advies

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden (Solda)

Hoi,
Veel tropics over dit onderwerp. Maar even advies over onze situatie. De laatste jaren overnachten wij. We rijden een lange vrijdag richting München, dag erna richting Salzburgerland met een temperamentvolle peuter/ kleuter en puber.
Onze dochter is geen fan van lang stilzitten. Nu gaan we naar Sölden, andere route. Omdat onze zoon nog les heeft vrijdag dachten wij een keer ‘s nachts te rijden, mijn man alleen. De twijfel begint een beetje toe te slaan. Als we op vrijdag rond 1300 uur vertrekken, wat is dan te verwachten ? En wat is dan het advies qua overnachtings plek ?
En s’nachts met kinderen, hoe maak je dat comfortabel in een kinderstoel. Ik ken het van vroeger toen er nog zo heel onverantwoord bedjes werden gemaakt op de achterbank.
Thx voor het meedenken

Is de eindbestemming Sölden of Sulden?

Sölden… ik zie het al verkeerd aangeklikt …

Wij rijden meestal na school weg en dan door tot net voor de grens met Oostenrijk, dan overnachten we en rond 7:00 uur de volgende ochtend rijden we dan verder.

De vrijdagmiddag is wisselend druk. Geen peil op te trekken. Het weer speelt daarbij ook een grote rol… Zorg voor een hotel met 24 uur check-in en dan komt het wel goed.

De tijd varieert op zaterdagochtend dan vervolgens van 2 tot 4 uur, afhankelijk van de drukte. Is het mooi weer, dan is het bijvoorbeeld vaak ook drukker omdat er ook veel dagjesmensen vanuit Zuid-Duitsland naar de skigebieden net over de grens rijden.

Ons devies is: vooral niet stressen, het wordt er niet anders van.

*bericht bewerkt door SuusSki op 13 jan 2024 22:18

Hoi Kim,

Ik snap je plan niet zo goed. Je wilt op vrijdagmiddag om 13:00 vertrekken, en je wilt 's nachts doorrijden of wil je overnachten?
Mijn ervaring is dat kleintjes vanzelf in slaap vallen in hun kinderstoel overigens. Zou geen peuter achterin de auto los vervoeren.
Maar Sölden is vanuit midden Nederland zo’n 9 uur rijden. Met stops erbij en wat file kom je dan ergens tussen 1 en 3 uur in de ochtend aan? Dat lijkt me met een kleintje weinig relaxed eerlijk gezegd. Ik zou zelf ervoor kiezen om dan wel te overnachten (Rond de 6 a 7 uur rijden). Dan ben je er hopelijk voor 22:00 's avonds. Kun je zelf ook lekker slapen en de volgende dag rijd je na het ontbijt het laatste stukje.
Als je dan wat file tegenkomt is het geen ramp, je kleinere kind en puber zijn waarschijnlijk beter te pas na een goede nacht slaap en je man ook.

Rijdt je man sowieso alleen, of wisselen jullie wel af als je niet ‘ ‘s nachts rijdt. In het geval van 1 chauffeur, zou ik altijd kiezen voor een overnachting, minder vermoeiend en dus veiliger. En ook fijner voor je man om niet zijn vakantie te beginnen met een soort jetlag.

Gezien je vertrektijd en 1 jong kind zou ik altijd kiezen voor overnachten.

Wij overnachten altijd in het Novina Hotel Herzo-Base in Herzogenaurach. Wat mij betreft net iets te vroeg in de reis (bij Nuremberg) maar voor onze kleine kinderen perfect. Er is een speelplek, laadpalen voor mijn auto en nog belangrijker ontbijt buffet zodat je snel op reis kan. Het is een kleine 2 uur rijden tot München waardoor je net voor de files er langs kan rijden (vaak zie je veel Nederlanders dei de nacht door hebben gereden). En 4,5 uur naar Sölden.

Eigenlijk zou ik het fijner vinden om iets later te overnachten. Meer rond München zelf. Maar je kan toch vaak pas rond de middag inchecken en de verdeling 650 dag 1 en 380 dag 2 is erg fijn met een goede nachtrust.

Ik deel dit meer omdat dit ons al jaren erg bevalt (met een 2 jarige en 6 jarige). Ook omdat wij iets rustiger reizen met een ev met wat meer stops (beperkende factor is altijd kinderen en nooit de auto, de kinderen willen net iets eerder pauze dan de auto en de auto is na 20 minuten weer vol en de kinderen pas na 45 a 50 minuten ;-)).

Als je toch wilt laten slapen in de auto, de maxi cosi hebben altijd een slaapstand. Doek beetje spannen dat de lantaarnpalen er niet in schijnen etc…

*bericht bewerkt door Aural op 14 jan 2024 09:33

Ik zou zelf richting Solden onderlangs rijden en rond/voor Ulm een overnachting zoeken.

Als de eindbestemming Sölden is, zou ik toch niet de route over München nemen. Dat lijkt me toch onnodig eventuele problemen opzoeken. Fernpass of Arlbergtunnel nemen.

Dank voor de antwoorden. We denken er nu aan vrijdags rond 1230 uur te vertrekken (Randstad) en te overnachten omgeving Ulm. Het is en blijft accepteren wat hoe het loopt, op zoveel factoren geen invloed

Rond Ulm zijn al wel veel familiekamers van 16-2 t/m 17-2 volgeboekt. Er zijn meer Nederlanders met hetzelfde idee ;-)

Ja dat dacht ik al, normaal ben ik heel vroeg met boeken, maar dit keer slaat de twijfel toe. Dan worden het denk ik twee 2 persoonskamers, maar nog lang twijfelen kunnen we ons denk ik niet permitteren

Als je om 1230 gaat rijden en tot Ulm moet hoop ik dat je niet de drukte van vorig jaar krijgt. Vorig jaar voorjaarsvakantie dachten wij er goed aan te doen te overnachten in Herzogenaurach, wat mij betreft te vroeg op de route maar ivm middag vertrekken leek ons dit een goed plan. Zelfde hotel als hierboven genoemd trouwens, we gingen op vrijdag ook ivm school om 13u rijden uit regio Haarlem en waren 20:30 op locatie. File vanaf de A9 tot aan Venlo (arnhem stond ook vast) en daarna tot we er waren slecht weer en bizarre drukte. Ik vind een overnachting altijd wel lekker maar niet op deze manier.

Afgelopen kerstvakantie zijn we 's nachts om 3 uur vertrokken en zonder noemenswaardige file in Serfaus gekomen na 10,5 uur. Komende voorjaars gaan we naar Morzine en gaan we óf vrijdag om 9uur (school heeft studiedag) op ons gemak rijden tot een hotel op max 3 uur voor morzine. Of weer om 3 uur 's nachts vertrekken.

Conclusie, ik ga geen hotel meer doen als ik vrijdagmiddag moet vertrekken want die drukte vond ik echt te gek en uiteindelijk ben ik alsnog helemaal kapot als je eindelijk aankomt!

🏂
e gingen op vrijdag ook ivm school om 13u rijden uit regio Haarlem en waren 20:30 op locatie. § Martin9 op 15 jan 2024 22:35

Toch best netjes? Als ik nu in Google Maps Haarlem —> Herzogenaurach kom ik op 7h19m?

Mijn ervaring: Uiteindelijk valt de peuter/kleuter altijd in slaap. Dus overdag geduld hebben en gewoon even stoppen als de kids het nodig hebben en dan, als papa en mama het volhouden gewoon doorrijden. 's avonds laat is het echt lekker rustig, zowel op de weg als in de auto ;) , en leg je die laatste 300 km in no time af… Dat werkt voor mij zoveel beter dan na een toch wel vervelende dag met de kids, af te haken als ze toch slapen en de volgende dag weer 4 tot 5 uur in de drukte te gaan staan. Als je niet in Solden zelf terecht kunt, zou ik dus zo dicht bij mogelijk kijken.

I can stick uphill ice, on my saucer...
e gingen op vrijdag ook ivm school om 13u rijden uit regio Haarlem en waren 20:30 op locatie. § Martin9 op 15 jan 2024 22:35

Toch best netjes? Als ik nu in Google Maps Haarlem —> Herzogenaurach kom ik op 7h19m?

V700 op 15 jan 2024 23:00

Waze geeft 6u30 aan maar er zit wel vaker veel verschil tussen Waze en maps. Ik vond het al met al een frustrerende rit met te veel file en drukte.

🏂

Vorig jaar was inderdaad een drama op vrijdag (zaterdag niet heel veel beter)
Toen ook te laat vertrokken, in verband met werk konden we pas om 15.00 uur gaan rijden.
Bij Frankfurt overnacht, maar 6 uur over gedaan vanuit midden Nederland wat normaal 3 uurtjes moet kosten.
Dit jaar vertrekken we 12.30 vanuit midden Nederland en overnachten we bij Karlsruhe.
Waarschijnlijk zouden we langer door moeten rijden, maar er zit daar een heel fijn familiehotel, dus ik ga de drukte maar gewoon accepteren en we zien wel hoe het zaterdag loopt. We zullen er vast wel komen.

S’nachts rijden met kleine kinderen is prima, maar ik heb er zelf een hekel aan, dus vandaar de overnachting.

*bericht bewerkt door jaapm op 16 jan 2024 08:59

Don`t eat yellow snow

Nog een vraag van m’n partner over het s,nachts rijden. Wat is het advies qua vertrektijd en aankomst bij de fernpass? Weet iemand de piektijden of is dit zowat de hele zaterdag overdag?

Dit is echt een oprechte vraag als je aan 's nachts rijden denkt @Kim11 … Waarom zou je dan op vrijdagavond niet doorrijden? Want het antwoord is eigenlijk dat je voor 6, misschien 7 uur bij de Fernpass zou moeten zijn, of na 5-6 uur in de middag. Anders sta je in de file… Kan uiteraard ook een keuze zijn…

*bericht bewerkt door Shane op 17 jan 2024 00:05

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dan zou je 's avonds, vanuit midden Nederland, ongeveer om 21:00 uur weg moeten rijden en rijd je een uur of 11 in het donker terwijl je lijf gewend is om dan te slapen. Dat is naar mijn ervaring veel minder prettig dan eerst een of 4 uur rust nemen, om een uur of 03:00 vertrekken en 5 uur later de zon zien opkomen.
Nadeel is dan dat je rond het middag uur bij de Frenpass bent en wellicht in de file komt te staan.

Iemand een idee wat de vertraging is rond dat tijdstip? Gaat dan om een half uurtje of uren bijvoorbeeld?

Wat raden jullie aan? Mijn kids hebben vrijdag de 16e een studiedag, dus de hele dag de tijd om te vertrekken. Wij gaan naar Tux-Lanersbach (Mayrhofen). Ik wil eigenlijk voorbij Munchen overnachten… Vrijdagochtend om 06:00 in de auto of 09:00?

Plaats een reactie