Misschien wel het meest onderschatte deel van je ski uitrusting: de skibinding! Er zit ontzettend veel technologie in een gemiddelde binding en in deze video legt Richard je alles uit wat je maar kan weten over een skibinding! Wat doet een binding precies en hoe stel je de juiste DIN-waardes in?

Een rem op je ski’s

Om te beginnen zit er een rem op je ski’s. Die zit er voor het geval je van je ski’s valt en je ze niet onderaan de piste hoeft te gaan zoeken. De rem klik je naar beneden als je in je binding stapt en gaat ‘aan’ als je uit je binding stapt (of valt).

De voorbinding en de achterbinding: voor jouw veiligheid

Zoals je ziet is een binding verdeeld over een voor- en een achterkant. Beide zitten daar om jou veilig te houden. Hij houdt je namelijk vast als je aan het skiën bent en je dus wilt dat je ski’s doen wat jij wilt, maar komt ook lost op het moment dat je valt zodat je je niet bezeert. Dat laatste doet de voorbinding door toe te staan dat je zijwaarts uit de binding kunt. Bij sommige skibindingen kan dat ook in de achterbinding. Maar wat deze vooral doet, is het loslaten van je schoen als je voorover valt.

Afstemming van de bindingen: de DIN-norm

Iedere binding moet zijn afgestemd op jouw persoonlijke ‘instellingen’. Je lengte, gewicht, skiniveau, lengte van je schoenzool, maar ook je leeftijd. Deze instellingen tezamen vormen jouw DIN-waarde en kun je aflezen en instellen voorop jouw voor- en achterbinding. Dit afstellen moet gedaan worden met een geijkt bindingafstelmachine en kun je dus zelf níet doen. Dit heeft te maken met de stalen veren die in de bindingen zitten en die op een heel precieze manier op spanning gezet moeten worden. Het kan dan zijn dat de waardes die je op je bindingen afleest, niet overeenkomen met de werkelijke spanning die de veer heeft. Laat daarom altijd (jaarlijks) je bindigen bij een specialist mét een afstelmachine afstellen.

Nieuwe skischoenen, nieuwe technologiën

De ontwikkeling van skischoenen staat nooit stil. Daarom zijn er drie belangrijke nieuwe technologiën die skiën nog veiliger maakt:

  • Om ervoor te zorgen dat je altijd zijwaarts uit je voorbinding kunt komen, worden er bij nieuwere bindingen een plaatje geplaatst waar vroeger een glijpaatje zat. Hierdoor wordt je skischoen makkelijker zijwaarts uit de ski gedrukt als dat nodig is.
  • Bindingen worden ook op platen gemonteerd, zodat je wat hoger op je ski’s staat en ‘meer hefboom’ hebt. Dit zorgt er ook voor dat je bij een smalle ski en brede schoen minder snel met je schoen in de sneeuw terecht komt en grip verliest.
  • Op moderne pisteski’s zit ook een railsysteem waarmee je in maat kunt varieren. Zo heb je altijd de juiste maat in je bindingen!

hugobraun

Plaats een reactie

Interessant! Ik heb onlangs online nieuwe ski’s gekocht, waarbij je voor het afstellen dan wel je zoollengte, gewicht en leeftijd doorgeeft. Is het dan raadzaam om als nog in een winkel dit te laten uitvoeren? Of kun je er van uitgaan dat het goed moet zijn?

Als je voor zekerheid gaat, even laten testen. Ik ga er bij nieuwe skies vanuit dat het in orde is en getest door de verkopende shop. Net zoals ik dat zou doen bij koop of huur in een locale shop.

Bij online gekochte ski’s zou er een waarschuwing moeten bij zitten. Buiten de DIN controle dmv een uitwerptest, zijn er nog enkele andere checks die nodig zijn zoals de voorste binding aanpassen aan het type schoen indien nodig en zorgen dat de binding volledig flush staat. Zonder schoen kan dat nooit goed worden afgesteld. Voor pakweg 20€ kan je dat in een skishop voor je laten doen.

Ik heb ook online skis gekocht, zat netjes een waarschuwing bij dat de DIN waarden niet zijn ingesteld, en dat was ook in het bestelproces al duidelijk.
Ik heb ze zelf ingesteld op basis van de uitkomsten van de DIN calculator en ben daarna naar de skiservice gegaan voor een uitwerptest. Dat kost een paar tientjes, maar was de moeite waard, want een voorbak stond feitelijk iets strakker dan dat de waarde op die bak aangaf. Die hebben we dus bijgesteld zodat de uitwerpwaarde de gewenste waarde was.

Iemand een idee waar je bindingen kan laten afstellen/nakijken in de omgeving West-Vlaanderen?

Je kunt sommige ski’s met verschillende bindingen kopen. Hoe weet je wat het verschil is tussen de bindingen? Daar wordt meestal weinig over vermeld. Bijv. X 12 GW vs. X 14 GW bij Atomic Redster. Uit een zoektocht blijkt vooral een verschil in mogelijke DIN waarden. Maar is er verder nog verschil, bijv. in hoogte?

Dat kan, of een verschil in de gebruikte materialen voor de binding. Of wellicht een verschil in andere mogelijkheden bijvoorbeeld wel/geen mogelijkheid voor gripwalk (GW). Dus dan wordt het toch echt een kwestie van goed de verschillen bestuderen, danwel vragen aan de verkoper wat de verschillen zijn.

Is die ‘afstelmachine’ uiteindelijk niet een snowboard chillo met dreads stinkend naar goedkope weed werkzaam bij Sport2000.

Op de dag van aankomst gaan ‘de mijne’ altijd even voor een beurtje en staan op de zondag fris en fruitig klaar om een weekje km’s te vreten.

Ik heb er wel eens gebiologeerd naar staan te kijken zowel voor als achter zitten er 2 kruiskop schroeven en lees iets van 7 af meen ik.

Moet ze er weer eens bij pakken. Af fabriek zal de technologie zeker met iets van hele technische apparatuur gaan maar ik zie de kruiskop toch echt vaak genoeg voorbij komen om de DIN in te laten stellen.

We blijven graag veilig en de beentjes heel.

Is die ‘afstelmachine’ uiteindelijk niet een snowboard chillo met dreads stinkend naar goedkope weed werkzaam bij Sport2000.

Op de dag van aankomst gaan ‘de mijne’ altijd even voor een beurtje en staan op de zondag fris en fruitig klaar om een weekje km’s te vreten.

Ik heb er wel eens gebiologeerd naar staan te kijken zowel voor als achter zitten er 2 kruiskop schroeven en lees iets van 7 af meen ik.

Moet ze er weer eens bij pakken. Af fabriek zal de technologie zeker met iets van hele technische apparatuur gaan maar ik zie de kruiskop toch echt vaak genoeg voorbij komen om de DIN in te laten stellen.

We blijven graag veilig en de beentjes heel.

Bonfix op 07 jan 2023 08:00

Instellen met een kruiskop is geen bezwaar (en meestal ook de enige manier).

Gaat er even om dit jouw viserende Chili ook de forward pressure controleert (kun je zelf ook) met jouw eigen schoen en met de aanwezige apparatuur (….) even controleert of de daadwerkelijke uitbreekwaarde overeenkomt met de ingestelde waarde (het streepje).

Zou lullig zijn als je denkt op 7 ingesteld te zetten en je valt niet te snel, blijkt ie op 11 gestaan te hebben), kun je je heel fijn blesseren.

Edwin van Riel

Bij verhuur in Oostenrijk zie je toch wel vaak dat er helemaal geen machine gebruikt wordt. Laatst bij meerdere Intersportfilialen wordt ook je schoen niet meer gebruikt om te controleren. Lengte zool wordt gemeten door op een apparaatje te gaan staan waarna ze een dummy schoen pakken met betreffende aantal mm. Hier stellen ze lengte mee in. Daarna op wordt op basis van je gegevens (gewicht, lengte en niveau) de din ingesteld. Personeel deels ook verre van ervaren.

