Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Frankrijk: vanaf 14-2 geldigheidsduur vaccin verkort naar 4 maanden

Rogier op 02 januari 2022· 37 reacties

null

Vanaf 15 februari verandert de duur dat een vaccin geldig is in Frankrijk. Vanaf 15 januari geldt dat je pass-sanitaire verloopt na 7 maanden (reeds het geval voor 65+ers). Maar vanaf 15 februari wordt deze termijn teruggebracht naar 4 maanden. Dit geldt vooralsnog voor personen vanaf 18 jaar. Dat heeft de Franse minister van Volksgezondheid bekend gemaakt.

Vanaf 15 februari wordt geldigheid vaccin verkort in Frankrijk

Vanaf 15 februari zullen de geldigheidstermijnen van de vaccinaties worden verkort. De Minister van Volksgezondheid Olivier Véran gaf dit vandaag, zondag 2 januari, aan: "We hebben besloten om deze regels te veranderen, maar iedereen de tijd te geven om zijn booster te halen: vanaf 15 februari zal het nodig zijn om binnen vier maanden - en niet zeven - een booster te hebben gehad om als volledig gevaccineerd te worden gezien. De minister voegde daaraan toe: “Een opgelopen infectie staat gelijk aan een injectie. Dit betekent dat een persoon die zijn twee doses heeft gehad, nog geen booster heeft gehad maar onlangs met het virus is besmet, aan de gestelde voorwaarden voldoet”. Bron.

Coronapas wordt vaccinatiepas

Momenteel kun je in Frankrijk een geldige 24 uurs coronapas (pass-sanitaire) krijgen als je jezelf laat testen. De Franse regering is echter van plan dit te veranderen. Het ziet er naar uit dat je vanaf half januari een vaccin moet hebben voor geldige coronapas in Frankrijk.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Ik ben de 23e Dec geboosterd en ga van 2 tot 8 April naar Frankrijk (waar de sneeuw dan goed is), dus dan net aan safe… ?

Gaat dit over de geldigheid van vaccin 2? Of over de geldigheid van de booster? Lijken me eigenlijk 2 verschillende dingen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Geldigheid van vaccin 2, die is vier maanden geldig en dan heb je in Frankrijk een Booster nodig de geldigheid daarvan is onbekend.

Dienten Die Alte schule

Klopt dit?

Zonder booster geen geldige pass sanitaire ( dus 2x moderna telt niet?)
Booster mag max 4 maanden oud.
Ziek zijn na 2 prikken geld ook voor 4 maanden

Klopt dit?

Zonder booster geen geldige pass sanitaire ( dus 2x moderna telt niet?)
Booster mag max 4 maanden oud.
Ziek zijn na 2 prikken geld ook voor 4 maanden

Waah op 02 jan 2022 19:20

Nee, het is (als ik het goed begrijp):

  • Minimaal 2 prikken of bevestigde besmettingen
  • Laatste prik of bevestigde besmetting maximum 4 maand geleden

Klopt dit?

Zonder booster geen geldige pass sanitaire ( dus 2x moderna telt niet?)
Booster mag max 4 maanden oud.
Ziek zijn na 2 prikken geld ook voor 4 maanden

Waah op 02 jan 2022 19:20

Nee, het is (als ik het goed begrijp):

  • Minimaal 2 prikken of bevestigde besmettingen
  • Laatste prik of bevestigde besmetting maximum 4 maand geleden
Skiwi op 02 jan 2022 19:54

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of een booster ook maar 4 maanden geldig is. Het is zoals gewoonlijk even afwachten op de precieze invulling van dit alles.

Click. Click. Peace

Vanaf welke leeftijd gaat dit gelden? Vanaf 18 jaar of ook jonger dan 18 jaar?

dit is wat ik lees:
À partir du 15 février, toute personne n’ayant pas reçu sa dose de rappel quatre mois après la précédente perdra son pass sanitaire. Le délai est actuellement de sept mois.

Vanaf 15 februari verliest iedereen die vier maanden na de vorige dosis zijn boosterdosis niet heeft gekregen, zijn gezondheidspas. De deadline is momenteel zeven maanden.

Mais les délais vont se raccourcir à partir du 15 février. Le ministre de la Santé Olivier Véran explique ce dimanche dans le JDD : “Nous avons décidé de faire évoluer ces règles, mais en laissant à chacun le temps de faire son rappel : à partir du 15 février, il faudra l’effectuer quatre mois - et non plus sept - après sa deuxième dose pour avoir un schéma vaccinal complet.” Le ministre précise : “Dans ce parcours, une infection équivaudra toujours à une injection. Cela veut dire qu’une personne qui a ses deux doses, n’a pas encore fait son rappel mais a été récemment contaminée par le virus répond aux conditions posées.”

Maar vanaf 15 februari worden de deadline ingekort. Minister van Volksgezondheid Olivier Véran legt deze zondag in de JDD uit: “We hebben besloten om deze regels te wijzigen, maar iedereen de tijd te geven om de booster te halen: vanaf 15 februari duurt het vier maanden - en niet langer zeven - na de tweede dosis om een ​​volledig vaccinatieschema te hebben.” De minister specificeert: “In dit schema zal een infectie altijd gelijk staan ​​aan een injectie. Dit betekent dat een persoon die zijn twee doses heeft gehad, zich nog niet heeft laten boosteren en onlangs is besmet met het virus, aan de gestelde voorwaarden voldoet.”

Het gaat dus om mensen die “slechts” volledig gevaccineerd en/of genezen zijn, over het verkorten van de geldigheid van een booster wordt hier volgens mij niets gezegd.

Vanaf welke leeftijd gaat dit gelden? Vanaf 18 jaar of ook jonger dan 18 jaar?

Brendab op 02 jan 2022 20:39

Voor het moment is dit vanaf 18 jaar. Personen onder de 18 hoeven (momenteel nog) geen booster in Frankrijk.

Click. Click. Peace

Heerlijk een Europa en de paniek is weer lekker hoog. En volgend jaar zitten we er nog mee, de pas blijft samen met de paniek en hysterie.

Heerlijk een Europa en de paniek is weer lekker hoog. En volgend jaar zitten we er nog mee, de pas blijft samen met de paniek en hysterie.

michelr op 03 jan 2022 10:36

Daar lijkt het op, het is een rare tijd. Wat mij betreft heeft iedereen de keuze tussen dat allemaal accepteren en toch nog proberen er uit te halen wat mogelijk is, of de keuze maken dat het op deze manier niet hoeft en de gevolgen daar van voor lief nemen.

Ik snap beide keuze’s, maar ga zelf voor optie 1, jammer dat het niet is zoals het was, maar liever iets dan niets. prikje erbij, hopen dat het open blijft en volgend jaar last minute boeken en voor lief nemen dat het dan lastiger wordt met een grote groep.

Voor dit jaar zitten we vast aan een accomodatie in Oostenrijk halverwege januari. Boosters zijn ingepland, helft van de groep is afgehaakt door de mindere apres ski en boosterverplichting, die hopen dat het dicht gaat en we ons geld terug krijgen, de rest hoopt dat het open blijft en we eindelijk weer een keer op pad kunnen. Mocht het dicht gaan probeer ik last minute ergens anders nog niets te boeken voor degenen die er nog zin in hebben. Het is niet anders en we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Aangezien het ook nog eens 2 weken duurt voordat je nieuwste booster geldig is gaat dit dus betekenen dat je iedere 3,5 maand geprikt gaat moeten worden om een geldige QR te blijven houden. 1 of 2x een prik halen is nog tot daar aan toe, maar dit komt neer op 7 prikken per 2 jaar. Waar het virus met Omikron sterk af lijkt nemen in hoe gevaarlijk het is wordt de prikfrequentie alleen maar verder en verder opgevoerd.

