Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe 100-persoons skilift op de Kaunertaler Gletscher: de Falginjochbahn (deel 3)

Henri op 15 januari 2020· 11 reacties

Het design van de cabine van de nieuwe Falginjochbahn (FB Kaunertaler Gletscher)
In het laatste deel van de serie over de Kaunertaler Gletscher (zie ook deel 1 en deel 2) zoomen we in op de actualiteit, want na een periode van 11 jaar zonder liftprojecten werd plotseling duidelijk dat er deze zomer een nieuwe gondel zou worden gebouwd. Met ingang van deze winter staat er in dit Tiroolse gletsjerskigebied een gloednieuwe 100-persoons skilift, een zogenaamde funifor met de naam Falginjochbahn.

Nieuwe investering met dank aan een storm

De nieuwe Falginjochbahn vervangt twee sleepliften op de Weißseegletsjer. Maar het is niet zomaar een vervanging. Deze sleepliften zijn na een zware storm eind oktober 2018 zwaar beschadigd geraakt. De sneeuwval in combinatie met sterke windstoten triggerde een lawine die de liftpalen als dominostenen omblies, waarbij één van de twee liften onherstelbaar beschadigd raakte. Deze lift werd direct ontmanteld. Met man en macht heeft men de andere sleeplift nog net voor het begin van de kerstvakantie kunnen repareren.

De beschadigde Weißsee sleepliften eind oktober 2018 (FB Kaunertaler Gletscher)

Gletsjersmelt

Door het terugtrekken van de gletsjer en het aanhoudende lawinegevaar hadden de Weißseeferner sleepliften het sowieso al lastig. Met name het laatste steilstuk werd elk jaar steiler. In de laatste jaren kwamen er ook steeds meer onderliggende stenen door, waardoor de situatie langzaamaan onhoudbaar werd. Men had dus al een tijd rekening gehouden met een vervanging. Een stoeltjeslift of normale gondel heeft echter als nadeel dat er gletsjerpalen geplaatst moeten worden. Het kost elk jaar een vermogen om deze palen te verzetten zodat ze niet met de gletsjer naar beneden ‘stromen’.

De nieuwe pistekaart van de Kaunertaler Gletscher met de nieuwe Falginjochbahn ingetekend

De nieuwe cabine van de funifor (FB Kaunertaler Gletscher)

Pendelbaan met twee cabines

Bij de nieuwe Falginjochbahn is gekozen voor een funifor, dat wil zeggen een pendelbaan met twee cabines die onafhankelijk van elkaar naar boven of naar beneden kunnen gaan. De gondel start direct naast de parkeerplaats bij het gletsjerrestaurant en eindigt op de 3113 meter hoge Falginjoch. Een groot voordeel van een funifor is dat deze erg windstabiel is. Met een lifttijd van 3,9 minuten kan de cabine elke 10 minuten 100 personen naar boven transporteren.

Omdat voor het huidige winterseizoen slechts één van de twee gondeltrajecten gereed zal zijn, beschikt de Falginjochbahn over een capaciteit van slechts 600 personen per uur. Beide sleepliften samen hadden een capaciteit van 1440 personen per uur, waardoor er deze winter mogelijk langere wachttijden bij de gondel ontstaan. Vanaf volgend jaar zal dit probleem dan grotendeels zijn opgelost als de bouw van het tweede liftspoor ook is voltooid en de capaciteit op 1200 personen per uur uitkomt.

Bij het bergstation van de nieuwe Falginjochbahn is te zien dat er deze zomer aan slechts één van de twee liftsporen is gewerkt (FB Kaunertaler Gletscher)

Vanaf deze winter zullen er vanaf dit punt meerdere uitdagende pistes starten

Met de komst van de nieuwe Falginjochbahn zijn alle liften in het skigebied barrièrevrij en voor alle wintersporters toegankelijk. De nieuwe ‘Monobob-Lane’ creëert een eigen toegang voor monoskiërs.

Sinds begin december geopend

Een groot voordeel van de komst van de funifor is dat het nu mogelijk is voor het gebied om bij het eerste steilstuk meerdere pistes van verschillende niveaus aan te leggen. Zo moeten er naast de bestaande blauwe piste ook nog een korte rode en een zwarte piste komen. De opening van de nieuwe gondel stond gepland voor eind november, maar na een korte vertraging opende het skigebied op 7 december de deuren van de nieuwe funifor.

Lees ook:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

evr6615 januari 2020 · 07:31

Er was sprake vannen freeride area bij de nieuwe lift. Iemand hier info over? Lift was helaas nog niet open toen we daar waren in november.

Edwin van Riel
bartvwg15 januari 2020 · 07:35

Leuke serie Henri, het lijkt me de moeite om er nog eens naar toe te gaan. :)

Without deviation from the norm, progress is not possible.
GerritA15 januari 2020 · 20:22

Ben er twee weken geleden geweest en de lift was een verademing, rustig, stil, mooi uitzicht en snel. Morgen gaan we weer even kijken of de sneeuw op de gletscher beter is dan de rest van de gebieden hier, want de pistes worden erg ijzig. Er was trouwens geen rij bij de lift de hele dag. Het lijkt of mensen toch liever kiezen voor de Karlesjochbahn kiezen. Mogelijk omdat ze niet willen wachten op de gondel of omdat de pistes onder de Karlesjochbahn eerder en langer in de zon liggen. Ik vond het was zelfs opvallend rustig op de gletscher ten opzichte van de omliggende gebieden. @evr66 Er komt inderdaad een mooi stuk freeride gebied vrij. Omdat de lift nog ongeveer 100 meter hoger eindigt dan de sleepliften kan je hoger rechts en links naast pistes 1 en 1a het terrein in. Helaas hebben ze op het mooiste (steilste) stukje voor freeriders een zwarte piste (1b) neergelegd.

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....
evr6615 januari 2020 · 20:47

Da’s nou jammer. Toch weer gauw terug daar. Zijn jullie met de camper? Had n hotel begin van het dal en vond het best ff rijden in de ochtend. Eens kijken of er een camping beetje gunstig ligt daar ook voor de winter ;) groetjes aan Ellen ;)

Edwin van Riel
HtV6516 januari 2020 · 10:20

Hoe is het met de plannen voor een verbinding naar de Italiaanse kant, bij Langtaufers/Graun/Reschensee?

bartvwg16 januari 2020 · 10:36

Hoe is het met de plannen voor een verbinding naar de Italiaanse kant, bij Langtaufers/Graun/Reschensee?

HtV65 op 16 jan 2020 10:20

Staat in deel 2: https://www.wintersport.be/weblog/bericht/493425/gefaalde-pr… ;)

Without deviation from the norm, progress is not possible.
DrPhil16 januari 2020 · 10:38

Tegelijk 😂

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 jan 2020 10:39 (84% bewerkt)

G11ling16 januari 2020 · 17:49

Vraag me af wat ze met de overgebleven sleeplift gaan doen. Misschien toch nog een ander stukje bereikbaar maken? Was best een lange lift dus ik lan me voorstellen dat ze daar nog wel wat nuttigs mee kunnen doen.

En anders zit er in Spåtind vast een geïnteresseerde 😉

GerritA16 januari 2020 · 20:51

Da’s nou jammer. Toch weer gauw terug daar. Zijn jullie met de camper? Had n hotel begin van het dal en vond het best ff rijden in de ochtend. Eens kijken of er een camping beetje gunstig ligt daar ook voor de winter ;) groetjes aan Ellen ;)

evr66 op 15 jan 2020 20:47

Wij zijn niet met de camper maar hebben weer een vast plekje gevonden (voor de komende jaren verwacht ik) op Aktiv camping Prutz dit jaar. Lekker centraal met veel skigebieden binnen het uur rijden. De gletscher is wel een stukje rijden maar mooie route en de moeite waard als je er eenmaal bent.

*bericht bewerkt door GerritA op 16 jan 2020 20:52 (3% bewerkt)

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....
Arjen122 januari 2020 · 19:18
Henriadmin29 januari 2020 · 15:30

Een interessante video/korte docu over de bouw van de Falginjochbahn

Plaats een reactie