Drama: gondel stort neer in Tsjechië
Een tragisch ongeluk heeft zich zondagmiddag 31 oktober voltrokken in het Tsjechische Ještěd . Eén van de twee cabines stortte neer en hierbij kwam een medewerker om het leven. Veertien passagiers in de andere cabine werden geëvacueerd door de reddingsdiensten. Ze zijn ongedeerd, maar verkeren in shock.
Val van 30 meter
De cabine kwam los van de draagkabel in de afdaling. Over de oorzaak is nog niets bekend. De cabine heeft een val van 30 meter gemaakt ter hoogte van een pyloon, op de foto’s van het ongeluk kan men zien dat de trekkabel geknapt is. Het ongeluk doet sterk denken aan het drama vorig jaar in Italië - beide liften hebben eenzelfde modus operandi. Een interview van CNN News (mei 2021) met de Ještěd liftmaatschappij over de veiligheid van deze lift laat een pijnlijk gevoel na. Op 00:52 zie je de man het gebruik van de noodrem demonstreren.
“Het onderzoek zal meerdere maanden in beslag nemen, conform de wetgeving hebben we 12 maanden om dit te voltooien”, aldus Martin Drápal, woordvoerder van het onderzoeksteam. De uitbater meldt dat men niet kan zeggen wat er exact heeft plaatsgevonden, men wacht het onderzoek af. Wat later liet de Tsjechische politie weten dat een strafonderzoek naar grove nalatigheid is geopend. In onderstaande tweet van de Tsjechische vice-premier is de impact van de val goed waar te nemen.
Revisie was kortdaags gepland
Het ongeluk gebeurde net voor een geplande revisie. Tijdens deze revisie vindt onderhoudswerk plaats en een grondige veiligheidsinspectie van ondermeer de kabels. De installatie dateert van 1933, maar heeft een grondige renovatie ondergaan in 1975. De gondel is een populaire toeristische attractie, zowel in winter als zomer. Vorig jaar vervoerde de lift 211 000 mensen naar de 1012m hoge top van de Ještěd. Aldaar heb je een prachtig uitzicht over Duitsland en Polen.
Bronnen:
https://cnn.iprima.cz/clanek-v-liberci-spadla-kabina-lanovky-na-jested-36866
https://www.t-online.de/nachrichten/panorama/id_91064278/seilbahn-absturz-in-tschechien-ein-toter-gondel-krachte-30-meter-tief.html
https://english.radio.cz/cable-car-falls-jested-mountain-killing-one-employee-8732733
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tph-v-jested-transporta-4587.html
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Oeps, vergissing.
30 meter naar beneden gestort, 14/15 overleven.
bartvwg op 01 nov 2021 11:55
Stevige cabine. 😳
Dat gaat om de andere cabine die niet naar beneden is gevallen.
30 meter naar beneden gestort, 14/15 overleven.
bartvwg op 01 nov 2021 11:55
Stevige cabine. 😳Dat gaat om de andere cabine die niet naar beneden is gevallen.
Rogier op 01 nov 2021 11:56
Ja, daarmee dat ik zei: vergissing. 😁
Ik lees niet altijd even goed met een stevige kater… 🙄🐷🤓
Ik heb totaal geen vertrouwen in periodieke onderhoudsbeurten en staat van onderhoud van de gondels in Tsjechië.
In Italië overigens ook niet.
Ik heb totaal geen vertrouwen in periodieke onderhoudsbeurten en staat van onderhoud van de gondels in Tsjechië.
Hooykaas op 01 nov 2021 15:10
In Italië overigens ook niet.
Ik denk dat het in Italie sterk afhankelijk is in welke regio je zit. Kom je bijvoorbeeld in Sud Tirol dan is vaak alles wel goed geregeld. Daar zie je vaak toch nog veel Duits/Oostenrijkse invloeden terug. Je ziet dat daar gewoon in alle soorten infrastructuur, huizen, wegen, liften etc… Hoe zuidelijker je komt hoe slechter het over het algemeen word in Italie, in de Abruzzen en sicilie zou ik er ook geen enkel vertrouwen in hebben.
Nachtmerrie wederom. Betrapte mezelf erop toch wat minder onbevangen in zo’n grote gondel te staan van de zomer. Zeker na het zien van de videobeelden in Italië, vreselijk.
In Italië moest ik altijd al een beetje slikken bij de rit omhoog bij Laguzoi, ook een erg oude gammele lift. Je moet er toch maar op vertrouwen dat de lift ‘als nieuw’ onderhouden wordt.
Heftig om weer zo’n incident te lezen. Tegelijkertijd vraag ik mij af of zo’n lift niet allang vervangen had moet worden als ik ook dit lees “De installatie dateert van 1933, maar heeft een grondige renovatie ondergaan in 1975.”
Ja dat is waar !
In Sud Tirol zie je veel Doppelmayer en Leitner Seilbahnen geloof ik.
Die zullen dan wel Doppelmayer / Leitner onderhoudscontracten hebben.
Leitner bouwt nu ook in Tsjechië maar daar ga ik niet op wachten.
Je kan maar één keer naar beneden vallen @Matthias123
Ja dat is waar !
Hooykaas op 01 nov 2021 17:40
In Sud Tirol zie je veel Doppelmayer en Leitner Seilbahnen geloof ik.
Die zullen dan wel Doppelmayer / Leitner onderhoudscontracten hebben.
Leitner bouwt nu ook in Tsjechië maar daar ga ik niet op wachten.
Je kan maar één keer naar beneden vallen @Matthias123
Je kan inderdaad maar 1x naar beneden vallen op deze manier. Je staat er gelukkig nooit bij stil dat het kan gebeuren, maar het zal maar net je familie zijn. Al denk ik dat per afgelegde kilometer het na vliegen wel 1 van de allerveiligste vervoermiddelen is.
Ja dat is waar !
Hooykaas op 01 nov 2021 17:40
In Sud Tirol zie je veel Doppelmayer en Leitner Seilbahnen geloof ik.
Die zullen dan wel Doppelmayer / Leitner onderhoudscontracten hebben.
Leitner bouwt nu ook in Tsjechië maar daar ga ik niet op wachten.
Je kan maar één keer naar beneden vallen @Matthias123
Het hoofdkantoor van Leitner is gelegen in Südtirol. Het is ondanks de naam een Italiaanse producent.
De mentaliteit en de investeringen in de liftinfrastructuur leunen sterk bij de Oostenrijkse manier van werken aan. De prijzen voor kabelbanen zijn gemiddeld genomen zelfs wat duurder, zowel 's zomers als 's winters.
Er was door personeel met de lift gerommeld.
Dat bedoel ik @Matthias123 @Mathijs
Er was door personeel met de lift gerommeld.
![]
Hooykaas op 01 nov 2021 19:59
Dat bedoel ik @Matthias123 @Mathijs
Helaas is dit een terugkerend gegeven waarvan je zou hopen dat de fabrikanten dit niet langer moeten toestaan:
mei 2021 Italië: https://en.wikipedia.org/wiki/Stresa%E2%80%93Mottarone_cable…
“the maintenance engineer who removed the safety brake from the cable car, allowing it to accelerate uncontrollably along the cable and slip off it”
juli 1999 Frankrijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Saint-%C3%89tienne-en-D%C3%A9v…
“Normally, a pneumatic safety brake would have stopped the runaway car immediately but the cable car was operating illegally with the brake disabled.”
maart 1976 Italië: https://en.wikipedia.org/wiki/1976_Cavalese_cable_car_crash…
“The automatic stop safety system, which could have prevented the disaster, was switched off”