Born to Ride

Aangezien het ook nog eens 2 weken duurt voordat je nieuwste booster geldig is gaat dit dus betekenen dat je iedere 3,5 maand geprikt gaat moeten worden om een geldige QR te blijven houden. 1 of 2x een prik halen is nog tot daar aan toe, maar dit komt neer op 7 prikken per 2 jaar. Waar het virus met Omikron sterk af lijkt nemen in hoe gevaarlijk het is wordt de prikfrequentie alleen maar verder en verder opgevoerd.

Matthias123 op 03 jan 2022 12:07

Nee hoor binnen 24 ur is de booster geldig en staat het bij je QR code, voor de rest mee eens.

Mmmm, 22 juni 2021 tweede vaccinatie gehad, zojuist de booster gehad en 26 februari vertrek gepland naar Frankrijk… Zit ik nu goed of niet !? Ik snap er geen zak meer van.

Jammer dat we binnen Europa niet gelijke afspraken kunnen maken. Zit zelf nu sinds zondag in Les Sybelles. Overigens nog nul controles gehad op de coronapas. In een volgepropte skibus naar de piste, vol restaurant zonder 1,5 meter, medisch mondkapje of buff kan allebei. Er wordt dus niet echt streng gecontroleerd, maar ze zullen denk ik steekproeven nemen. Los van de zichtbare mondkapjes lijkt het of Corona hier niet bestaat….

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 03 jan 2022 15:21

Mmmm, 22 juni 2021 tweede vaccinatie gehad, zojuist de booster gehad en 26 februari vertrek gepland naar Frankrijk… Zit ik nu goed of niet !? Ik snap er geen zak meer van.

Robertlovesgreece op 03 jan 2022 12:53

Das binnen 4 maanden sinds je laatse prik dus ja, dikke prima.

Verder, zoals ik het uit het Franse stukje haal:

2 prikken? Slechts 4 maanden geldig sinds de laaste prik. Dit omdat je 3 maanden moet wachten vóór je booster. Dus dan heb je een maand om de booster te halen.

Booster? Dan de 7 maanden geldigheid zoals die al stond.

Dit is gewoon een manier om te zorgen dat de Fransen/toeristen die 2 vaccinaties hebben, niet onnodig lang wachten (dus 6 maanden en 29 dagen) om hun booster te halen.

Hoe zit het met het herstelbewijs? Geldt dat nu ook 4 maanden?
Eerst was dat 6 maanden.

Hoe zit het met het herstelbewijs? Geldt dat nu ook 4 maanden?
Eerst was dat 6 maanden.

Eliza op 03 jan 2022 21:33

Zou ik ook graag willen weten!

" vanaf 15 februari zal het nodig zijn om binnen vier maanden - en niet zeven - een booster te hebben gehad om als volledig gevaccineerd te worden gezien", letterlijk staat er dit: https://france3-regions.francetvinfo.fr/provence-alpes-cote-… (via Google Translate) “Vanaf 15 februari moeten alle Franse volwassenen binnen vier maanden na hun tweede dosis een boosterdosis hebben toegediend, en niet meer zeven, zoals momenteel het geval is.”

En op https://skiinformatie.nl/frankrijk-verkort-geldigheidsduur-v… : Voor iedereen vanaf 18 jaar en ouder geldt (vanaf 15 feb) dat zij binnen 4 maanden na hun tweede vaccinatie een booster moeten hebben gehaald.

Nu snap ik het idee, maar als je t letterlijk neemt: ik heb mijn 2e prik gehad op 5 juli, en mijn booster op 28 december. Ik heb dus niet binnen 4 maanden mijn booster gehad, maar pas veel later.

Echter er is bijna geen enkele Nederlander die binnen 4 maanden na zijn tweede prik (ergens in de zomer) al zijn booster had.