@indepoeder dan klopt de lengte wel met jouw schoen in ieder geval. Uitbreek niet controleren vind ik waardeloos en eigenlijk niet acceptabel

Ik heb het zo nergens gezien. Altijd netjes zo’n bonnetje met gemeten waarde meegekregen (maar kom niet vaak in shops, vertrouw liever op mezelf en eigen materiaal 😉

*bericht bewerkt door evr66 op 07 jan 2023 13:31

Edwin van Riel

Ik heb het in de verhuur in het buitenland in ieder geval ook nog nooit meegemaakt dat de binding gecontroleerd werd en ik een bon meekreeg. Grappig genoeg bij huur in Nederland wel.

Bij verhuur in Oostenrijk zie je toch wel vaak dat er helemaal geen machine gebruikt wordt. Laatst bij meerdere Intersportfilialen wordt ook je schoen niet meer gebruikt om te controleren. Lengte zool wordt gemeten door op een apparaatje te gaan staan waarna ze een dummy schoen pakken met betreffende aantal mm. Hier stellen ze lengte mee in. Daarna op wordt op basis van je gegevens (gewicht, lengte en niveau) de din ingesteld. Personeel deels ook verre van ervaren.

Indepoeder op 07 jan 2023 13:04

vorige week voor de kinderen omdat we een verhuurzaak gekozen hadden die dichter bij ons appartement lag (Precision Ski Chantel):

  • er werd niet gevraagd naar skiniveau (ze kunnen best al wat en hebben al plezier in iets stijvere latten op de piste)
  • lengte ski’s op schouderniveau zonder schoenen aan (veel te kort voor hun kunnen/voor de ijzige omstandigheden)
  • lengte aangeboden stokken ingeschat volledig rechtopstaand met skischoenen aan (veel te lang om geen achterophangende skihouding aan te leren)
  • DIN instelling zonder tabelletje of zonder iets na te rekenen in de computer. Toen ik vroeg hoe hij hierop kwam zei hij: ik neem gewoon gewicht gedeeld door 10 -1 als richtwaarde, toen wist ik genoeg en heb het maar nagerekend op het appartement (ze stonden iets te licht afgesteld, maar ik heb het maar zo gelaten omdat ze liever iets te vroeg dan iets te laat uitspringen)
  • van een uitwerpapparaat hebben ze in de Franse verhuurshops zowiso nog nooit gehoord
Glide on!

Ik heb het in de verhuur in het buitenland in ieder geval ook nog nooit meegemaakt dat de binding gecontroleerd werd en ik een bon meekreeg. Grappig genoeg bij huur in Nederland wel.

Sjaak27 op 07 jan 2023 13:49

Wel 1x gezien op die ene keer dat ik in Oostenrijk op skivakantie was (in een echte wintersportwinkels waar ze slechts verhuren als nevenactiviteit heb ik de uitwerpwaarden meegekregen na een onderhoudsbeurt van mijn eigen skis).

Glide on!

Bij verhuur in Oostenrijk zie je toch wel vaak dat er helemaal geen machine gebruikt wordt. Laatst bij meerdere Intersportfilialen wordt ook je schoen niet meer gebruikt om te controleren. Lengte zool wordt gemeten door op een apparaatje te gaan staan waarna ze een dummy schoen pakken met betreffende aantal mm. Hier stellen ze lengte mee in. Daarna op wordt op basis van je gegevens (gewicht, lengte en niveau) de din ingesteld. Personeel deels ook verre van ervaren.

Indepoeder op 07 jan 2023 13:04
  • DIN instelling zonder tabelletje of zonder iets na te rekenen in de computer. Toen ik vroeg hoe hij hierop kwam zei hij: ik neem gewoon gewicht gedeeld door 10 -1 als richtwaarde, toen wist ik genoeg en heb het maar nagerekend op het appartement (ze stonden iets te licht afgesteld, maar ik heb het maar zo gelaten omdat ze liever iets te vroeg dan iets te laat uitspringen)
Vivace op 10 jan 2023 14:57

Je wist genoeg maar was het er uiteindelijk toch maar mee eens? Dit klinkt niet heel bijzonder. Er komen daar vast genoeg trotse papa’s langs die vinden dat hun kinderen toch echt heel goed kunnen skiën terwijl dat in de realiteit wel meevalt (is verder geen oordeel over jouw kids).

