Vervoer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Beste wintersport collega’s/fanatiekelingen,
Wij gaan met ons gezin in februari naar Alta Badia, we verblijven meer bepaald in La Villa. Ik zou graag de mogelijkheden bekijken om eens niet met de auto te gaan. Is het skigebied gunstig gelegen om eventueel met de trein/vliegtuig te reizen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Kostprijs tegenover benzinekost indien met de wagen gegaan word… Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

Ik heb hier 2 jaar geleden naar gekeken. Als je met trein of vliegtuig op wintersport wilt, zijn er betere opties dan Alta Badia.

Alle mogelijke vervoerswijzen staan op https://www.altabadia.org/en/info-service/getting-to-alta-ba…. Trein kan bijvoorbeeld met Nightjet naar Innsbruck en dan naar Bozen of Bruneck. Vliegen kan naar Innsbruck of Venetie.

Afhankelijk van de periode, kan de trein of het vliegtuig nog redelijk betaalbaar zijn. De kosten zitten hem vaak in de transfer van en naar het vliegveld/ treinstation en bij vliegen de bagage. Zo kost een gedeelde airporttransfer vanaf Inssbruck al snel € 80 pp retour. Die tijden moeten dan net aansluiten op je reis, anders wordt het een privetaxi van 500 euro.

Wil je met de trein op wintersport is het handig om bijvoorbeeld naar Zillertall of Skiwelt te gaan in Oostenrijk. Dan kun je met de Nightjet in Worgl of Kufstein uitstappen en met de trein of bus verder naar het skigebied. Afgelopen week voor 2 personen geboekt voor ca 150 pp voor traject Utrecht - Kirchberg retour.

Met het vliegtuig is Innsbrück het dichste bij , moet je nog met de trein naar Badia of in de buurt.
Met de trein kun je naar Bozen met een internationale trein maar dan met lokaal vervoer of taxi.
Met de trein naar Innsbruck doe je al 14 u, weet niet welke dag je wil vertrekken, op zondag heen en weer vliegen is goedkoper als op zaterdag. En waar kun je opstappen zowel met trein als vliegtuig?
Ik zou even gaan googlen voor de treinen en bij Transavia, Jij zelf weet wanneer en hoe laat je ergens vandaan kan vertrekken. Tijd en dag scheelt bij beiden in de kosten. En uit hoeveel kids en hoe oud, je gezin bestaat. De auto blijft met een gezin praktischer en goedkoper. Kijk daarbij ook hoe je in Villa komt vanaf de grote stations of Vliegveld.

Dienten Die Alte schule

Wij hebben jaren terug in San Cassiano gezeten en met de trein vanuit Utrecht daarheen gereisd. Exacte overstappen weet ik niet meer, maar de internationale trein stopte toe in Brixen. Daar zijn we toen overgestapt naar Bruneck/Brunico. Daar uitgestapt en toen de taxi genomen naar Alta Badia omdat toen in de avond er al geen bussen meer reden. Dat was relatief gezien het duurste deel van de reis. Ik zou eerst onderzoeken of dit tegenwoordig beter gegeregeld is. Afgezien daarvan: een treinreis over deze afstand kan in aanraden en Alta Badia en de Dolomieten nog meer. Dit is voor mij het mooiste skigebied waar ik geweest ben. Met een gezin vind ik dit nu buiten bereik, helaas.

Ik betwijfel of je kostentechnisch iets beters gaat vinden dan de auto, of het moet een georganiseerde busreis zijn ofzo. En daar moet je maar zin in hebben. Vliegen kan naar Innsbruck/Bergamo/Verona. De laatste had altijd wel shuttles naar DS, maar ik weet te weinig van de details, dus ook geen idee of je bij La Villa kan komen zo. Zou je uit kunnen zoeken.

Trein tot Brixen en dan daar overstappen richting Bruneck is een optie. Van daaruit zullen er vast bussen zijn…

Mijn advies: neem de auto.

Met skyalps vliegen naar Bozen/Bolzano. Toch niet naar Innsbruck zeker. 🙄
Enfin, wat @DSvier zegt houdt het meeste steek. 👍

Bla, bla, bla.

Ik heb ook hier naar gekeken om naar st Cristina te gaan. Kwam met dichtstbijzijnde vlucht voor mij was Düsseldorf- Bozen en vervolgens transfer van ongeveer 1uur. Vond ik toch niet zo ideaal. We reizen ev, zoals we het jaren doen is een overnachting net voor de Oostenrijkse grens.

Voor de belgen (vrienden / familie) die niet met de auto willen gaan of short ski:

  • Vlucht Eindhoven-Treviso (of Brussel Zuid- Treviso): Ryan Air
  • Dan pik ik ze op (in jullie geval autootje huren natuurlijk ga geen taxi dienst starten voor heel wintersportforum ;-) ) en dan nog 2,5u tot in Alta Badia (wij skieen meestal ergens anders dus is pak 2u).

Da’s meestal gewoon nog in de dag werken, 's avonds vlucht naar Treviso, relatief laat aankomen (pak 23h) en volgende dag skieen.

Als je nog veel jaren op wintersport wil gaan kies dan niet voor het vliegtuig! Iets met klimaatverandering…

Hoewel ik geen antwoord geef op de vraag over vliegtuig of trein, ben ik een aantal keren met de bus naar de Dolomieten geweest. 's Avonds (19:00 uur) opstappen, 's ochtends vroeg (08:00 uur) aankomen. Ja, wel een lichtelijk onrustige nacht gehad, maar in de basis geen tot weinig tijd kwijt geweest aan de reis.
Zag dat Interbus ook naar Badia rijdt, dus dat zou een mogelijke optie voor jullie kunnen zijn?

Verschillende keren met een ECHTE slaapbus gegaan naar Alta Badia en Val Gardena.

In de ochtend bij aankomst, lekker ontbijtje in t hotel…omkleden en ski pret.

Laatste dag ski pret tot +/- 16 u, licht avondmaal en busje komt zo tegen 19 u, slapen tegen 23 u en thuis ( B midden Limburg) tegen 6u30👌

Born to run. B.S.

Het is te doen met trein, maar dat gesleep met bagage, ski’s en skischoenen lijkt me zo’n gedoe met overstappen. En dan de transfers naar je hotel nog, die zijn vaak duurder dan de treinreis. Als je met meer dan 1 persoon reist zou ik echt de auto nemen, overnachten in Zuid-Duitsland of net over de grens in Oostenrijk.

Karin Es

Voor dit gebied is de auto veruit de beste optie. Het kan op andere manieren, maar de nadelen zijn navenant.

*bericht bewerkt door havana op 12 nov 2023 09:01

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

een andere mogelijkheid is om naar treviso te vliegen en daar de cortina express te pakken. deze bus stopt een aantal keer en brengt mensen toeristen vanuit treviso naar Cortina en Alta-Badia. Zelf nooit geprobeerd maar zie de bus meermaals rijden. https://www.cortinaexpress.it/en/mete_principali/alta-badia/…

Plaats een reactie