Dus hoe moet ik dit nu lezen, vanaf 15 feb geldt dus ofwel:

  • (dit zullen ze hopelijk bedoelen) je moet max 4 maanden geleden je booster hebben gehad want je volledige vaccinatie is maar 4 maanden geldig (zo wordt het overal geinterpreteerd, ook op deze site)
  • (maar dit staat er letterlijk) je moet je booster hebben én deze mag niet later dan 4 maanden na je 2e prik zijn gezet.

@JeroenJ:
Vanaf 15 februari verliest iedereen die vier maanden na de vorige dosis zijn boosterdosis niet heeft gekregen, zijn gezondheidspas.
Het gaat dus om mensen die volledig gevaccineerd en/of genezen zijn, over het verkorten van de geldigheid van een booster wordt volgens mij niets gezegd.
Over mensen die na hun 2 vaccinaties (of 1 Jansen) besmet zijn geraakt en genezen zijn, die geldt als een injectie.
Het is alleen niet duidelijk of dit ook als booster gaat gelden of alleen als een “normale” injectie en dat die dan weer na 4 maanden ongeldig wordt.

@HenkBr wat denk jij: 1e prik 31 mei, 2e prik 5 juli, booster 28 dec. Naar Frankrijk 26 feb. Wel of geen probleem qua QR-code? Als dat een probleem zou geven dan hebben de meeste Nederlanders met Frankrijk ski-plannen een probleem. Maar goed, dat was vorig jaar ook geen belemmering natuurlijk voor overheden.

@HenkBr wat denk jij: 1e prik 31 mei, 2e prik 5 juli, booster 28 dec. Naar Frankrijk 26 feb. Wel of geen probleem qua QR-code? Als dat een probleem zou geven dan hebben de meeste Nederlanders met Frankrijk ski-plannen een probleem. Maar goed, dat was vorig jaar ook geen belemmering natuurlijk voor overheden.

JeroenJ op 11 jan 2022 11:17

Als dit jouw vaccinatieschema is zit je gewoon goed.
Wel al je vaccinaties uploaden in de coronacheckapp.
De Franse checkapp (TAC verif) herkent dan jouw internationale QR code en geeft een groen vinkje.
Je kunt het eventueel zelf uitproberen door op een andere telefoon deze app te downloaden en jouw QR te scannen.

Wij komen net terug uit Frankrijk. Allen 2 keer gevaccineerd, hadden echter allen een booster afspraak staan. Omdat wij positief zijn getest is de booster (voorlopig) afgezegd.

Hoe lang is de besmetting (herstelbewijs) geldig? Is deze nu 4 maanden of is deze net als de booster “voorlopig onbeperkt” geldig?

Met skiën kom je echt tot rust.

Voorlopig is een herstelbewijs internationaal 6 maand geldig. Binnen NL vooralsnog 12 maanden.

Voorlopig is een herstelbewijs internationaal 6 maand geldig. Binnen NL vooralsnog 12 maanden.

JeroenS op 12 jan 2022 12:07

Denk dat je naar het EU covid certificaat verwijst wat gebruikt wordt voor het reizen binnen de EU. De pass sanitaire / vaccinale is een Frans bewijs voor horeca, skiliften, enz.

@Leandro Of een herstel certificaat gezien wordt als equivalent van de boosterprik, is nog niet duidelijk. Ze zijn nog over de passe vaccinale aan het debateren in Frankrijk. Ik zou er echter niet op rekenen en die booster niet te ver achteruit schuiven.

*bericht bewerkt door Hupla op 12 jan 2022 12:43

Voorlopig is een herstelbewijs internationaal 6 maand geldig. Binnen NL vooralsnog 12 maanden.

JeroenS op 12 jan 2022 12:07

Denk dat je naar het EU covid certificaat verwijst wat gebruikt wordt voor het reizen binnen de EU. De pass sanitaire / vaccinale is een Frans bewijs voor horeca, skiliften, enz.

@Leandro Of een herstel certificaat gezien wordt als equivalent van de boosterprik, is nog niet duidelijk. Ze zijn nog over de passe vaccinale aan het debateren in Frankrijk. Ik zou er echter niet op rekenen en die booster niet te ver achteruit schuiven.

Hupla op 12 jan 2022 12:43

Het is nu begin januari en in februari ga ik al weer die kant op. Er is dus geen mogelijkheid voor mij om in die tussentijd mijn booster te halen. Daarna voorlopig weer wachten tot de kerst. Dus ik verwacht tot dan geen nieuwe booster nodig te hebben.

Met skiën kom je echt tot rust.

Voorlopig is een herstelbewijs internationaal 6 maand geldig. Binnen NL vooralsnog 12 maanden.

JeroenS op 12 jan 2022 12:07

Denk dat je naar het EU covid certificaat verwijst wat gebruikt wordt voor het reizen binnen de EU. De pass sanitaire / vaccinale is een Frans bewijs voor horeca, skiliften, enz.

@Leandro Of een herstel certificaat gezien wordt als equivalent van de boosterprik, is nog niet duidelijk. Ze zijn nog over de passe vaccinale aan het debateren in Frankrijk. Ik zou er echter niet op rekenen en die booster niet te ver achteruit schuiven.

Hupla op 12 jan 2022 12:43

Niets officieels maar Veran heeft al meerdere keren gezegd dat een besmetting geldt als vaccin/booster. Sowieso mag je in Frankrijk na een besmetting niet meteen een booster halen. Dus dat kan ook niet anders dan ze het toestaan.

Click. Click. Peace

Niets officieels maar Veran heeft al meerdere keren gezegd dat een besmetting geldt als vaccin/booster. Sowieso mag je in Frankrijk na een besmetting niet meteen een booster halen. Dus dat kan ook niet anders dan ze het toestaan.

Rogier op 12 jan 2022 13:48

👍 Ok, dat zou eigenlijk goed nieuws zijn voor de wintersporters door al die omicron besmettingen. Blijkbaar mag je pas 3 maanden na besmetting een booster halen in Frankrijk. In België al na 2 weken 😵‍💫 en in Nederland na 8 weken dacht ik. Je rekent je suf op de duur, maar dit lijkt wel goed uit te komen voor wat Frankrijk als bestemming betreft.

In Nederland pas booster na 3 maand na besmetting, althans dat is een expliciete vraag als je een afspraak wilt maken.
Voorzover ik kan zien in de Anticovid app is mijn herstelbewijs tot 15 mei (= zes maand) geldig.
Maar als ik hier lees is dit dus een andere geldigheid dan gebruikt voor de ‘pass vaccinale’? En dat mogelijk een herstelbewijs korter (of helemaal niet) gaat gelden als groen vinkje voor skiliften e.d.?

Er staat hierboven in het stuk wel degelijk dat een herstelbewijs gaat gelden:
De minister voegde daaraan toe: “Een opgelopen infectie staat gelijk aan een injectie. Dit betekent dat een persoon die zijn twee doses heeft gehad, nog geen booster heeft gehad maar onlangs met het virus is besmet, aan de gestelde voorwaarden voldoet”

Maar de vraag is natuurlijk of het 6 maand blijft of toch korter…

*bericht bewerkt door JeroenS op 12 jan 2022 16:05

Las net dat in het huidige voorstel herstel certificaten erkend gaan worden 👍. Denk dat ze vandaag of ten laatste morgen de wet in de Senaat stemmen.

Le certificat de rétablissement sera également pris en compte dans le pass vaccinal. “Le projet de loi prévoit que, par dérogation, la présentation d’un certificat de rétablissement pourrait être acceptée dans le cadre du nouveau pass vaccinal”, peut-on lire dans le projet de loi.

Plaats een reactie