Je wist genoeg maar was het er uiteindelijk toch maar mee eens? Dit klinkt niet heel bijzonder. Er komen daar vast genoeg trotse papa’s langs die vinden dat hun kinderen toch echt heel goed kunnen skiën terwijl dat in de realiteit wel meevalt (is verder geen oordeel over jouw kids).

VBas op 10 jan 2023 15:03

Het feit dat ze er niet naar vroegen stelde me eerder teleur.
Ook het feit dat ze in eerste instantie naar de meest slappe latten in de rek grepen vond ik niet ok (ik had bijbetaald voor een hogere categorie omdat ik wist dat ze ook op ijzige zwarte pistes gingen spelen).
Ik had hun ESF boekje bij als ze gingen twijfelen aan het niveau.

Het klopt natuurlijk wel dat er in een verhuurzaak (ook bij volwassenen) vaak een (veel) te hoge inschatting gegeven wordt van het eigen niveau, maar met enkele gerichte vragen kan je snel merken hoe het echt zit (b.v. wat je de leukste pistes vind als je al meermaals in hetzelfde gebied geweest bent).

Glide on!

Bij Snowworld Landgraaf wordt er in de ski-verhuur niks gevraagd of afgesteld heb ik afgelopen vrijdag mogen ondervinden.
Was super druk wel.
De 15j dochter met 8j ski-ervaring heeft toen in het fun-park een stevige smak gemaakt zonder blessures gelukkig.
Ik was er getuige van en bij die impact hadden die ski’s sowieso mogen/moeten losgewrikt worden…
Pas daarna heeft het mij aan het denken gezet hoe onverantwoord het is zonder correcte DIN-instelling te skiën…
Een verwittigd man/vrouw is er…

Onlanks nieuwe ski’s gekocht deze stonden beide op minimale DIN wanneer ik ze kreeg .
Heb dan maar zelf met tabelletje gewerk en DIN -0.5 gezet aangezien ze nieuw zijn .

Hopelijk goed genoeg 7.5 voor 1m83 75kg 30 jaar skiien …

PS is er trukje om zelf uitwerpwaarde te testen zonder daarvoor een smak te moeten maken ?

*bericht bewerkt door evert op 11 jan 2023 07:46

@evert om het zeker te weten even een shop binnenlopen.

7.5 lijkt me overigens veel, vooral als je zegt -0,5

null

Onlanks nieuwe ski’s gekocht deze stonden beide op minimale DIN wanneer ik ze kreeg .
Heb dan maar zelf met tabelletje gewerk en DIN -0.5 gezet aangezien ze nieuw zijn .

Hopelijk goed genoeg 7.5 voor 1m83 75kg 30 jaar skiien …

PS is er trukje om zelf uitwerpwaarde te testen zonder daarvoor een smak te moeten maken ?

evert op 11 jan 2023 07:44

Ja, uit de oude doos:

Achterbak: laat even iemand achterop je ski gaan staan en probeer hem uit te drukken door voorover te buigen met je been. Moet lukken voor het pijn gaat doen. Voor een beetje referentie kun je vergelijken met een ski waar je de waarde vertrouwd (wanneer je bv van oude naar nieuwe ski’s of tussen 2 paar wisselt)
Voorbak: ga met ski aan op een stoel zitten. Laat iemand de ski draaien (gewoon recht toe recht aan, plm in het vlak van je voetzool). Moet ook loslaten voor het pijn gaat doen.

Allemaal geen garanties, maar wel iets dat je zelf even gemakkelijk kunt doen. Kom je op waardes die duidelijk afwijken van de bekende tabellen: ga echt even naar de vakman en last goed nalopen incl uitwerp test!! Dit is echt even een simpel trucje voor een grove indicatie.

Vergeet ook controle forward pressure niet, anders hebben de ingestelde waardes niet echt betekenis. Voor veel bindingen is het een pinnetje, pijltje of zo dat tussen 2 markeringen moet vallen. Handleiding van de binding heeft dit altijd aan,

Edwin van Riel
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie