiser alm heb je mee de langste blauwe piste 10.5 km lang en vergeet de Gebrigsjäger skitour niet , staat op de site van Alta Badia.
Eten is Italië erg lekker en goedkoop , en in het hotel zal je niets tekort komen.
Apres ski heb je beneden waar de liften van de Sella Ronde zijn

Bedankt voor de reacties!
Ik ga Kronplatz en Cervinia eens goed onder de loep leggen, het vliegveld is lekker dichtbij, maar vraag mij af welke gezelliger is.

Nog tips voor een heel goed hotel? Liefst zo dicht mogelijk bij de lift of piste, we zijn namelijk een beetje verwend sinds we in hotel Kesselspitze in Obertauern hebben gezeten ;-)

Ik heb enige tijd (10j) geleden Val di Fiemme gedaan, vond ik toen ook heel leuk, zeer zonnig gebied en zeer gastvrij (Oostenrijks getint)
Wij verbleven toen in een dorpje (ben de naam kwijt) waar we de skibus opstapten en op 15min aan de piste stonden.

In mijn topic (heb ong dezelfde plannen namelijk ;) ) is mij aangeraden om in Colfosco, Corvara, Arabba of evt La Villa te zoeken naar een onderkomen. Je zit dan kennelijk redelijk centraal tov de liften en gebieden in de direkte omgeving maar ook voor de (liften naar) gebieden die wat verder weg zijn.

@ton_ heb het hotel even bekeken en dat lijkt ons wel wat, meteen maar even een offerte opgevraagd.
Weet jij toevallig hoe veer dit hotel van de lift of piste ligt?
Dank je!

Hoi Tim,

Dat is een zeer korte loopafstand.
Zie hier (hoop dat t werkt)…

https://maps.google.com/maps?q=Cervinia,+Breuil-cervinia,+It…

Links zie je Bucaneve liggen, je steekt t winkelstraatje over en je staat bij de lift/ piste. Nog geen 200 meter, schat ik. Wij vonden het echt een aanrader, zowel qua hotel als qua gebied.

ciao!

In de periode die wij willen gaan, eerste week van Maart is het niet mogelijk om een short ski te doen.
Wij willen van donderdag tot en met maandag, maar dat is bij dit hotel niet mogelijk, alleen hele weken.

Normaal gesproken gaan we altijd de derde week van januari, maar ivm het vaak slechte weer, willen we nu iets later.

Ik denk wel dat Breuil Cervinia mij het meest trekt en ga dus op zoek naar een geschikt hotel.
Mocht je nog tips hebben @ton_ dan houd ik mij aanbevolen.

Bedankt!

Principe Delle Nevi ook maar even gemaild ;-)

Plaats een reactie