Nog enkele plekken beschikbaar - doe mee aan unieke ski/snowboard Challenge!

Redactie op 20 januari 2024· 5 reacties

null

12 uur lang skiën of snowboarden is een toffe uitdaging, en wij gaan niet zo maar 12 uur de pistes af, wij starten om klokslag middernacht in het donker! Samen met je teamgenoten ga jij je eigen grenzen verleggen en probeer je in de 12 uur zo veel mogelijk afdalingen te maken. Hiermee haal je geld op voor een goed doel - de Mentelity Games, waar mensen met een lichamelijke uitdaging door middel van wintersport hun grenzen gaan verleggen en nieuw zelfvertrouwen ontwikkelen. Er is een tour, distance en fun challenge. Meer weten? Check de website!

Start van de 24-uurs challenge op 3000 meter

Ben je een fanatieke skiër of boarder, hou je van een uitdaging maar je hebt nog nooit meegedaan aan de 12-uurs challenge? Lees dan even onderstaand verhaal dat onze redactie toegezonden kreeg van Aimee Kock over haar deelname vorig jaar aan dit goede doelen evenement in het Zwitserse Saas Grund. Het evenement zal dit jaar op 15 en 16 maart 2024 plaatsvinden.

Drie challenges

De 12-uurs challenge is een goede doelen skirace, waar je op de ski’s staat van 12 uur ’s nachts tot 12 uur ‘s middags. Een van de belangrijkste doelen van de 12-uurs challenge is om geld in te zamelen voor de Bibian Mentel Foundation (voorheen Mentelity Foundation), die zich inzet voor het verbeteren van de levenskwaliteit van mensen met een lichamelijke beperking. Dit door middel van aangepaste sporten, zoals skiën en snowboarden.

En het is een geweldige manier om de Mentelity Games, de skireis voor mensen met een lichamelijk beperking, te lanceren. Voor maart 2023 kon je je inschrijven voor drie challenges: de distance-challenge (in teams van drie: zoveel mogelijk afdalingen maken), de fun-challenge (ook in teams van drie: zo raar mogelijk afdalen) en de tour-challenge (de echte bikkels want solo: zo vaak mogelijk ophoog lopen en weer afdalen). Alle drie, voor de veiligheid, op een eigen parcours.

Wij deden mee

Wij reizen zelf rond in een expeditie truck, ons “Mountain Yacht” die we konden parkeren bij de lift. Superhandig. Ons team, de Dutch-Overlanders, bestond uit ons twee: Aimee en RP. Helaas kan ons meereizende hondje Scotty niet skiën dus zochten we een derde man. Thomas, een in Italië wonende Amerikaan en ex-race skiër, sloot zich bij ons aan. Voor ons was de keuze makkelijk: wij doen mee aan de distance-challenge. Hoe dat was lees je hieronder:

Onze Mountain Yacht

Ons team staat om 12 uur ’s nachts klaar om te starten. Natuurlijk is het pikkedonker, maar ook de wind steekt op en het sneeuwt licht. Maar wij geven natuurlijk niet zomaar op en Thomas start als eerste. Hij rent omhoog richting zijn ski’s, klikt in en gaat er als een haas vandoor. Natuurlijk met hoofdlamp op! Na zes afdalingen, ongeveer een uur en een kwartier skiën, neemt RP het stokje over. Thomas duikt het bergrestaurant in om daar te gaan slapen. Ik sta aan te moedigen en te wachten tot ik ook eindelijk kan starten. Na nogmaals zes afdalingen van RP is het dan eindelijk mijn beurt, het is intussen al half drie ’s nachts. RP gaat naar beneden naar Scotty, ons hondje, dat in het Mountain Yacht zit om een paar uurtjes slaap te pakken: hij zal om 7 uur weer boven zijn.

Ik ga snel omhoog in het gondeltje, hoofdlamp aan! Boven aangekomen stap ik snel in mijn ski’s wat nog best lastig is met mijn technische pinbindingen in het donker. Natuurlijk had ik de dag ervoor al wel een test rondje kunnen maken, maar het is toch even kijken hoe de piste loopt in het donker. Gelukkig staan er wel her en der lampen naast de piste. Al snel heb ik mijn snelheid te pakken en later blijkt via de tracker dat wij alledrie snelheden van rond de 90/100 km/u haalden, in het donker.

Hug met een gefinishte tourskier

Storm

Inmiddels, het is half 4, beginnen de weersomstandigheden behoorlijk te verslechteren. Een onverwachte storm slaat toe, waardoor het zicht steeds slechter wordt vanwege opwaaiende sneeuw. Ergens in het midden van de afdaling zit een pad, en daar krijg je de storm pal tegen en zie je bijna niets. Best wel eng omdat je zo het pad af kunt skiën! Ook de gondels beginnen gevaarlijk te zwaaien en staan regelmatig stil. Al gauw worden de piste en de lift uit veiligheidsoverwegingen gesloten. Wij snelle racers worden daarmee gedwongen letterlijk af te dalen naar het lagere parcours, waar de funskiërs hun eigen race aan het skiën zijn. Dat wordt een drukke boel daar.

