Nieuw: PistenBully op klimaatvriendelijke HVO-brandstof

WouterVdB op 08 december 2022· 2 reacties

PistenBully aan het werk
PistenBully aan het werk

Afgelopen zomer lanceerde Kässbohrer - fabrikant van de welbekende PistenBully - een opmerkelijk persbericht: “PistenBully zet de deur open voor milieuvriendelijke HVO-brandstof”. Betekent dit bericht dat deze dieselslurpende, maar oh zo machtige, machines een stukje duurzamer gaan worden? De eerste alinea van het persbericht bevat de essentie: elke nieuwe PistenBully wordt vanaf de fabriek geleverd met HVO in de brandstoftank in plaats van gewone diesel.

Is dit niet meer dan een druppel op een hete plaat? Elke exploitant is vrij om er nadien klassieke diesel in te gieten. Het greenwashing-alarmlicht in mijn hoofd ging al zachtjes aan. Tijd om enkele zaken uit te zoeken: wat is HVO eigenlijk? Worden er voedingsgewassen voor deze synthetische brandstof gebruikt? Wat verbruikt zo’n PistenBully? De resultaten van deze zoektocht deel ik graag met jullie in dit artikel.

Diesel als voornaamste krachtbron

Laat ik starten met enkele feiten over deze monsterlijke machines. Het populairste model, de PistenBully 600, wordt aangedreven door een stevige V6-dieselmotor met een impressionant vermogen van 520PK. Het officiële minimumverbruik bedraagt 19.5L/uur, het hybride 600e+ model doet het iets zuiniger met 17L/uur. Bij zware belasting, met dito stijgend verbruik, is het aannemelijk dat de tank van 300L net zal volstaan voor één nacht pistepreparatie.

In Oostenrijk resulteert de pistepreparatie in een jaarlijks verbruik van 30 miljoen liter diesel, aldus Kässbohrer. Enerzijds een immense hoeveelheid, anderzijds is dit quasi gelijk aan het brandstofverbruik in België… gedurende 1 dag.

Zonder pistepreparatie, geen strakke ribbels
Zonder pistepreparatie, geen strakke ribbels

Wat is HVO

HVO, voluit ‘Hydrotreated Vegetable Oil’, is een synthetisch brandstof geproduceerd uit restmiddelen van de voedingsindustrie. Denk hierbij aan afval uit de visserij en slachthuizen, maar ook plantaardige bronnen zoals gebruikte frituurolie. Tijdens het productieproces worden deze reststromen behandeld met kool- en waterstof om te komen tot een vloeibare brandstof. In tegenstelling tot wat in de volksmond bekend staat als ‘biodiesel’ wordt HVO niet gewonnen uit gewassen bestemd voor levensmiddelen.

De verbranding van HVO brengt aanzienlijk minder uitstoot voort in vergelijking met klassieke diesel. Een CO2-reductie van tot 90% wordt geclaimed, net als een fijnstofreductie van 30%. In het bijzonder interessant voor skigebieden is dat HVO betere koude-eigenschappen heeft zonder dat hier additieven voor nodig zijn. Verder is de chemische structuur van HVO gelijkaardig aan gewone diesel, een skigebied kan dus zonder aanpassingen zijn PistenBullies voltanken met HVO.

Links: verbranding van HVO, rechts: verbranding van diesel. Bron: Kässbohrer
Links: verbranding van HVO, rechts: verbranding van diesel. Bron: Kässbohrer

De opportuniteiten voor HVO als wereldverbeteraar zijn duidelijk, toch bestaan er enkele kanttekeningen, in het bijzonder die van de beschikbaarheid. Zijn er genoeg reststromen om deze brandstof duurzaam te blijven produceren? Weinig literatuur is hierover beschikbaar, wel is HVO enorm in opmars met een significante groei in investeringen. Daarnaast is het aannemelijk dat het gebruik van hernieuwbare energie uit wind of zon een voorwaarde hoort te zijn voor het duurzaamheidslabel.

In de praktijk

Het is een nobel voornemen van Kässbohrer om nieuwe PistenBullies uitsluitend met HVO af te vullen, maar laat duidelijk zijn dat het merendeel van impact pas plaatsvindt wanneer die machines structureel worden getankt met deze milieuvriendelijke brandstof. Gelukkig zijn skigebieden zich hier meer en meer van bewust.

Een eerste voorbeeld zien we in het Kleinwalsertal. Dit gemoedelijke skigebied trekt voluit de kaart van HVO voor zijn pistepreparatie. “De hogere prijs per liter in vergelijking met gewone diesel ziet men hier als een investering in de toekomst”, aldus directeur Henrik Volpert. Hun brandstofpartner garandeert dat de door hen geleverde HVO vrij is van palmolie, een significant duurzaamheidscriterium.

Een tweede toepassing zien we bij het grote Compagnie des Alpes, operator van grote gebieden als Tignes - Val d’Isère en Les Arcs. Ook zij trekken voluit de kaart van vergroening met hun ‘Net Zero Carbon 2030’-plan. Hun volledige PistenBully-park, niet minder dan 130 exemplaren (!), draait vanaf dit seizoen volledig op HVO. Hiermee reduceren ze de CO2 uitstoot van de groep met 72%. Ook zij garanderen een brandstof vrij van palmolie, geproduceerd met hernieuwbare energie.

Ook op de Hintertuxer Gletscher, in Silvretta Montafon en het kleine familiegebied Jungholz in Tirol vinden proefprojecten plaats om PistenBullies te laten rijden op HVO.

Andere opportuniteiten voor verduurzaming

Is HVO een stap in de goede richting? De verbranding is duidelijk schoner dan gewone diesel, maar de beschikbaarheid van genoeg restproducten blijft een open vraagstuk voor mij. Pistepreparatie blijft een energievreter, net als kunstsneeuwproductie. Meer inzetten op natuurpistes? Liften trager laten draaien? Of energiebesparende renovaties van chalets en appartementen? Wat vaker de auto laten staan en met de trein of per bus op skireis gaan? Een waaier aan mogelijkheden. Waar denken jullie nog aan bij dit vraagstuk? Laat het zeker weten in de commentaren.

Bronnen:

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Het beste voor het milieu is natuurlijk om de wintersport in zijn geheel aan banden te leggen. Geen pistenbully’s, geen draaiende liften, geen miljoenen auto’s die 1000km heen en terug rijden. enz enz enz.

Ik denk dat elk skigebied moet kijken waar de mogelijkheden liggen. Een schonere pistenbully is dan een stap die ze kunnen zetten. Minder kunstsneeuw, pistes niet meer prepareren en liften langzamer laten draaien is meer een economische keuze dan een ecologische. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat er (veel) minder toeristen komen en dat wil een gebied uiteindelijk ook niet. Bij vervanging van liften en overige infrastructuur kijken naar duurzamere oplossingen, het opwekken van duurzame energie en tegengaan van verspilling zijn pikketpaaltjes die eenvoudig gezet kunnen worden. Al ben ik bang dat regelgeving in dezen van overheidswege moet worden opgelegd, want geld regeert anders toch.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Dat HVO kun je in elke dieseltank gooien, zelfs in mijn busje uit 2006. Dus een beetje groene prietpraat is het wel.
Prima wijze om van reststromen af te komen, maar uiteraard zijn die stromen beperkt.

Euro 6 diesel rijst tegenwoordig veel schoner dan benzine en zelfs schoner dan gas, heeft daarnaast minder CO2- emissie, dus is de best- toepasbare brandstof afgezien van HVO.

In Nederland (en elders) is HVO bekend van onder meer het merk NesteMy

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie