Pinnen of contant?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Straks in januari een heerlijk weekje Sölden in het vooruitzicht. En natuurlijk één of twee dagen naar de Gurgls.
Weet iemand hoe het zit met betalingen in de restaurants op de pistes en in de dorpen? Is het nog steeds zo dat men alleen maar contanten wil of ligt die tijd inmiddels ver achter ons? Dit is wel handig om te weten, want dan kan ik eventueel een berg contanten meenemen i.p.v. het ter plaatse uit de automaat te halen.

Waar heb jij die berg contanten dan eigenlijk vandaan Tjeerdje? 🤪

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Helaas gewoon uit de Gele Geldmaat in NL. Geen vage transacties dus. Maar als ik het meeneem voorkomt dat frustratie over lege automaten of transactiekosten.

@Shane Helaas gewoon uit de Gele Geldmaat in NL. Geen vage transacties dus. Maar als ik het meeneem voorkomt dat frustratie over lege automaten of transactiekosten.

Tjeerd69 op 19 nov 2023 22:57

Ha, het was een grapje uiteraard. Maar ik neem altijd lekker cash mee. Stel je eens voor dat je pech krijgt in een klein plaatsje in Duitsland…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Cash is king in duitsland…
En oostenrijk…

uiteindelijk kun je overal wel met pin betalen; dan halen ze chagrijnig het apparaat onder de bar vandaan :-)
Maar ik ben zelf ook best van de cash generatie. Vind het wel prettig.

Totales Vollidiot

Ik hou altijd rekening met onverwachte zaken en ga voor een flink deel cash.
Waar het kan betaal ik met pin, en waar het minder makkelijk gaat betaal ik cash.
Inmiddels ook wel aan die systematiek gewend.

It is an amazing world

Weet niet hoe t momenteel in Sölden is, maar ik heb in Oostenrijk ook altijd cash op zak. Het is nog steeds zo dat je niet overal met pin kan betalen. Vooral de wat kleinere ondernemingen zien graag cash 😉

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Grotere zaken op de piste en in het dorp kun je altijd pinnen. De kleinere zaken willen nog wel eens een storing hebben.

Altijd cash meenemen naar Oostenrijk, dan kun je tenminste ook terecht bij dat ene leuke hutje bovenop de berg. Enne als je cash overhoudt kun je er in Nederland ook gewoon mee betalen hoor 😉

Geef ze eens ongelijk, ik geef ook veel meer fooi als ik cash betaal dan met pin omdat ik geen zin heb in anderhalve kilo muntgeld in mijn portemonnee.

Vorige week pension in solden: cash only

Edwin van Riel

Benzine (onderweg), skipas en appartement: pin
Eten & drinken: cash

Nu ben ik ook van de cash-generatie en het liefst zou ik nog met schillingen betalen - gewoon voor het nostalgische vakantiegevoel.

Oostenrijk is echt nog het enige land in Europa waarvoor wij cash moeten meenemen/ regelen. Echt fascinerend.

@Tjeerd69: Bij de grote zelfbedieningsrestaurants in Sölden kun je gewoon pinnen.
Bij de restaurants op de piste overwegend cash betalen. Een enkeling kan met pin maar hier zou ik niet te veel op rekenen.

Mijn advies voor het Ötztal: Zorg dat je altijd cash bij hebt om verrassingen voor te zijn.

Zelfs in Italië is cash eigenlijk niet meer nodig. Als ik mij niet vergis is het mij afgelopen seizoen gelukt om overal met de telefoon te betalen. Op de taxi na.

Dus wel verbazingwekkend dat ze in Oostenrijk nog zo achterlopen.

Maar in zijn algemeenheid is het wel verstandig om genoeg cash mee te nemen.

Oostenrijk is echt nog het enige land in Europa waarvoor wij cash moeten meenemen/ regelen. Echt fascinerend.

Claire op 20 nov 2023 11:59

Nou….bij menig Turkse kapper in Nld hebben ze ook (al jaren) geen pinapparaat hoor.

Life is what happens while you were checking your phone

@evr66 Dat heb ik een paar jaar geleden ook als verrassing in Schladming mogen meemaken, gelukkig kon ik het ter plaatse regelen. Zal deze keer niet gebeuren, pension wordt via creditcard betaald. Hooguit nog wat lokale kosten als toeristenbelasting etc.
@PaulP90 Bedankt voor de tip, ik was nl. van plan om ook naar de wat kleinere restaurants / hutten te gaan.

En als je van apres-ski houdt… Schirmbar, Marco’s… Allemaal cash-only!

In Sölden kun je overal wel met pin betalen, ook in de kleinere hutten. Ze hebben echter liever cash, dus ik zou in ieder geval voldoende meenemen voor één lunch. In de dorpsstraat zijn tal van pinautomaten.

Ik mag het waarschijnlijk van velen niet zeggen maar een beetje volwassene heeft toch gewoon een pinpas, een creditcard en wat cash bij zich 😆.

In de dorpsstraat zijn tal van pinautomaten.

Stanro op 20 nov 2023 14:06

Let even op welke bij een bank hoort (geen transactiekosten) en welke niet (transactiekosten).
Al meerdere keren ‘even gauw’ €50 gepind, om €53,95 van mijn rekening afgeschreven te zien worden. Mede daarom neem ik liever genoeg mee van thuis.

*bericht bewerkt door Jay op 20 nov 2023 14:11

Oostenrijk is echt nog het enige land in Europa waarvoor wij cash moeten meenemen/ regelen. Echt fascinerend.

Claire op 20 nov 2023 11:59

Ook in Duitsland kun je bij restaurants ijssalon e.d. vaak alleen met cash betalen.

Zelfs in Italië is cash eigenlijk niet meer nodig. Als ik mij niet vergis is het mij afgelopen seizoen gelukt om overal met de telefoon te betalen. Op de taxi na.

Dus wel verbazingwekkend dat ze in Oostenrijk nog zo achterlopen.

Maar in zijn algemeenheid is het wel verstandig om genoeg cash mee te nemen.

DSvier op 20 nov 2023 12:17

In Italie = vanwege anti-fraude. Ook facturen moeten altijd geupload worden naar een overheids portaal site. Iets wat bv in Frankrijk pas verplicht wordt vanaf 2024 (grote bedrijven) en 2026 KMO’s.

De laatste keer dat ik in Solden was (twee jaar terug) heb ik overal kunnen pinnen zonder dat er ook maar iemand tegensputterde. Heb wel altijd wat cash voor noodgevallen.

In Oostenrijk verdwijnt met al dat cash ook gerust de helft onder tafel ipv naar de belastingdienst. Tot nu toe overal wel kunnen pinnen als ik het netjes vraag.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

In Oostenrijk verdwijnt met al dat cash ook gerust de helft onder tafel ipv naar de belastingdienst. Tot nu toe overal wel kunnen pinnen als ik het netjes vraag.

LoveToSki op 20 nov 2023 17:03

Ik neem aan dat je daar dan ook bewijs voor hebt als je zo iets beschuldigends zegt?
En mocht het zo zijn, laat ze maar. Anders word het nog duurder 😜

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Zelfs in Italië is cash eigenlijk niet meer nodig. Als ik mij niet vergis is het mij afgelopen seizoen gelukt om overal met de telefoon te betalen. Op de taxi na.

Dus wel verbazingwekkend dat ze in Oostenrijk nog zo achterlopen.

Maar in zijn algemeenheid is het wel verstandig om genoeg cash mee te nemen.

DSvier op 20 nov 2023 12:17

Ik herinner mij toch 2 seizoenen geleden in 1 hutje op Alta Badia…only cash…en daar zat ik dan met 1 Heise Choco zonder cash wachtend op een bekende skiër.🤣😀

Born to run. B.S.

In Oostenrijk verdwijnt met al dat cash ook gerust de helft onder tafel ipv naar de belastingdienst. Tot nu toe overal wel kunnen pinnen als ik het netjes vraag.

LoveToSki op 20 nov 2023 17:03

Ik neem aan dat je daar dan ook bewijs voor hebt als je zo iets beschuldigends zegt?
En mocht het zo zijn, laat ze maar. Anders word het nog duurder 😜

Snowball op 20 nov 2023 17:16

In bijna in elk land hoor. Als je niet fraudeert in de horeca ga je failliet en moeilijk is dat niet hoor.
Zelfs de leveranciers van multinational bieren en dus ook de multinationals leveren in het zwart.
Enkel opletten dat je je acid ook in het zwart koopt.

Wel even melden: ik ben Belg en volgens onze meeste buurlanden is dat onze hobby.

In Oostenrijk verdwijnt met al dat cash ook gerust de helft onder tafel ipv naar de belastingdienst. Tot nu toe overal wel kunnen pinnen als ik het netjes vraag.

LoveToSki op 20 nov 2023 17:03

Ik neem aan dat je daar dan ook bewijs voor hebt als je zo iets beschuldigends zegt?
En mocht het zo zijn, laat ze maar. Anders word het nog duurder 😜

Snowball op 20 nov 2023 17:16

Hier was in ieder geval genoeg bewijs😉
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210610_95581369?utm_source=…

🏂

In Oostenrijk verdwijnt met al dat cash ook gerust de helft onder tafel ipv naar de belastingdienst. Tot nu toe overal wel kunnen pinnen als ik het netjes vraag.

LoveToSki op 20 nov 2023 17:03

Ik neem aan dat je daar dan ook bewijs voor hebt als je zo iets beschuldigends zegt?
En mocht het zo zijn, laat ze maar. Anders word het nog duurder 😜

Snowball op 20 nov 2023 17:16

Hier was in ieder geval genoeg bewijs😉
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210610_95581369?utm_source=…

Martin9 op 20 nov 2023 21:30

O.a. op Wintersport.nl zelf: https://www.wintersport.nl/nieuws/11/06/2021/35-miljoen-euro…

En ook al eerder bediscussieerd: https://www.wintersport.nl/forum/topic/526505

Ik kon in Saalbach in Coronatijd ook gewoon pinnen op de berg en afgelopen zomer ineens niet meer bij dezelfde tent.

Hier gaat er altijd wel wat cash mee, maar ik wil ook niet met honderden euros op zak op de piste zijn. Genoeg gekkigheid overal. Als ik kan pinnen graag.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 20 nov 2023 21:45

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

De helft van alle zaken… Met 3 topics kom je niet aan de 50% die jij vermeld…

En daarbij; bronnen van wintersport.nl zijn nu ook weer niet zo betrouwbaar met het nieuws. Vaak zijn het maar halve berichten waar veel info ontbreekt en updates erna doen ze ook niet aan.
☆ deugders kom er maar weer in met dat ene topic dat wel geupdate is… 🤦‍♂️

*bericht bewerkt door Snowball op 21 nov 2023 04:50

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Plaats een reactie