Sneeuwkettingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

We gaan, hopelijk, over 1,5 week naar Viehhofen, bij Saalbach. Nu lees ik tegenstrijdige berichten over sneeuwkettingen. Zijn ze wel of niet nodig om daar heen te gaan? Thnx voor de reacties!

Naar de Alpen = sneeuwkettingen mee. Misschien is er een weg afgesloten en moet je omrijden waarbij je ze nodig zou hebben. Misschien ook niet.

Als je niet aan de hoofdweg zit in Viehhofen kun je ze zomaar nodig hebben om bij je accomodatie te komen. Dus bij je hebben is altijd handig. Op marktplaats is er altijd wel een setje te vinden voor weinig.

Bij mijn weten ben je verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben, je kunt altijd verrast worden door het weer in de bergen…

Maar je wilt ze toch thuis eerst passen! Of gok je erop dat het in een keer goed gaat als het erop aankomt? Heb ook een beetje twijfel over die 99.99% kans dat je ze niet gebruikt. In de alpen heb ik ze de afgelopen 10 vakanties 3 keer gebruikt.

Een betere strategie om geld uit te sparen is tweedehands; je koopt (meestal nog ongebruikte) kettingen voor 10 a 20 euro en verkoopt ze gewoon voor dezelfde prijs weer door.

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe auto. Ik had 3 verschillende sets sneeuwkettingen in huis dus dat zou vast goed komen. Niet dus. Zus gebeld en die heeft ook 3 sets maar helaas ook niet de goede. Zij hebben ook een nieuwe auto waar hun kettingen niet op passen dus of een van die van mij misschien paste maar ook helaas. Spreken de autofabrikanten dat af met de sneeuwkettingfabrikanten?

Toen toch maar een nieuwe set besteld en voor de goedkoopste set gegaan. Ja, je moet dan naspannen en je bent wat meer tijd kwijt maar waarschijnlijk heb je ze zelden nodig. Uiteindelijk waren de kosten 25 euro (inclusief een paar simpele handschoenen)! Als je dat al niet kan missen…

Op zusterforum wepowder.nl staat een sneeuwkettingenuitwissel-topic volgens mij, voor wie wat nodig of over heeft.

Edwin van Riel

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe auto. Ik had 3 verschillende sets sneeuwkettingen in huis dus dat zou vast goed komen. Niet dus. Zus gebeld en die heeft ook 3 sets maar helaas ook niet de goede. Zij hebben ook een nieuwe auto waar hun kettingen niet op passen dus of een van die van mij misschien paste maar ook helaas. Spreken de autofabrikanten dat af met de sneeuwkettingfabrikanten?

Jodeldodel op 18 jan 2022 13:17

Je moet natuurlijk niet vergeten om de oude sneeuwkettingen te verkopen wanneer je van wagen wisselt.
Ik heb dat toch altijd zo gedaan: nieuwe auto = sneeuwkettingen kopen via 2dehands/marktplaats (liefst in de zomer en ter plaatse afhalen als ik in de buurt ben van de verkoper) + oude kettingen terug verkopen (meestal tegen dezelfde prijs).
Meestal gebruik je de kettingen toch niet en ook als je ze toch (voor 1x10km) gebruikt hebt, zien ze er best nog ok uit als je ze onmiddellijk na aankomst afspoelt om het zout te verwijderen en daarna goed laat drogen in het appartement of in de skikelder.
Als je ze 1 week om laat liggen op de parking of maanden nat weglegt krijgen ze natuurlijk wel een bruin korstje en worden ze moeilijk te verkopen.

Glide on!

Op zusterforum wepowder.nl staat een sneeuwkettingenuitwissel-topic volgens mij, voor wie wat nodig of over heeft.

evr66 op 18 jan 2022 13:23

en hier staat toch ook regelmatig een topic met aangeboden kettingen die niets of nauwelijks iets moeten kosten, ik heb ook nog een set liggen die tegen verzendkosten weg mag. Dan heb je het over een euro of 7 voor een setje kettingen die je vervolgens idd zelden nodig zal hebben maar ook de best besteedde 7 euro zullen zijn als je ze toch wel nodig blijkt te hebben.
Die oplossing van je ‘vriend’ is te sneu en asociaal om verder aandacht aan te besteden.

*bericht bewerkt door Userd op 18 jan 2022 13:40

Ipv dat iedereen commentaar op elkaar geeft: hou t on topic aub. Naar mijn weten licht Viehhofen zo laag dat het onzin is sneeuwkettingen mee te nemen. Maar dat is dus de vraag…:)

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe auto. Ik had 3 verschillende sets sneeuwkettingen in huis dus dat zou vast goed komen. Niet dus. Zus gebeld en die heeft ook 3 sets maar helaas ook niet de goede. Zij hebben ook een nieuwe auto waar hun kettingen niet op passen dus of een van die van mij misschien paste maar ook helaas. Spreken de autofabrikanten dat af met de sneeuwkettingfabrikanten?

Toen toch maar een nieuwe set besteld en voor de goedkoopste set gegaan. Ja, je moet dan naspannen en je bent wat meer tijd kwijt maar waarschijnlijk heb je ze zelden nodig. Uiteindelijk waren de kosten 25 euro (inclusief een paar simpele handschoenen)! Als je dat al niet kan missen…

Jodeldodel op 18 jan 2022 13:17

Ik heb op mijn afgelopen 6 leaseauto’s telkens 205/55/16 gehad, op 1x na 205/60/16 waarvoor ik dus maar een extra set thuis heb liggen. Megane estate 2x, Astra (205/60/16), Astra ST 2x, 308SW. Toch “geluk” gehad denk ik. Geef niets om 17"+ lichtmetalen velgen.

Ipv dat iedereen commentaar op elkaar geeft: hou t on topic aub. Naar mijn weten licht Viehhofen zo laag dat het onzin is sneeuwkettingen mee te nemen. Maar dat is dus de vraag…:)

stephanvh op 18 jan 2022 13:44

Ha tuurlijk joh! Drie jaar geleden nog dagen van de buitenwereld afgesneden geweest, maar ik zou het er ook gewoon op wagen. Het kost tenslotte toch een paar tientjes en een stukje kofferbakruimte.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom stel je de vraag dan als je zelf al het antwoord zo goed weet @stephanvh?

Ipv dat iedereen commentaar op elkaar geeft: hou t on topic aub. Naar mijn weten licht Viehhofen zo laag dat het onzin is sneeuwkettingen mee te nemen. Maar dat is dus de vraag…:)

stephanvh op 18 jan 2022 13:44

Ha tuurlijk joh! Drie jaar geleden nog dagen van de buitenwereld afgesneden geweest, maar ik zou het er ook gewoon op wagen. Het kost tenslotte toch een paar tientjes en een stukje kofferbakruimte.

Shane op 18 jan 2022 13:49

Ok, als het licht is, maar wat als het donker is?

Disturbing the peace since 1975

Als het echt een bezwaar is om ze te kopen kun je ze vast lenen bij familie of kennissen. Zorg iig dat je ze bij je hebt

Wij zijn in de kerstvakantie in Viehhofen geweest. Als je aan de doorgaande weg beneden zit, kun je de kettingen in de kofferbak laten. Echter liggen veel accommodaties een stukje bergop en dat zijn aardig steile weggetjes. Ik denk dat je daar bij verse sneeuwval nog wel eens een kettinkje nodig kunt hebben.

Ik zou zorgen dat ik ze bij me heb, als ik dit zo zie in streetview. Het dorpje ligt op bijna 900 meter tussen de bergen. Daar kan het dus goed sneeuwen, en als je dan over zulke steile straatjes moet rijden, ben je blij als je ze hebt. https://www.google.nl/maps/@47.3664322,12.7358842,3a,75y,320…

Wat een bijdehante typetjes hier zeg, vreselijk. Wrs niks te vertellen thuis, daarom hier maar zielige opmerkingen maken.

Dank voor diegenen die wel normaal hebben gereageerd, ga ze regelen!

Top! 👍🏼

Disturbing the peace since 1975

Wat een bijdehante typetjes hier zeg, vreselijk. Wrs niks te vertellen thuis, daarom hier maar zielige opmerkingen maken.

Dank voor diegenen die wel normaal hebben gereageerd, ga ze regelen!

stephanvh op 18 jan 2022 15:59

Een vraag stellen, eigenlijk zelf het antwoord al hebben bepaald en dan raar opkijken en reageren als er andere antwoorden komen…
Tja, daar moet je mee om kunnen gaan.

Aftellen maar!

Ik weet niet waar je tegenstrijdige berichten hebt gezien, maar het is eigenlijk heel simpel: in winterse omstandigheden zijn ze verplicht. En dat hoeft niet alleen op een steil bergweggetje te zijn.

Wat een bijdehante typetjes hier zeg, vreselijk. Wrs niks te vertellen thuis, daarom hier maar zielige opmerkingen maken.

Dank voor diegenen die wel normaal hebben gereageerd, ga ze regelen!

stephanvh op 18 jan 2022 15:59

Beetje grote bek heb je wel voor een nieuwkomer…
Maar als je even doorgeeft welke maat je zoekt, kan je zomaar eens een leuk aanbod hier krijgen.

Ik zou als ik op wintersport ga eerst de (wettelijke) bepalingen er eens op naslaan. Had al een hoop discussie bespaard.

Hen48

Plaats een reactie