Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Flims Laax Falera introduceert 'gondel op verzoek'

Roel op 14 augustus 2023· 8 reacties

De RopeTaxi van Bartholet die in Flims wordt neergezet (foto: bartholet.swiss/de)
De RopeTaxi van Bartholet die in Flims wordt neergezet (foto: bartholet.swiss/de)

Het Zwitserse skigebied Flims - Laax - Falera heeft een wereldprimeur: een revolutionair systeem genaamd FlemXpress. Hiermee worden gasten vanuit Flims naar het skigebied vervoerd en wel op een zodanige manier dat de gondels ‘op verzoek’ gaan. Via een druk op de knop brengt de gondel je naar het door jou gewenste bergstation. De eerste fase van het innovatieve liftsysteem wordt waarschijnlijk komende winter 2023/2024 in gebruik genomen.

Principe van de FlemXpress

De individuele 10-persoons gondels worden alleen ingezet wanneer dat nodig is, dankzij het RopeTaxi-systeem dat zes stations verbindt: Flims, Foppa, Startgels, Segnes, Nagens Sura en Ils Cugns/Cassons. Voordat de rit begint, selecteer je als passagier de gewenste bestemming door simpelweg op een knop te drukken. Vervolgens navigeert de gondel je zonder tussenstops naar de gekozen locatie.

De verschillende stations waar je als passagier uit kunt kiezen
De verschillende stations waar je als passagier uit kunt kiezen

Minder energie en onderhoud

Op meerdere onderdelen wijkt de koppelbare lift af van een normale gondel. In de dal- en bergstations bewegen de cabines autonoom over aparte rails, aangedreven door een eigen, zogenaamde eMotion elektrische aandrijving. Daarbij wekken de cabines hun eigen energie op. Tijdens de vertraging en versnelling bij het in- en uitgaan van de stations wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie, aldus de Bergbahnen. Daarmee worden de accu’s van de gondels opgeladen terwijl passagiers in- en uitstappen. Als je eenmaal in de gondel zit en deze heeft nog niet de door jou ingegeven bestemming bereikt, word je zonder oponthoud via de wissels bij het station naar de volgende bestemming geleid. Vergeleken met een normale lift zou de FlemXpress daarnaast 50 procent minder energie verbruiken. De bedrijfs- en onderhoudskosten zijn ook lager, omdat er ongeveer 70 procent minder slijtageonderdelen zijn. Doordat de lift alleen op verzoek draait, zijn er geen lege cabines onderweg.

De bouw bij het bergstation Foppa
De bouw bij het bergstation Foppa

Laadpunten en ventilatiesysteem

In totaal zijn er straks 120 gondels op het traject actief. Elke cabine biedt plaats aan tien personen en in de zomer aan vijf personen plus fiets. Daarnaast zijn de gondels voorzien van twee oplaadpunten voor mobiele telefoons en een ventilatiesysteem om te voorkomen dat de ramen tijdens de rit beslaan. De lift wil men ook 's avonds in gebruik nemen waarvoor de gondels zijn voorzien van een subtiele buitenverlichting. Naast ski’s, snowboards en fietsen kunnen passagiers ook met een kinderwagen of rolstoel mee in de lift. Omdat de gondels, in tegenstelling tot normale liften, stilstaan tijdens het in- en uitstappen, zijn ze gemakkelijk toegankelijk.

Twee fasen

Het FlemXpress-project wordt in twee fasen uitgevoerd. In de winter van 2023/2024 moeten de eerste twee trajecten Flims-Foppa en Foppa-Startgels in gebruik worden genomen. Afgelopen maart werd al begonnen met het opruimen van de stoeltjeslift Flims-Foppa-Naraus. Op het traject Foppa-Naraus komt geen nieuwe liftverbinding. Dit gebied is aangemerkt als rode zone vanwege steenlawines waardoor hier niet meer gebouwd kan worden.

null

Voor de winter 2024/2025 worden de stations Segnes, Nagens Sura en Cassons voltooid en wordt het lifttracé Startgels-Grauberg ontmanteld. Via het station Nagens Sura, dat zich tussen het voormalige bergstation Grauberg en het Berghaus Nagens bevindt, zullen skiërs dan toegang hebben tot de pistes in het Nagens-deelgebied.

Meer informatie: flemxpress.ch

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Zeer interessant idee, en past mooi in de stijl van een premium resort als LAAX.
Benieuwd hoe het systeem tijdens spitsuren gaat werken; nog steeds keuze per gondel, of stoppen op alle stations en om en om naar de twee eindpunten?

Ik neem aan dat iedereen die instapt een bestemming kan kiezen - dus als iedereen naar 1 plaats moet dan gaat die lekker door zou ik denken.

Anderzijds - bij lege plaatsen en een bepaalde drukte in een ander station kan ik me ook voorstellen dat zo een kabine wordt afgeleid.

*bericht bewerkt door Seppe_S op 14 aug 2023 17:29

There is no bad snow, only bad skiers!

Zeer interessant idee, en past mooi in de stijl van een premium resort als LAAX.
Benieuwd hoe het systeem tijdens spitsuren gaat werken; nog steeds keuze per gondel, of stoppen op alle stations en om en om naar de twee eindpunten?

Bennie op 14 aug 2023 15:51

De gondels kunnen in elk station terugkeren, dit scheelt wat tijd ten opzichte van de klassieke kabelbaan. Wie interesse heeft kan altijd wat rondneuzen op het Alpinforum bij “Infrastrukturele Neuigkeiten“ -> Schweiz -> Laax/ Flims/ Falera. Daar zijn echt interessante dingen te lezen over deze nieuwe baan!

There is no bad snow, only bad skiers!

Dan moet toch in elk station de gondel -die daar niet moet zijn- de andere gondels die daar wel moeten zijn, kunnen ‘inhalen’? Op een filmpje zie je een gondel waarna een persoon die gondel een bestemming geeft. Anderen kunnen daar dan in mee. Als het druk is moet je dan steeds afwachten wat de eerste persoon als bestemming indrukt, of wachten totdat jij als eerst dat kunt bepalen, of wachten in de drukte en kijken of een ander jouw bestemming heeft gekozen om dan in te stappen. Dit doet mij wat chaotisch aan.
Althans, ik het systeem een beetje snap.

Wat wel iets meer benadrukt mag worden, is dat de Cassonsgrat na een aantal jaren nu weer toegankelijk zal zijn. Weliswaar komt de nieuwe baan wat minder hoog uit dan het oude baantje (type sardineblikje), maar zowel in de zomer als in de winter wordt het nu weer veel makkelijker daar te komen.

Tof idee! Ik was tot het lezen van dit artikel onder de indruk dat de kabel wel altijd bewoog, maar deze hangt dus stil en elke individuele gondel drijft zichzelf aan.

Gang is alles

Tof idee! Ik was tot het lezen van dit artikel onder de indruk dat de kabel wel altijd bewoog, maar deze hangt dus stil en elke individuele gondel drijft zichzelf aan.

Jesper op 01 nov 2023 21:59

Wat je zegt klopt niet helemaal hoor. Eigenlijk is het een doodnormale gondelbaan; 1 een bergstation, 1 dalstation en dan ook nog middelstations. De kabel draait wel degelijk rond, de gondels zelf worden met een klem vastgehangen aan de kabel (zoals bij elke MGD.) Enkel de stations zelf zijn iets anders dan normaal: waar normale gondels constant in dezelfde volgorde en snelheid een ‘U’ maken, staat de Ropetaxi stil totdat een bestemming wordt gekozen door de reizigers, dan pas vertrekt de gondel uit het station en verplaatst deze zich naar het gekozen eindstation. In de stations zelf kunnen de gondels dus wel degelijk ‘autonoom’ bewegen.

There is no bad snow, only bad skiers!

Plaats een reactie