Ervaringen Ötztal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik overweeg om in de tweede week van december naar het Ötztal te gaan. Ik ben veelal gewend om naar grote aaneengesloten skigebieden te gaan. Meestal maken we veel kilometers op een dag, liefst over veel verschillende pistes (of off-piste gebieden). Dus ik ben benieuwd of dit dan zal tegenvallen. Wie wil wat ervaring delen over de gebieden in het Ötztal? Sölden / Gurgl / Vent / Kuhtai / Hochoetz. Zijn ze zo klein dat je ze ieder in een dag wel gezien hebt? Zijn ze uitdagend? Is de kans groot dat in december delen nog niet open zijn vanwege te weinig sneeuw?

De Franse reuzen gewend dus?
Half december is meestal wel oké in het Ötztal. Gurgl en Sölden zullen behoorlijk open zijn. Vent is dan nog dicht meen ik. Hochoetz moet je even nakijken. Dat hangt af van je exacte reismoment. Kuhtai is waarschijnlijk wel open. Hoewel dat wel serieus reizen is vanuit Sölden.

In Sölden kun je je prima meerdere dagen vermaken. Het is mogelijk alles in een dag te doen, maar leuker is het om de deelsectoren wat meer tijd te geven.
Hochgürgl en Obergürgl zullen lekker ijzig zijn. Wel leuk om een dag naar toe te gaan.
Zelfde geldt voor Hochoetz en Kühtai. Ieder gebied is een dagje waard. Houd wel rekening met serieuze kou. Weinig zon die tijd van het jaar in Sölden en veel wind in Gürgl.

Dank je, Bennie
Frankrijk is al best lang geleden. Ben gewoon geen fan van de franse wintersport. Laatste jaren veel Italië afgewisseld met de wat grotere gebieden in Oostenrijk. Heb twee keer een lang weekend Klein Walsertal gedaan. Dan heb je ook kleinere afzonderlijke gebiedjes. Dat zou me voor een hele week toch tegenvallen.
Ik hoop nog op een redelijke hoeveelheid sneeuw voor die tijd. Dan is het ook lekker off-piste te gaan.

Solden zelf ben ik een paar keer geweest. Of het echt mogelijk is om alles in een dag te doen weet ik niet maar dan ben je wel echt het knallen. Er zijn twee bergen met met beide een midden en dalstation incl. dalafdeling. Dalafdeling is uiteraard alleen open bij voldoende sneeuw. Zul je in de gaten moeten houden, begint nu pas in het dal te sneeuwen.
Mooi is dat beide middenstations je de kans geven om nagenoeg overal te komen. Tevens zijn er twee gletsjers en alles is met elkaar verbonden zodat je een grote ronde kunt maken. Op een comfortabel tempo te doen in 3-4 uur. Maar dan heb je nog lang niet alles gezien.
Als je meer dan 2 (?) dagen naar 1 van de gebieden in het otztal gaat, wordt je skipas meteen een otztal super ski kaart. Ga je nog langer (6+), krijg je ook gratis toegang tot het James bond en motor museum.
In middenstation op de GAISLACHKOGL is verleden jaar een nieuw, luxe, restaurant geopend met zeer prima eten. Op Giggijoch is het restaurant gewoon en groot. Op de rest van de piste genoeg hutten. Maar de eerste hut vanaf de middenstations zou ik over slaan, die zijn toch wel erg vol ook buiten het hoogseizoen.
Dus ik denk dat je hier wel wat dagen kunt doorbrengen voordat het saai wordt en je hebt vanaf 3 dagen solden dus toegang tot de rest.

Off piste weet ik niet. Heb wat sporen gezien maar heb er eerlijk gezegd niet op gelet.

Je laat nu het ötztal overkomen als individuele mini gebiedjes haha, ötztal is gewoon één van de grotere ski dalen in Oostenrijk. Gebieden zoals Sölden (140km+), Gurgl (100km+) en Kühtai/HochOetz (88km) zijn voor veel mensen gewoon skigebieden op zichzelf om heen te gaan.
Uiteraard als je een km knaller bent dan heb je die gebieden binnen een kortere tijd wel gezien maar als je een combinatie doet dan heb je echt zat keuze (totaal 363km binnen ötztal card) Daarmee doe je het ötztal ook wel iets tekort als je het vergelijkt met alle losse deelgebieden van Kleinwalsertal die bij elkaar opgeteld maar 122km zijn (kleiner dan enkel Sölden alleen).
Daarnaast liggen de gebieden in het ötztal voor Oostenrijkse begrippen erg hoog (90% is 2000+). Wel inneralpien maar vaak kunnen ze al vroeg in het seizoen veel km’s open gooien waardoor in die periode veel open zal zijn (sneeuw komende week is al genoeg).
Enige nadeel is wel dat van Hochoetz naar Gurgl het toch een minuut of 45 rijden is. Een optie kan zijn om in Langenfeld te gaan zitten bijvoorbeeld maar gok dat je primaire focus Gurgl en Sölden zal zijn en dan is Sölden een betere uitgangspositie.

Gurgl: al open
Sölden: enkel gletsjer nu, waarschijnlijk komende week hele gebied
Kühtai: eind nov
Hochoetz: 8 december

Overigens zou ik ook wel een dagje Kühtai/ Hochoetz erbij pakken, al kan ik enigszins bevooroordeeld zijn vanwege onze vakantiewoning daar😉 Hoog en veel noord, noord- west gelegen pistes dus kunnen makkelijk vroeg openen. Zoals Bennie al zei, kan wel flink koud zijn in december maar daar is het wintersport voor he😜🌨

Hoewel Solden adverteert met 143 km heb ik vrijwel alle pistes op een dag gedaan. Voor mij voelt het niet zo groot.
Wellicht dat ze de (brede) pistes op de gigijoch meerdere keren meetellen?

Toch kan ik mij daar prima een paar dagen vermaken. Ik vind het ook niet erg om een leuke piste meerdere keren te doen.
Zo in het begin van het seizoen zijn de mogelijkheden natuurlijk nog wat beperkt. De meeste grote gebieden zijn nog niet volledig open. Wellicht kun je nog overwegen om bijvoorbeeld 2 dagen naar Solden te gaan, dagje Serfaus-Fiss-Ladis (uurtje rijden) en dan nog 2 dagen Ischgl.
Dat heb ik een aantal jaar geleden ook gedaan en dat is best wel leuk.

De helft vd week in Sölden en De rest In Obergurgl skieen 20 min. Met ski bus
Genoeg km pistes

Allen,
Dank voor jullie info en tips. Er lijkt voldoende sneeuw aan te komen. En de verschillende deelgebieden samen zouden me wel een week bezig moeten houden. Jammer dat ze relatief ver uit elkaar liggen. Nu nog even kijken wat de juiste plek is om te verblijven, Langenfeld, Sölden of Zwieselstein.

Ik zou lekker in Sölden zelf gaan zitten. Inner/ausserwald en Seestrasse zijn bijna ski-in/ski-out mits de dalafdaling open kan.
Zwieselstein is net niks. Qua plaats dan.
Naar Oetz doe je vanaf Sölden in een half uur met de auto. Vanaf daar ben je met 20min bij Ochsengarten, om verder te bussen naar Kuhtai. Gurgl is makkelijk parkeren, maar de bus rijdt vaak en is heel makkelijk in gebruik.

Vent is leuk om eens te zien, maar misschien wel mooier als wandel/tourbestemming. Potentieel ook prima voor wat off-piste, maar beter gebruik je bij voldoende sneeuw de lijnen vanaf de Gaischlag in Sölden en de vele routes in Hochgurgl en Obergürgl.

Hoe werkt het daar precies met de skibussen? Is er één bus die langs alle gebieden pendelt? Of moet je vanuit Sölden voor elk gebied - Gurgl, Vent, Hochoetz, Kühtai - een andere bus nemen? En hoe lang doe je er met de bus over naar Kühtai?

Skibus Sölden-Gürgl, skibus Langenfeld (naar de thermen) en lijnbussen naar Vent en Ötztal-Bahnhof. In Oetz stap je over naar Kuhtai. Met het OV is het richting het uur reizen, met de auto 45 minuten doorrijden.

Ik ben zelf meerdere jaren op rij naar Sölden geweest. Om te beginnen erg modern en sneeuwzeker gebied. Voor een week kun je je er prima vermaken en is het (ondanks dat het gebied klein aanvoelt) echt wel mogelijk om mooie tochten te maken. Na drie jaartjes Sölden heb ik het echter wel gezien en is er niks interessants om te ontdekken.

Als je dus tochten wilt maken en niet de hele week langs dezelfde plekken wilt skiën zou het misschien wat tegen kunnen vallen, maar als je puur komt voor het skiën en je de kilometers en tochten niet echt uitmaakt is het zeker een aanrader.

Ik ben zelf meerdere jaren op rij naar Sölden geweest. Om te beginnen erg modern en sneeuwzeker gebied. Voor een week kun je je er prima vermaken en is het (ondanks dat het gebied klein aanvoelt) echt wel mogelijk om mooie tochten te maken. Na drie jaartjes Sölden heb ik het echter wel gezien en is er niks interessants om te ontdekken.

Als je dus tochten wilt maken en niet de hele week langs dezelfde plekken wilt skiën zou het misschien wat tegen kunnen vallen, maar als je puur komt voor het skiën en je de kilometers en tochten niet echt uitmaakt is het zeker een aanrader.

Jasper_A. op 21 nov 2022 13:59

Jasper, heb je het dan over alleen het gebied van Sölden/Hoch Sölden? Of over het hele dal met alle deelgebieden?

Een goed verstaander leest het gebied van Sölden zelf.

Een goed verstaander leest het gebied van Sölden zelf.

Plaats een reactie