Om 4 uur lost Thomas me af: na anderhalf uur non-stop afdalingen maken in een storm ben ik best wel moe, dus ik ga proberen uit te rusten in het restaurant. We spreken af dat ik Thomas weer aflos rond 5.30. Rond 6 uur begint het buiten licht te worden. Tegelijkertijd begint het weer een beetje op te klaren dus het ochtendlicht is prachtig. Het skiën is enorm vermoeiend, want de piste is intussen een ijsbaan geworden. De storm heeft elk los vlokje sneeuw weggewaaid. Daarnaast zijn er ook veel langzame funskiërs op de baan die je moet ontwijken.

Bericht van de organisatie

Even voor 7 uur komt RP me aflossen. Inmiddels staat het ontbijt klaar. Dat is geregeld door de organisatie en ondanks mijn vermoeidheid heb ik honger als een beer. Dus snel even eten en daarna is het mijn tijd om in ons Mountain Yacht te gaan slapen. Ik zet de wekker om 9.45 om de laatste ronde nog te kunnen skiën. Als ik wakker word lees ik in de groepsapp dat de organisatie net heeft besloten om de fun en race challenge helemaal te stoppen. De drukte, de ijzige piste en de snelheidsverschillen werden te gevaarlijk. Daarnaast is de piste inmiddels ook geopend voor het publiek. Ik hoef dus niet meer te skiën en in plaats van mijn skispullen neem ik Scotty mee naar boven. De tourchallenge gaat wel nog gewoon door tot 12 uur dus gaan we die bikkels natuurlijk nog even aanmoedigen. 12 uur lang in je eentje klimmen en weer afdalen in een sneeuwstorm: respect!

Sfeer top

De meeste fun en race-skiërs zijn inmiddels aan het bier gegaan. Ook al is het 10 uur ‘s ochtends: het is na 10 uur skiën après-ski tijd! Het bergrestaurant had daar alleen niet op gerekend en binnen een uur was het bier op. Gelukkig had de naastgelegen parasolbar nog wat, maar een uur later was dat bier ook op! De sfeer in Saas Grund is dus helemaal top en wij besluiten nog een paar dagen te blijven om als vrijwilliger te helpen bij de Mentelity Games, die direct na de Challenge plaatsvinden. We hebben geleerd om met een zitski te skiën en we hebben geholpen met het paragliden. Onze taak was het om ervoor te zorgen dat de deelnemers veilig de lucht in kwamen. Best een uitdaging om iemand met een dwarslaesie op weg te helpen met een tandemvlucht, maar als je dan die blije gezichten ziet…

Wil jij ook meedoen aan de 12 uurs challenge en geld inzamelen voor de Mentelity Games? Check op bibianmentelfoundation.nl.

Redactie

Te gek! Hopelijk dit jaar geen gesodemieter met het weer en kan de race ook op het gletsjer gedeelte.

Dat moet haast Thomas “Zipfit” May zijn! Goede gast!

Ik heb 2 jaar geleden meegedaan, gaaf evenement. Wellicht volgens jaar weer.

Tof! Ik doe dit jaar ook weer mee met mijn broer & een goede vriendin! Zin in!

Idee voor het team van wintersport.nl ook mee te doen met de 12uurs?!
Of deel te nemen aan de Mentelity Games. ;-)

Ik heb geen aandelen in de organisatie, wel enthousiast over de Challenge & Games.

*bericht bewerkt door NachtBroeder op 21 jan 2024 00:13

Tof! Ik doe dit jaar ook weer mee met mijn broer & een goede vriendin! Zin in!

Idee voor het team van wintersport.nl ook mee te doen met de 12uurs?!
Of deel te nemen aan de Mentelity Games. ;-)

NachtBroeder op 21 jan 2024 00:05

Ik ben voor! … owja, we zijn al een team ;)

Prachtig event en ware belevenis. Elke keer weer. Ga nu voor 4e distance challenge. De nacht door skiën op een exclusief voor de challenge opengehouden en geprepareerde piste, blijft gewoon heel cool. Er ontstaat ook een mooie sfeer van saamhorigheid waardoor de zwaardere nachtelijke uurtjes voorbij vliegen. En wil je even powernappen, dan kan dat.

Veel mensen denken dat het alleen voor de expert skiërs geschikt is. Natuurlijk, die zijn erbij. Maar ik durf te beweren dat ieder die een rode piste af komt, mee kan doen. Afhankelijk van je niveau en ambitie, kies je ook een van de drie challenges.

Eén keer heb als vrijwilliger de ervaring opgedaan van de Mentelity Games. Dan weet je waarvoor je het geld inzamelt. De sfeer die daar ontstaat als velen die vaak als niet gelijk worden beschouwd allemaal gelijk zijn, is hartverwarmend. De positieve vibe werkt ook langer door dan dat ene weekje. Vriendschappen ontstaan, vertrouwen groeit en mooie momenten van geluk worden gecreëerd.

Kortom, creëer een unieke ervaring en maak dat voor een ander ook mogelijk!

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.