Ortler > eerst skiën > later wandelen/klimmen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden am Ortler

Beste forumleden,
Komend winterseizoen willen wij een week gaan skiën vanuit Sulden (Ortler).
Maar, zo’n vier maanden later, in juni, zouden we daar opnieuw heen willen, maar dan om er twee weken te wandelen/klimmen.
Wie van jullie weet hoe het vanaf ongeveer 10 juni zit met de hoeveelheden resterende sneeuw op hoogte? Natuurlijk zal dat niet elk jaar hetzelfde zijn, maar wellicht kan wel een indicatie worden gegeven.
Het gaat er voor ons dus om in hoeverre bergpaden en paden naar de hutten vanaf ca. 10 juni weer begaanbaar zijn. Of heb je kans dat je niet hoger dan bijvoorbeeld 2200 meter komt ?

Tsja, de hoeveelheid sneeuw is afhankelijk van hoeveel er in de winter (en vooral in maart/april) valt. In 2019 begin april viel er op een weekje 1,5m, bijvoorbeeld.

Doorgaans heb je in juni boven de 2000m goede wandelomstandigheden maar boven de 2500 kan het tegenvallen door grote sneeuwvelden.

Beste indicatie zijn de hutten op hoogte; zijn ze open dan zijn ze bereikbaar.
vb Casati-hutte op +/- 3200m, Dusseldorfer Hutte op +:- 2700m, Marteller Hutte op + 2600m, Zufalhutte (in Martell) op +/-2200m,…
Hou er rekening mee dat het zomerseizoen daar pas eind juni/aanvang juli begint.

Ben er verschillende keren eind mei geweest, de hutten waren toen telkens dicht. Wandelen (met gids) tot +3000m ging maar eenvoudig en ongevaarlijk was het niet door de vele sneeuwresten.

Mogelijk wel interessant: de meeste hutten in de omgeving kennen een winterseizoen. Meestal laat februari/maart. Tourskiën is er bijzonder populair en gekend. De Zufalhutte is dan zeker een aanrader.

Tegenwoordig gaan we altijd in oktober (let op: de meeste hutten sluiten dan ook alweer), dit jaar waren we er afgelopen periode maar dan vind ik het te druk. We prefereren de rustige gouden herfst met gesloten hutten boven de drukte met open hutten. En Martell (of Trafoi) boven Sulden. ;)

Bla, bla, bla.

Dank voor je reactie.
Als alternatieve periode hebben we nog: vanaf vrijdag 18 augustus. Maar wellicht is het dan nog druk ?
Overigens is juni wat ons betreft dan wel mooi vanwege de overal smeltende sneeuw (stroompjes, beekjes). Dat mis je natuurlijk in augustus/sept.
Als we tóch voor juni zouden kiezen, dan zijn er aldaar misschien enkele hoogtewandelingen te kiezen, dus dat je bijvoorbeeld een flinke afstand zo tussen de 1800 en 2200 meter kan lopen.

Moeilijk om de concrete sneeuwhoeveelheden te voorspellen halverwege juni. Het is grotendeels afhankelijk van de neerslaghoeveelheden tijdens de voorgaande winter, de temperaturen in de lente en de eventuele sneeuwval in de laatste winter/lentemaanden. De voorbije twee jaar bevond ik me telkens de laatste week van juni in het Vinschgau en de verschillen waren bijzonder groot.

In 2021 werden we op noordhellingen al geconfronteerd met bijvoorbeeld een permanent sneeuwdek tussen 2400 en 2500 meter. Dan is de keuze voor zuidhellingen aan de overkant van de vallei snel gemaakt.

Afgelopen zomer was een volledig ander verhaal. De meeste gletsjers op het einde van het Martelltal of in Sulden lagen al volledig blank en sneeuw was nergens een belemmering voor het uitvoeren van een wandeltocht op (grote) hoogte. We ondernamen bijvoorbeeld zelf een tocht vanuit Sulden naar het Madritschjoch en we kwamen zelfs geen noemenswaardige sneeuwvelden tegen, wat toch eerder uitzonderlijk is aan de noordzijde.

In Sulden is het ook merkbaar dat het zomerseizoen relatief laat start. De grotere gondel start zijn dienst in de zomer pas in het begin van juli, waarschijnlijk vanwege de grotere verwachte sneeuwhoeveelheden op grotere hoogte.

In aanvulling, ik sluit me trouwens aan bij de suggestie wat betreft locatie van @bartvwg. We hebben bewust ook nooit geopteerd voor accommodaties in Sulden, voornamelijk vanwege de hoge, geïsoleerde ligging. Het landschappelijke panorama is zeker indrukwekkend, maar het dorp bevindt zich in een uithoek. Hierdoor zijn verplaatsingen naar het dal altijd relatief tijdrovend.

Ik zou eerder een ligging in het dal aanraden, bijvoorbeeld in en rond Schlanders, Latsch, Prad am Stilfserjoch of zelfs Naturns. Het hooggebergte is altijd eenvoudig bereikbaar en tegelijk kan je genieten van het mediterraanse klimaat van het Vinschgau. Vergeet zeker het Martelltal niet te bezoeken, zeer indrukwekkend!

Mathijs, ook jij bedankt!

We zouden dan evt. ook nog kunnen kiezen voor een verblijf in de buurt van Schluderns/Glurns. Dat ligt dan ook gelijk wat gunstiger richting Zwitserland/Val Müstair of de Via Umbrail richting Stelvio.

Dat Martelltal. Ik neem aan dat je dan vooral doelt op het het eind van dat dal ?

Dank voor je reactie.
Als alternatieve periode hebben we nog: vanaf vrijdag 18 augustus. Maar wellicht is het dan nog druk ?
Overigens is juni wat ons betreft dan wel mooi vanwege de overal smeltende sneeuw (stroompjes, beekjes). Dat mis je natuurlijk in augustus/sept.
Als we tóch voor juni zouden kiezen, dan zijn er aldaar misschien enkele hoogtewandelingen te kiezen, dus dat je bijvoorbeeld een flinke afstand zo tussen de 1800 en 2200 meter kan lopen.

Rene4000 op 29 sep 2022 11:56

Due stromende beekjes zijn er het hele seizoen hoor. 😉
Lager gelegen en lange (hoogte-)wandelingen zijn er zeker.
En druk in augustus, het is maar wat je druk noemt. Pokkedruk is het er nooit maar als ik 10 mensen per dag tegenkom vind ik het al druk. 😊

Bla, bla, bla.

Dat Martelltal. Ik neem aan dat je dan vooral doelt op het het eind van dat dal ?

Rene4000 op 29 sep 2022 13:12

Ja, maar lager gelegen zijn er ook mooie plaatsen.
Eigenlijk wandel (en klim) je er overal mooi vanaf 900m tot >3000m.
Maar zo zijn er véél plaatsen in de Alpen natuurlijk. 😉

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie