Complete vernieuwing van het skigebied Jenner

Henri op 16 november 2018· 8 reacties

De nieuwe Jennerbahn (jennerbahn.de)
De nieuwe Jennerbahn (jennerbahn.de)

In maart 2017 is men in het Berchtesgadener Land, gelegen in het uiterste zuidoosten van Duitsland, begonnen met een groot project om het skigebied Jenner bij de Königssee opnieuw in te delen. Het project omvat onder andere de bouw van drie nieuwe liften, een 10-persoons gondel en twee 6-persoons koppelbare stoeltjesliften Jennerwiesen en Mitterkaser. Daarnaast worden er bij het middelstation en het bergstation ook twee nieuwe restaurants gebouwd. In totaal heeft deze herstructurering maar liefst 50 miljoen euro gekost; het moet ervoor zorgen dat er minder lange wachtrijen staan bij de gondel en dat het comfort van de liftrit wordt verhoogd. Als gevolg van de omvangrijke bouwmaatregelen bleef het skigebied in de winter 2017-2018 compleet gesloten (was gepland) en wacht het nu op de grote heropening. Door de aanwezigheid van het korhoen moeten we daar echter nog even op wachten…

Het project

De oude 2-persoons gondel uit 1953, met slechts een capaciteit van 480 personen per uur, was aan vervanging toe. Vooral in de zomer is het gebied populair en dan kampt men met lange wachttijden. De oude Jennerbahn wordt daarom vervangen door een moderne 10-persoons gondel van Leitner met een capaciteit van 1600 personen per uur. Meer dan drie keer zoveel als zijn voorganger, maar nog steeds een vrij lage capaciteit voor dit type gondellift. Dit komt doordat het skigebied niet per se zo veel mogelijk mensen de berg op wil transporteren, maar vooral de wachttijden wil verkorten. Voor het winterseizoen gaat men uit van een stijging van het aantal gasten met 20 procent. De verhoogde snelheid van 6 meter per seconde gaat er daarnaast voor zorgen dat de liftrit ongeveer 10 minuten korter wordt.

Het middelstation (jennerbahn.de)
Het middelstation (jennerbahn.de)

De oude Jennerwiesen stoeltjeslift wordt daarnaast van zijn oude plek verwijderd en komt als een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift op een andere plaats te staan (zie onderste blauwe lijn). Het dalstation ligt ongeveer 150 meter onder het besneeuwingsmeer (speicherteich) en het bergstation zal bij het middelstation van de gondel eindigen. Omdat de pistes hier ideaal oefenterrein zijn voor kinderen, zijn alle liften kindvriendelijk gemaakt.

Een overzicht van het project met in groen de nieuwe Jennerbahn en in blauw de Mitterkaserbahn en de Jennerwiesenbahn. De rode lijn is de oude en inmiddels afgebroken Jennerwiesen stoeltjeslift.
Een overzicht van het project met in groen de nieuwe Jennerbahn en in blauw de Mitterkaserbahn en de Jennerwiesenbahn. De rode lijn is de oude en inmiddels afgebroken Jennerwiesen stoeltjeslift.

Het bergstation van de gondel, gelegen op ongeveer 1800 meter hoogte, is gecombineerd met het bergstation van de Mitterkaser stoeltjeslift. De oude 2-persoons stoeltjeslift Mitterkaser wordt zoals hierboven vermeld ook vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift (bovenste blauwe lijn). Bovendien komt hier een groot nieuw panoramarestaurant met zowel binnen als buiten 400 zitplaatsen. Het gebouw wordt ongeveer drie keer zo groot als het oude bergstation wat tot veel kritiek heeft geleid bij natuurbeschermingsorganisaties.

Het bergstation van zowel de Jennerbahn als de Mitterkaser stoeltjeslift (jennerbahn.de)
Het bergstation van zowel de Jennerbahn als de Mitterkaser stoeltjeslift (jennerbahn.de)

Te weinig capaciteit op de piste?

De capaciteit van de Mitterkaser en de Jennerwiesen stoeltjesliften bedraagt respectievelijk 1400 en 2300 personen per uur. Met deze verhoging van de capaciteit zullen sommige delen van pistes het misschien moeilijk krijgen omdat ze niet overal even breed zijn. Onder andere de piste tussen de Mitterkaseralm en het middelstation bestaat namelijk voor een groot deel uit een smal pad. Om kosten te besparen had men er ook voor kunnen kiezen om de gondel op een veel hogere capaciteit te laten draaien en af te zien van de bouw van de Mitterkaser stoeltjeslift, aangezien deze geen extra pistes ontsluit. Deze optie zou er wel voor hebben gezorgd dat men halverwege de afdaling een gedeelte over een pad moet skiën om terug te komen bij het middelstation van de gondel. Hierdoor heeft men waarschijnlijk toch gekozen voor modernisering van de Mitterkaser stoeltjeslift, zodat men in het bovenste gedeelte van het skigebied kan blijven skiën.

De Jennerbahn (jennerbahn.de)
De Jennerbahn (jennerbahn.de)

Problemen met het korhoen

Het project gaat trouwens niet zonder slag of stoot en heeft zelfs een lange tijd stilgelegen. Kort voor de kerst heeft de bond voor natuurbescherming het voor elkaar gekregen een bouwstop te forceren omdat het skigebied meerdere regels heeft overtreden. De weg die wordt gebruikt tijdens de bouw is sneeuwvrij gemaakt en bovendien gestrooid met zout wat niet is toegestaan in een Nationaal Park. Nadat dit gerechtelijk was opgelost mocht men in februari weer verder met de bouw maar niet voor lang.

Na een maand is er wederom een bouwstop geforceerd. Dit komt door het korhoen, die in zijn baltstijd van maart tot juni niet gestoord mag worden. Hierdoor moest er wederom een bouwstop worden ingelast. De natuurbeschermingsorganisaties willen het korhoen, die zijn hoofdbaltsplaats boven de Mitterkaseralm heeft, beschermen. De vogel staat in Duitsland onder strenge bescherming en staat zelfs op de rode lijst in categorie 1 bij dieren die met uitsterven worden bedreigd. Het originele plan was om beide secties van de Jennerbahn deze zomer en de twee stoeltjesliften aankomende winter te openen, maar door de problemen met het korhoen kon men pas in juni weer beginnen met bouwen.

Het inmiddels voltooide dalstation van de Jennerbahn (jennerbahn.de)
Het inmiddels voltooide dalstation van de Jennerbahn (jennerbahn.de)

Wat nu?

Tijdens de maandenlange vertraging bij de tweede sectie van de Jennerbahn heeft men bij het dal- en middelstation verder kunnen bouwen. Daarom is begin augustus alsnog het eerste gedeelte van de Jennerbahn tot het middelstation geopend voor wandelaars. Met de komst van de nieuwe gondel is het ook voor mountainbikers mogelijk om de mountainbike in de gondel mee te nemen.

Aankomende winter zullen alleen de eerste sectie van de Jennerbahn (1), de nieuwe Jennerwiesenbahn (2) en de Krautkaserbahn (3) geopend zijn. De tweede sectie van de Jennerbahn (4), de nieuwe Mitterkaserbahn (5) en de Mitterkaser sleeplift (6) blijven dicht
Aankomende winter zullen alleen de eerste sectie van de Jennerbahn (1), de nieuwe Jennerwiesenbahn (2) en de Krautkaserbahn (3) geopend zijn. De tweede sectie van de Jennerbahn (4), de nieuwe Mitterkaserbahn (5) en de Mitterkaser sleeplift (6) blijven dicht

De tweede sectie van de Jennerbahn wordt naar verwachting pas volgende zomer geopend. Dit betekent dat voor het aankomende winterseizoen het bovenste gedeelte van het skigebied dicht blijft. De eerste sectie van de Jennerbahn zal samen met de Krautkaser- en de nieuwe Jennerwiesen stoeltjeslift vanaf het begin van het skiseizoen geopend zijn.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Das nog eens rigoureus een gebied verbouwen 😀
Wat laten de milieu activisten zich weer van hun slechtste kant zien. Dat ze een vogel willen redden oke, snap ik ergens nog.
Maar een complete bouwstop omdat er (per ongeluk) zout gestrooid is! Had dat niet met een waarschuwing of zo af gekund?
Zouden ze niet snappen dat als ze laten zien dat ze mee willen denken ipv altijd maar mensen pesten er meer mensen hun kant kiezen en er daardoor een breder spectrum is dat serieuzer met groen bezig gaat.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ben er afgelopen zomer (2018) geweest en het is een mooi modern station. Het zal prachtig zijn als het mooi wit is en uitzicht op de Konigsee. De omgeving is sowieso schitterend en een vakantie in zomer of winter meer dan waard.

Jan

Het verwondert me dat men een zo grote investering doet in een gebied waarvan het bergstation maar op 1800m ligt. Of heeft dit gebied iets unieks waardoor het zich onderscheid van andere gebieden?
Edit : niet slecht bedoeld naar dit gebied, ben gewoon nieuwsgierig

*bericht bewerkt door Errant op 16 nov 2018 08:30

@Henri mooi artikel, altijd leuk om te lezen. Ter info, het is: het korhoen😃

Tijd voor een uitpakparty?!

Leuk en interessant bericht Henri !

Kunnen we dit seizoen ook weer die mooie, uitgebreide en positief/kritische reisverslagen van je verwachten? 😀

Het verwondert me dat men een zo grote investering doet in een gebied waarvan het bergstation maar op 1800m ligt. Of heeft dit gebied iets unieks waardoor het zich onderscheid van andere gebieden?
Edit : niet slecht bedoeld naar dit gebied, ben gewoon nieuwsgierig

Errant op 16 nov 2018 08:29

Ja, het gebied ligt tegen een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Duitsland aan, de Königssee. Extreem mooie omgeving, je kunt daar met de boot naar St Bartholomä, en door naar de Obersee. Daar kun je alleen met de boot komen. Erg fraai.
Zie deze link:
https://www.google.nl/maps/@47.540263,12.992655,3a,75y,7.22h…

*bericht bewerkt door Robert7 op 16 nov 2018 10:23

@Henri mooi artikel, altijd leuk om te lezen. Ter info, het is: het korhoen😃

Gaston op 16 nov 2018 08:34

Oeps! Ik heb het even aangepast…dankje @Gaston ;)

Leuk en interessant bericht Henri !

Kunnen we dit seizoen ook weer die mooie, uitgebreide en positief/kritische reisverslagen van je verwachten? 😀

Tims op 16 nov 2018 09:03

Ik ga het proberen!

Das nog eens rigoureus een gebied verbouwen 😀
Wat laten de milieu activisten zich weer van hun slechtste kant zien. Dat ze een vogel willen redden oke, snap ik ergens nog.
Zouden ze niet snappen dat als ze laten zien dat ze mee willen denken ipv altijd maar mensen pesten.

Birdheart op 16 nov 2018 07:21

De Korhoen kan alleen maar op zijn Korhoens denken…; fijn hier of wegwezen hier.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie