6 herkenningspunten richting Oostenrijk

WouterVdB op 18 december 2023· 83 reacties

Brug bij Speyer
Brug bij Speyer

Laat mij direct met de deur in huis vallen: ik ben geboren met een fotografisch geheugen. Nog voor we met het gezin in een skigebied waren geweest, kende ik de pistekaart al uit mijn hoofd. Vervolgens kon ik na dag één al zeggen van welke fabrikant de liften zijn die we hadden genomen, inclusief het aantal zitplaatsen of andere merkwaardigheden. Allemaal ging het als zoete koek mijn geheugen in. Tijdens de vele autoritten naar de Alpen helpt dit fotografische geheugen mij om de voortgang van de reis in te schatten. Als kind was dit een mentaal steuntje om die eindeloos durende auto-uren iets korter te doen lijken. Onderstaande plaatsen zijn een bloemlezing uit de sectie ‘snelwegherinneringen richting Oostenrijk’.

‘We zijn in Duitsland’

Vanuit mijn Antwerpse heimat zijn er meerdere routes richting de Oostenrijkse Alpen. Standaard is er de passage over de E314 richting Maasmechelen met daarna dat kleine stukje door Nederland, tot daar geen bezienswaardigheden, afgezien van de - inmiddels gesloopte - gevandaliseerde Belgische douanekantoren die na invoering van de Schengenzone menig buitenlander deed geloven dat hij in een post-apocalyptische streek was beland. Mijn omgevingsdetector ging pas aan zodra mijn vader zei: ‘We zijn in Duitsland, hier mag je zo snel rijden als je wilt!’ De fascinatie voor de Autobahn werd al van jongs af aan geïndoctrineerd.

1. Energie langs de snelweg

We rijden Duitsland binnen over de A4 en het eerste bekende bouwwerk is een binnenkopper die iedereen wel herkent: de massieve elektriciteitscentrale van Weisweiler. De vele hoogspanningsmasten en twee joekels van koeltorens zijn zelfs 's nachts zichtbaar. Om in energietermen te blijven spreken is voor Nederlanders de bruinkoolgroeve Garzweiler onder Mönchengladbach een eyecatcher. Gigantische graafmachines halen hier nog steeds bruinkool uit de grond. Er is een diep gat ontstaan waar je vanuit de Autobahn zo inkijkt. De A61 is er enkele jaren geleden zelfs speciaal voor omgelegd!

2. Brug bij Speyer

Daarna is er de keuze tussen A3 of A61, waarbij mijn voorkeur naar die laatste uitgaat. Je komt dan de brug van Speyer tegen - een zeer herkenbaar viaduct door zijn rode spankabels en grote pyloon van 87 meter hoog. Hoewel deze brug officieel de naam ‘Rheinbrücke Speyer’ draagt, is dit voor velen ‘de halfwegbrug’. Met een beetje marge is dit vanuit Antwerpen, maar ook vanuit enkele Nederlandse plaatsen, quasi halfweg richting de veelbezochte Zugspitz Arena.

Brug over de Rijn bij Speyer
Brug over de Rijn bij Speyer

3. Concorde Sinsheim

De passage bij het volgende herkenningspunt is afhankelijk van de verkeersdrukte en voorkeur van de navigatie. Wie via de A6 langs Heilbronn rijdt kan de imposante Concorde bij Sinsheim onmogelijk missen - zelfs bij flitsende Autobahnsnelheden. Dit supersonische vliegtuig staat in het Technik Museum Sinsheim, een echte aanrader om tijdens je terugreis eens te bezoeken.

De Concorde bij Sinsheim
De Concorde bij Sinsheim

4. Bosch parkeergarage Stuttgart

Het vierde herkenningspunt in het rijtje wordt dan de uit staal opgetrokken Bosch parkeergarage bij de luchthaven van Stuttgart. Vanaf deze luchthaven is het nog een klein uurtje geduld voor de eerste bergtoppen verschijnen aan de horizon.

Bosch parkeerrgarage bij Stuttgart Airport
Bosch parkeerrgarage bij Stuttgart Airport

5. Hotel in Frankfurt Airport

Maar vergis je niet met dat andere in het oog springende vliegveld: Frankfurt Airport. Wie over de A3 rijdt via Frankfurt, passeert met een bescheiden snelheidsregime van 120 km/h geen parkeergarage, maar wel een futuristisch ogend Hiltonhotel in de vorm van een ei.

Hilton Hotel bij Frankfurt Airport
Hilton Hotel bij Frankfurt Airport

6. De eerste liftjes

De visuele hekkensluiter richting de Zugspitz Arena is er eentje die eigenlijk al tot de archieven behoort. Voor de opening van de grenstunnel Duitsland-Oostenrijk te Füssen in 1999 én het voltooien van de A7 snelweg in 2009 verliep de standaardroute over de lokale weg doorheen Pfronten. Hier stonden de allereerste liftjes die ik tijdens de rit tegenkwam, het enthousiasme bij het zien van het eerste skigebied deed me stuiteren op de achterbank.

Skilift in Pfronten
Skilift in Pfronten

Hebben jullie meer herkenningspunten richting Oostenrijk? Deel ze in de reacties! In het volgende deel nemen we de route naar Frankrijk.

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Plaats een reactie

Dat stukje op de A3 waar je met 100 vrij steil naar beneden rijdt en daarna weer vrij steil omhoog. Staat een flitser op het stukje naar beneden en er loopt een treinbrug langs.

Würzburg vind ik ook een echt herkenningspunt omdat het me altijd herinnert aan die ellenlange baustelle die het lange tijd was

Gang is alles

Dat stukje op de A3 waar je met 100 vrij steil naar beneden rijdt en daarna weer vrij steil omhoog. Staat een flitser op het stukje naar beneden en er loopt een treinbrug langs.

Würzburg vind ik ook een echt herkenningspunt omdat het me altijd herinnert aan die ellenlange baustelle die het lange tijd was

Jesper op 18 dec 2023 06:58

Haha dat is de flitspaal die iedere wintersporter wel eens heeft gepakt… Vervolgens maak je in Nederland angstig de enveloppe open en schrik je van het lage bedrag.

*bericht bewerkt door Sneeuwschrapert op 18 dec 2023 07:07

Dat stukje A3 inderdaad, even opletten altijd qua snelheid.
Afhankelijk van de route ook nog hockenheimring, grote mijn langs de 61, (meestal) snelle dure audi’s rondom Ingolstadt en stadion van Bayern München schieten me zo even te binnen. De eerste 3 herken ik niet, maar wellicht omdat jij in België start?

Oh ja, en baustelle. Als je geen baustelle hebt gezien, ben je niet in Duitsland geweest.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 dec 2023 07:20

Leuk artikel! :)

Over Frankfurt of Heilbron rijden we vanuit Limburg echter zelden dus die Concorde en Hilton herinner ik me niet meer.

Wel zijn er - op onze route naar de Vinschgau - natuurlijk dat tankstation in Vils (oooh, kijk hoe druk het hier weer is), de Lermooser tunnel, Fernpass, Landecker tunnel, Reschenpass en de Reschenzee.

Bla, bla, bla.

Sterk herkenningspunt voor ons is altijd het stuk autobahn op de A8 tussen Stuttgart en Ulm, eaar waar de twee rijrichtingen los van elkaar om een berg komen te liggen. Gaat aardig omhoog en we hebben al een aantal keer daar de eerste sneeuw zien liggen (die vervolgens rond Ulm weer weggesmolten was haha).

Dat stukje op de A3 waar je met 100 vrij steil naar beneden rijdt en daarna weer vrij steil omhoog. Staat een flitser op het stukje naar beneden en er loopt een treinbrug langs.

Würzburg vind ik ook een echt herkenningspunt omdat het me altijd herinnert aan die ellenlange baustelle die het lange tijd was

Jesper op 18 dec 2023 06:58

Die flitser is nog niet zo oude daar. Jammer.

Jaaa de brug bij Speyer! We deden altijd een wedstrijdje wie hem het eerst zag, en wie hem nog het langst kon zien nadat we er al lang voorbij waren. Deze brug was een van de redenen waarom ik Civiele Techniek ben gaan studeren.

Dat stukje A3 inderdaad, even opletten altijd qua snelheid.
Afhankelijk van de route ook nog hockenheimring, grote mijn langs de 61, (meestal) snelle dure audi’s rondom Ingolstadt en stadion van Bayern München schieten me zo even te binnen. De eerste 3 herken ik niet, maar wellicht omdat jij in België start?

Oh ja, en baustelle. Als je geen baustelle hebt gezien, ben je niet in Duitsland geweest.

Tiny-M op 18 dec 2023 07:17

Wij starten vanaf Rotterdam, via Venlo en komen altijd langs 2 en 3. Mij is altijd wijsgemaakt dat 3 ongeveer op de helft ligt 😜. En die brug, die zijn ze voor mijn gevoel ook jáárren aan het verven geweest.

De Hockenheimring maar ook de brug over de Moezel en het stadion van Bayern München zijn voor mij ook echt herkenningspunten.

*bericht bewerkt door Draak op 18 dec 2023 09:16

Als je, om de file tussen Stuttgart en Ulm te vermijden, vanaf Heilbronn via Feuchtwangen en de A7 naar Ulm rijdt kom je, in de buurt van Aalen een bord tegen waarop staat “Europäische Wasserscheide”. Links gaat het water naar de Donau en de Zwarte Zee, rechts naar de Rijn en de Noordzee. Ik kan de drang niet weerstaan om dat, voor de zoveelste keer, weer aan te kondigen in de auto. Ja, iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden.

A61 / A8 / A7 is toch wel de route die ik meestal rijd, en een aantal herkenningspunten zijn al genoemd, zoals Garzweiler, Hockenheim en de Albaufstieg - het stuk A8 waar de Autobahn splitst en je de Schwäbische Alb beklimt. Er zijn hiervoor (eindelijk) concrete plannen om deze met tunnels en bruggen rechtdoor te trekken:

Het eerste markante punt waardoor mijn vakantie begint, is een kapelletje eenzaam op de eerste berg die je tegenkomt zodra het wat heuvelachtig wordt tussen Keulen en Koblenz: https://maps.app.goo.gl/hDP7TM9UeiDGVSg98

Ook het dal bij Pforzheim, waar je kilometers over de snelweg vooruit kan (kon) kijken. https://maps.app.goo.gl/j6oZLSGWhEq7u6nm9
Nu al jaren een bouwput, en straks 6-baans en deels overkapt.

Pforzheim en de Albaufstieg zijn overigens de 2 laatste bottlenecks in de A8. Hierna is het hele traject 6-baans (2x3).

Frankfurt Airport! Dan zijn we qua kilometers (ongeveer) op de helft. Vaak rond 4:00 uur 's nachts, waar er rond dat tijdstip altijd mensen aan het trainen zijn in de sportschool die je vanaf de weg ziet.

Sterk herkenningspunt voor ons is altijd het stuk autobahn op de A8 tussen Stuttgart en Ulm, eaar waar de twee rijrichtingen los van elkaar om een berg komen te liggen. Gaat aardig omhoog en we hebben al een aantal keer daar de eerste sneeuw zien liggen (die vervolgens rond Ulm weer weggesmolten was haha).

Luuk741 op 18 dec 2023 07:29

Muhlhausen! Bijna een garantie op file :)

Ook het dal bij Pforzheim, waar je kilometers over de snelweg vooruit kan (kon) kijken. https://maps.app.goo.gl/j6oZLSGWhEq7u6nm9
Nu al jaren een bouwput, en straks 6-baans en deels overkapt.

Pforzheim en de Albaufstieg zijn overigens de 2 laatste bottlenecks in de A8. Hierna is het hele traject 6-baans (2x3).

Pforzheim inderdaad serieuze bottleneck: richting Alpen 6-baansvak, scherpe bocht en 2-baansvak… en bergop, waardoor de vrachtwagens half stil staan :D

null

Voor degene die bij Arnhem over de grens gaan.

Duisburg Zoo! Zelf denk ik - behalve bovenstaande - ook vaak aan Bayer (A3), de kathedraal van Ulm (A8/A7) en de Drackenstein (volgens het bord verkozen tot de ‘mooiste Autobahnstrecke van Duitsland’).

En Europa-Park langs de A5.

Mr. Slow

In het stukje NL waar WouterVDB over sprak is er voor mij toch ook nog een herkenningspunt: Chemelot-fabriek!
De andere zijn heel herkenbaar. En welke route je ook neemt, je moet wel een keer de Rijn over en de bruggen zijn eigenlijk allemaal vrij gelijkaardig (door de grote overspanning).
Zelf durven wij ook wel eens de route via Luxemburg nemen. Dan ga je meestal net voor Karlsruhe de Rijn over via de Rheinbrücke Maxau. Maar vooral het stukje B10 tussen Pirmasens en Landau is dan een herkenningspunt als geheel.

Een laatste herkenningspunt uit jeugdsentiment was Allgäuer Tor… toen nog het laatste tankstation voor het einde van de autosnelweg op de A7. Gezien mijn ouders toen vaak 's nachts reden, was het absoluut nodig om daar toch nog eens te stoppen, aangezien verder op de route alles gesloten was.

Highline 179 brug over de Fernnpass.

Nr 4. is zeer herkenbaar; ook omdat Stuttgart toch wel goed over de helft is doorgaans ;). Vroeger kon je er ook met duizelingwekkende snelheden langs scheuren; tegenwoordig niet meer volgens mij.

Natuurlijk niet te vergeten is de McDonald’s bij Irschenberg langs de A8 of iets ervoor natuurlijk de Allianz Arena in München.

Carnas on Tour

Grappig, veel herkenbare punten. Vooral op de A61-A7-route. En elke keer klinkt er weer reactie in auto als we langs deze punten komen. Jaar in, jaar uit. Is vooral op de heenweg eigenlijk, als de euforie heer en meester is.

Schloss Montabauer aan de A3 mag niet ontbreken natuurlijk.

null

null

Voor degene die bij Arnhem over de grens gaan.

Miggel op 18 dec 2023 09:40

De vorige keren dat ik hier langsreed, kon je alleen nog de overblijfselen zien hiervan. Volgens mij wordt ie niet meer onderhouden

Gang is alles

De bruinkoolmijnen bij Jackerath op de 61, enorme afgraving waar je tegenwoordig omheen rijdt, snelweg is er speciaal voor omgelegd. Vorig jaar zelfs nog rellen geweest omdat er een weer een dorp is ontruimd voor de uitbreiding van de mijnen.

Aangezien ik zelf tegen de Duitse grens woon in Zuid-Limburg, zijn de eerste herkenningspunten (energiecentrales, bruinkoolwinningen, “eenzame kappelletje” (=Ahrtal)) voor mij minder speciaal. Die zie ik namelijk vaker op dagtochtjes over de grens.

Voor mij is het eerste echte herkenningspunt ook de brug over de Rijn bij Speyer waar je vervolgens ook Baden-Wurtemberg in rijdt. Voor mij hét teken dat je in Zuid-Duitsland bent. Knooppunt Waldorf vind ik ook “speciaal”, omdat je daar dan (als je via de A61 bent gekomen) voor het eerst Basel en Stuttgart op de borden ziet verschijnen. Tekenen dat je langzaam maar zeker richting de Alpen gaat.

Eentje die ik aan het lijstje wil toevoegen, is de A7 na Memmingen (Maps: https://maps.app.goo.gl/VgZZ2yAVazxkTvX37 ). Bij helder weer zie je hier voor het eerst de (besneeuwde) Alpen toppen. Afgelopen winter mooi kunnen zien, helaas waren alleen de hoogste toppen wit.
De foto is van afgelopen januari (8 januari 2023).

null

*bericht bewerkt door BaLin op 18 dec 2023 11:41

A61 / A8 / A7 is toch wel de route die ik meestal rijd, en een aantal herkenningspunten zijn al genoemd, zoals Garzweiler, Hockenheim en de Albaufstieg - het stuk A8 waar de Autobahn splitst en je de Schwäbische Alb beklimt. Er zijn hiervoor (eindelijk) concrete plannen om deze met tunnels en bruggen rechtdoor te trekken:

Het eerste markante punt waardoor mijn vakantie begint, is een kapelletje eenzaam op de eerste berg die je tegenkomt zodra het wat heuvelachtig wordt tussen Keulen en Koblenz: https://maps.app.goo.gl/hDP7TM9UeiDGVSg98

Ook het dal bij Pforzheim, waar je kilometers over de snelweg vooruit kan (kon) kijken. https://maps.app.goo.gl/j6oZLSGWhEq7u6nm9
Nu al jaren een bouwput, en straks 6-baans en deels overkapt.

Pforzheim en de Albaufstieg zijn overigens de 2 laatste bottlenecks in de A8. Hierna is het hele traject 6-baans (2x3).

Jay op 18 dec 2023 09:23

Leuk dat je het kappelletje noemt, dat was bij ons in de auto ook altijd hét herkenningspunt dat het niet heel ver meer was op weg naar huis.

null

Voor degene die bij Arnhem over de grens gaan.

Miggel op 18 dec 2023 09:40

De vorige keren dat ik hier langsreed, kon je alleen nog de overblijfselen zien hiervan. Volgens mij wordt ie niet meer onderhouden

Jesper op 18 dec 2023 11:04

Deze foto is van augustus 2023. In de winter zijn de letters wat kaler.

Herkenbaar , ook de eerste liften in het tannheimer tal , toen de A7 nog niet volledig afgewerkt was

@paolie Ah natuurlijk haha. Ben al even niet s zomers op pad geweest dus dat verklaart een hoop

Gang is alles

Ik heb dat ook, dat je van die herkenningspunten neemt.
Voor mij is de Hockenheimring (F1 circuit)langs de A61/A5 er ook een, meer beroeps deformatie.
A8 de splitsing van de snelweg om een klein bergtopje heen, in het Schwarzwald.
langs de A7 het distributiecentrum van Mammut.

William & José

Herkenbaar verhaal. Zelf kom ik uit het noorden van Nederland en rij ik via Emmen en dan de grens over. Mijn rit gaat altijd via de A31 in Duitsland richting Osnabrück Bielefeld en dan Kassel, Fulda en vanaf Nuremberg komt ik pas op de A9 richting München.

En ook ieder jaar veel punten ter herkenning.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie