Nieuwe skiliften in Zwitserland (2021/2022)

Henri op 29 september 2021· 17 reacties

Nieuwe Médran gondel in Verbier (verbier4vallees.ch)
Nieuwe Médran gondel in Verbier (verbier4vallees.ch)

Deze zomer zijn er natuurlijk ook nieuwe skiliften gebouwd in Zwitserland, maar in tegenstelling tot de vele nieuwe liften in Oostenrijk blijft het in Zwitserland bij slechts vier nieuwe skiliften. Dit betekent echter niet dat de skigebieden hebben stilgezeten. Er wordt natuurlijk ook elk jaar flink geïnvesteerd in andere faciliteiten, zoals de aanleg van een uitgebreid besneeuwingsnetwerk. Hieronder heb ik de Zwitserse liftvernieuwingen op een rijtje gezet.

Het bergstation van de gondel in Verbier (Bertrand Lebrun, verbier4vallees.ch)
Het bergstation van de gondel in Verbier (Bertrand Lebrun, verbier4vallees.ch)

Verbier - Les 4 Vallées: nieuwe 10-persoons gondel Médran IV

Als onderdeel van het masterplan van Verbier (onderdeel van Les 4 Vallées) stond deze zomer de vervanging van de Médran I gondel door de gloednieuwe 10-persoons gondel Médran IV op de planning. De lift uit 1984 was gedateerd en voldeed volgens het skigebied niet meer aan de huidige eisen van de wintersporter. De nieuwe gondel komt van liftfabrikant Doppelmayr/Garaventa en legt hetzelfde tracé af maar zorgt voor een verdubbeling van de capaciteit. In het eindstadium kunnen er maar liefst 3600 personen per uur naar boven worden gebracht. Met een snelheid van 6 meter per seconde sta je voortaan in 6 minuten boven bij Les Ruinettes op een hoogte van 2202 meter.

Naast de vernieuwing van de Médran I gondel is er afgelopen zomer ook hard aan de besneeuwingsinstallaties gewerkt tussen Lac des Vaux en Croix des Ruinettes. In 1994 werd hier in het hart van het skigebied van Verbier het allereerste sneeuwkanonnennetwerk opgebouwd. Na 27 jaar was het tijd om deze sneeuwkanonnen te moderniseren. Meer informatie en foto’s van de bouw van de Médran IV gondel kun je op de website van Verbier vinden.

De nieuwe Médran gondel in Verbier (groen)
De nieuwe Médran gondel in Verbier (groen)

Leysin: moderne 4-persoons stoeltjeslift Choulet – Le Fer

In Leysin is in 2017 met de komst van een nieuwe stoeltjeslift de verbinding tussen de deelgebieden Tête d’Ai en Le Fer - Solepraz vernieuwd. Als vervolgstap was het deze zomer de hoogste tijd om de tweezitter Choulet uit 1982 te vervangen door een moderne 4-persoons stoeltjeslift. De capaciteit van deze koppelbare lift ligt met 1600 personen per uur aanzienlijk hoger dan de 900 pers./uur van de oude stoeltjeslift. Met een lengte van net iets meer dan een kilometer legt de nieuwe stoeltjeslift 260 hoogtemeters af. Het bergstation ligt op een hoogte van 1704 meter. De lifttracés van de nieuwe stoeltjeslift en zijn voorganger zijn vrijwel identiek.

De nieuwe Choulet - Le Fer stoeltjeslift in Leysin
De nieuwe Choulet - Le Fer stoeltjeslift in Leysin

Vercorin: herstructurering met een nieuwe 4-persoons stoeltjeslift

Net als de nieuwe lift in Leysin werd ook de nieuwe 4-persoons stoeltjeslift Tracuit – Mont Major in Vercorin vorig jaar uitgesteld. Begin dit jaar kwam vanuit Vercorin (onderdeel van Val d’Anniviers) het goede nieuws dat de bouwwerkzaamheden in de zomermaanden plaats konden vinden. De nieuwe stoeltjeslift, die tot een hoogte van 2365 meter reikt, overbrugt 462 hoogtemeters. Met een snelheid van 5 meter per seconde worden wintersporters over een lengte van ruim 1,3 kilometer naar de Mont Major gebracht. De nieuwe lift krijgt uiteindelijk een capaciteit van 1800 personen per uur.

In het groen de nieuwe stoeltjeslift, in het rood de afgebroken sleeplift Tracuit en oranje de ingekorte Cabanon sleeplift
In het groen de nieuwe stoeltjeslift, in het rood de afgebroken sleeplift Tracuit en oranje de ingekorte Cabanon sleeplift

De Tracuit sleeplift zal compleet worden ontmanteld, en de Cabanon sleeplift wordt ingekort. Laatstgenoemde gaat niet meer tot de top van de Mont Major, maar eindigt 150 meter en 60 hoogtemeters eerder. Vanaf het nieuwe bergstation kun je wel nog probleemloos naar de Mont Major sleeplift via een pad. Ook de zwarte Tracuit piste is ingekort omdat het dalstation van de nieuwe stoeltjeslift een stuk hoger ligt dan de voorgangersleeplift. Je ziet een en ander in bijgevoegd pistekaartje. Naast de nieuwe stoeltjeslift is er in Vercorin deze zomer ook gewerkt aan de uitbreiding van het besneeuwingsnetwerk.

Overige nieuwe skiliften

  • Nax - Mont Noble: sleeplift Les Planards

Uitgestelde projecten

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

ErikM op 29 sep 2021 11:27

Wat voegt die voor skiërs toe? De afdaling vanaf de top is niet bepaald bijzonder en je skiet vanaf de Italiaanse kant zo naar Trockener Steg, waar je alsnog de gondel naar de top kunt nemen.
Ik zou liever een beter verbinding van Trockener Steg richting Italië zien. Nu moet je ófwel via de top (windgevoelig) of via lange sleepliften.

@Henri heb je meer info over de nieuwe sleeplift Les Planards in Nax. Sleeplift Les Planards ligt daar namelijk al tientallen jaren. Is het puur een vernieuwing van deze lift?

Born to Ride

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

ErikM op 29 sep 2021 11:27

De meerwaarde zit hem erin dat je véél sneller van Italië naar Zwitserland kunt gaan en v.v.

Wat voegt die voor skiërs toe? De afdaling vanaf de top is niet bepaald bijzonder en je skiet vanaf de Italiaanse kant zo naar Trockener Steg, waar je alsnog de gondel naar de top kunt nemen.
Ik zou liever een beter verbinding van Trockener Steg richting Italië zien. Nu moet je ófwel via de top (windgevoelig) of via lange sleepliften.

DrPhil op 29 sep 2021 11:53

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

ErikM op 29 sep 2021 11:27

De meerwaarde zit hem erin dat je véél sneller van Italië naar Zwitserland kunt gaan en v.v.

Wat voegt die voor skiërs toe? De afdaling vanaf de top is niet bepaald bijzonder en je skiet vanaf de Italiaanse kant zo naar Trockener Steg, waar je alsnog de gondel naar de top kunt nemen.
Ik zou liever een beter verbinding van Trockener Steg richting Italië zien. Nu moet je ófwel via de top (windgevoelig) of via lange sleepliften.

DrPhil op 29 sep 2021 11:53
ErikM op 29 sep 2021 12:39

Naar wat ik begreep, is dit project er in eerste plaats voor wandelaars en Aziatische toeristen naar daar te lokken. De inzet van deze nieuwe lift is niet de skiënde toerist. Sinds die nieuwe 3S-bahn tussen Trockener Steg en Klein Matterhorn er staat, zijn er ook aanzienlijk minder wachtrijen als vroeger.

@Matthias123
Het is inderdaad een vernieuwing van de sleeplift. De oude sleper stond zo’n 40 jaar op deze plek, maar heeft in de jaren daarvoor al ergens anders in het skigebied een tijdje gedraaid. Ik geloof dat deze sleeplift dus minstens 50 jaar oud was. Er was nog kort een stoeltjeslift gepland als vervanger, maar het is uiteindelijk dus een sleeplift geworden.

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

ErikM op 29 sep 2021 11:27

De meerwaarde zit hem erin dat je véél sneller van Italië naar Zwitserland kunt gaan en v.v.

Wat voegt die voor skiërs toe? De afdaling vanaf de top is niet bepaald bijzonder en je skiet vanaf de Italiaanse kant zo naar Trockener Steg, waar je alsnog de gondel naar de top kunt nemen.
Ik zou liever een beter verbinding van Trockener Steg richting Italië zien. Nu moet je ófwel via de top (windgevoelig) of via lange sleepliften.

DrPhil op 29 sep 2021 11:53
ErikM op 29 sep 2021 12:39

??
Leg uit. Waar haal je snelheidswinst?

Ik had gehoopt dat de verbinding Testa Grigia - Matterhorn Glacier Paradise inmiddels gereed was. Zoals het er nu naar uitziet, duurt dat nog een jaar…
https://www.matterhornparadise.ch/en/Company/Investments-and…

ErikM op 29 sep 2021 11:27

De meerwaarde zit hem erin dat je véél sneller van Italië naar Zwitserland kunt gaan en v.v.

Wat voegt die voor skiërs toe? De afdaling vanaf de top is niet bepaald bijzonder en je skiet vanaf de Italiaanse kant zo naar Trockener Steg, waar je alsnog de gondel naar de top kunt nemen.
Ik zou liever een beter verbinding van Trockener Steg richting Italië zien. Nu moet je ófwel via de top (windgevoelig) of via lange sleepliften.

DrPhil op 29 sep 2021 11:53
ErikM op 29 sep 2021 12:39

??
Leg uit. Waar haal je snelheidswinst?

DrPhil op 29 sep 2021 14:31

Als het voor jou geen meerwaarde heeft, dan is dat helemaal prima. Ik heb geen enkele behoefte aan verdere uitleg.

Wat een flauw antwoord.
Vanuit Italië kom je boven op Testa Grigia. Vandaar kun je in een keer naar Zermatt skiën. Dan ben je dus in Zwitserland. Daar heeft de nieuwe lift dus geen voordeel.
Terug naar Italië heeft de nieuwe lift geen enkele toegevoegde waarde, want dan moet je eerst naar de top, en vandaar heb je de lift niet nodig.
Ben je er uberhaupt wel eens ooit geweest?

Misverstandje denk ik. Als je in Google Maps “Testa Grigia” inklopt, kom je tussen Champoluc en Tasche terecht. Dit is niet juist TG ligt een stuk in de richting NNO.

Verbinding van Zermatt gebied met Mote Rosa is al jaren sprake van, lijkt me wel wat, met onderdak in bv Frachey of Champoluc. Plaatje is wat rommelig, maar schetst het “probleem”

Alagna was ook prima, maar beperkt omdat de lift naar het MRE gebied best snel sluit bij slecht weer.

null

Edwin van Riel

Wat een flauw antwoord.
Vanuit Italië kom je boven op Testa Grigia. Vandaar kun je in een keer naar Zermatt skiën. Dan ben je dus in Zwitserland. Daar heeft de nieuwe lift dus geen voordeel.
Terug naar Italië heeft de nieuwe lift geen enkele toegevoegde waarde, want dan moet je eerst naar de top, en vandaar heb je de lift niet nodig.
Ben je er uberhaupt wel eens ooit geweest?

DrPhil op 29 sep 2021 15:31 Je bent vrij om te vinden wat je ervan vindt. Het heeft voor jou geen meerwaarde, dat is toch prima? Ik vind het wel meerwaarde hebben. Ik heb helemaal geen behoefte aan een discussie. En ja, ik ben meer dan eens in dit gebiedt (Breuil-Cervina + Zermatt) geweest.

Wat een flauw antwoord.
Vanuit Italië kom je boven op Testa Grigia. Vandaar kun je in een keer naar Zermatt skiën. Dan ben je dus in Zwitserland. Daar heeft de nieuwe lift dus geen voordeel.
Terug naar Italië heeft de nieuwe lift geen enkele toegevoegde waarde, want dan moet je eerst naar de top, en vandaar heb je de lift niet nodig.
Ben je er uberhaupt wel eens ooit geweest?

DrPhil op 29 sep 2021 15:31 Je bent vrij om te vinden wat je ervan vindt. Het heeft voor jou geen meerwaarde, dat is toch prima? Ik vind het wel meerwaarde hebben. Ik heb helemaal geen behoefte aan een discussie. En ja, ik ben meer dan eens in dit gebiedt (Breuil-Cervina + Zermatt) geweest.
ErikM op 29 sep 2021 16:03

Jouw reactie: “De meerwaarde zit hem erin dat je véél sneller van Italië naar Zwitserland kunt gaan en v.v.”
Toch volkomen logisch dat je dat even toelicht?

We zien al jaren dat investeringen in moderne liften in Zwitserland achterblijven bij (met name) Oostenrijk. Dat heeft natuurlijk o.a. met de inkomsten van Zwitserse skigebieden te maken - die zijn vast niet hoger geworden sinds de SFr zo hoog is komen te staan. Een moeilijke vicieuze cirkel voor de Zwitsers: duur en daardoor minder toeristen, daardoor minder ruimte om te investeren en daardoor nog minder interessant voor toeristen, daardoor nog minder ruimte om te investeren et cetera…

Inmiddels ga je naar Zwitserland voor je rust in de krokusvakantie…

En bedankt weer voor het overzicht @Henri!

We zien al jaren dat investeringen in moderne liften in Zwitserland achterblijven bij (met name) Oostenrijk. Dat heeft natuurlijk o.a. met de inkomsten van Zwitserse skigebieden te maken - die zijn vast niet hoger geworden sinds de SFr zo hoog is komen te staan. Een moeilijke vicieuze cirkel voor de Zwitsers: duur en daardoor minder toeristen, daardoor minder ruimte om te investeren en daardoor nog minder interessant voor toeristen, daardoor nog minder ruimte om te investeren et cetera…

Inmiddels ga je naar Zwitserland voor je rust in de krokusvakantie…

Forza op 30 sep 2021 10:20

Persoonlijk vind ik dat helemaal prima ;-)
Lekker rustig inderdaad en ik ben heel content met een sleeplift of een stoeltjeslift zonder billenwarmer.

❄️

We zien al jaren dat investeringen in moderne liften in Zwitserland achterblijven bij (met name) Oostenrijk. Dat heeft natuurlijk o.a. met de inkomsten van Zwitserse skigebieden te maken - die zijn vast niet hoger geworden sinds de SFr zo hoog is komen te staan. Een moeilijke vicieuze cirkel voor de Zwitsers: duur en daardoor minder toeristen, daardoor minder ruimte om te investeren en daardoor nog minder interessant voor toeristen, daardoor nog minder ruimte om te investeren et cetera…

Inmiddels ga je naar Zwitserland voor je rust in de krokusvakantie…

Forza op 30 sep 2021 10:20

Zwitserse skigebieden hebben vaak ook een ander businessmodel als de Oostenrijkse. Qua investeringen is er de laatste 10jaar in Zwitserland sowieso wel een inhaalbeweging gemaakt.

Als ik de verschillen in skipassen (qua prijs) vergelijk tussen de grote bekende Zwitserse, Franse en Oostenrijkse gebieden, dan valt dat allemaal nog best mee. Eten en drinken is in Zwitserland vaak wel stuk duurder, maar goed, er is een grote groep skiërs die dit toch van thuis meeneemt…

Toen ik deze winter in Engelberg was zag ik affiches voor een extra verbinding tussen Stand en Titlis.
https://www.titlis.ch/de/projekt-3020/pendelbahn-stand-titli…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie