Nieuwe skiliften in Italië (2021/2022)
Het wegvallen van een winterseizoen weerhoudt de skigebieden in Italië er niet van om ook dit jaar weer veel in nieuwe skiliften te investeren. Deze zomer heb ik natuurlijk de ontwikkelingen in de skigebieden gevolgd en heb ik ook Italië een overzicht gemaakt van alle nieuwe skiliften die voor deze winter klaar zullen zijn.
Moderne 10-persoons gondel voor Sulden am Ortler
Nadat corona vorige zomer roet in het eten gooide werd deze zomer dan eindelijk een langverwachte vernieuwing in het skigebied Sulden am Ortler doorgevoerd. De trage tweezitter Kanzel is vervangen door een moderne en bovenal snelle 10-persoons gondel. De geplande opening van de nieuwe gondel is met Kerst.
Aan de andere kant van het dorp wordt al langer gewerkt aan een ander project. De nieuwe Hintergrat pendelbaan en een afdaling naar het middelstation van de pendelbaan richting het Madritsch deelgebied moeten het skigebied flink opwaarderen. Volgens de originele planning zou de lift er al moeten staan, maar door bezwaren van milieuorganisaties is er tot op heden nog niet gestart met de bouw van deze pendelbaan.
Alta Badia (Colfosco): 8-persoons stoeltjeslift Sodlisia
Ook bij de beroemde Sella Ronda is er weer hard gewerkt aan de bouw van een nieuwe skilift. De oude 4-persoons stoeltjeslift Sodlisia in Colfosco (Alta Badia) is afgebroken en naar het skigebied Straja in Roemenië gebacht. Daar wordt de lift weer opgebouwd. Op de plek van de oude stoeltjeslift staat nu een moderne 8-persoons stoeltjeslift. De doorstroming van de groene Sella Ronda (tegen de klok in) wordt door de komst van de nieuwe stoeltjeslift verbeterd.
Seiser Alm: nieuwe dalafdaling naar Ortisei
Iets verder naar het westen, in Val Gardena is er ook nog een nieuwigheid te melden. Na tientallen jaren gesloten te zijn geweest is het vanaf aankomende winter weer mogelijk om vanaf de Seiser Alm over de Pilat piste terug naar Ortisei te skiën. In de afgelopen maanden is er flink gewerkt om de bijna 4,7 kilometer lange piste gereed te maken voor het aankomende winterseizoen. De nieuwe piste overbrugt in totaal maar liefst 778 hoogtemeters.
Carezza: Cabrio-pendelbaan vanuit Tiers
Vanaf aankomende winterseizoen is het dorpje Tiers/St. Zyprian direct verbonden met het skigebied Carezza. Door de bouw van de nieuwe 60-persoons pendelbaan is de lange autorit naar het skigebied verleden tijd. Binnen 7 minuten overbrugt de 3,8 kilomter lange lift 644 hoogtemeters. Het bergstation ligt bij de Frommer Alm. Vanaf hier kun je meteen met de andere nieuwe gondel naar de Kölner Hütte. Deze 10-persoons gondel is in de zomer van 2020 gebouwd.
De berg- en dalstations van de nieuwe pendelbaan liggen ondergronds en zijn volledig in het landschap geïntegreerd. Een ander in het oog springend detail is dat het de eerste cabrio-pendelbaan van Zuid-Tirol wordt. Tijdens de liftrit kan je dus op het dak van de cabine staan. Wintersporters hebben wel nog even geduld nodig, want de geplande opening van de pendelbaan is op 15 januari 2022, dus nog niet in de Kerstvakantie.
Cortina d’Ampezzo: verbindingsgondel met Cinque Torri eindelijk klaar
Deze nieuwe gondel in Cortina d’Ampezzo zou eigenlijk vorig jaar al klaar zijn, maar door verschillende problemen waaronder een onstabiele grond kon de bouw niet worden voltooid. Deze zomer is er verder gewerkt aan de nieuwe 10-persoons gondel en nu is hij op tijd klaar voor het aankomende winterseizoen. De gondel verbindt de skigebieden van Cortina - Tofana met Cinque Torri. Op dit moment ligt er geen piste bij de lift en is het dus een pure verbindingslift, maar in de toekomst is er een afdaling naar het middelstation gepland.
Ladurns: nieuwe 10-persoons gondel en beginnerspistes
Nadat in 2019 het kleine skigebiedje Ladurns (bij Rosskopf) in Zuid-Tirol al de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Wastenegg heeft gebouwd, wordt er slechts twee jaar later weer een flinke investering gedaan. De stoeltjeslift vanuit het dal naar de Ladurner Alm is afgelopen zomer vervangen door een moderne 10-persoons gondel. De twee nieuwe liften zorgen voor een herstructurering van het skigebied. De nieuwe Wastenegg stoeltjeslift is twee jaar geleden zo geplaatst dat praktisch alle afdalingen in het bovenste deel van het skigebied worden bediend. De nieuwe gondel krijgt een nieuw middelstation op ongeveer 1500 meter hoogte. Hier wordt tegelijkertijd gewerkt aan een compleet nieuw kinderland inclusief sleeplift.
Men is al jaren bezig met het project om de skigebieden Ladurns en Rosskopf bij Sterzing te verbinden. Als vervolgstap wordt volgende zomer hoogstwaarschijnlijk eerst de gondel vanuit Sterzing naar het Rosskopf skigebied vernieuwd. Als beide skigebieden helemaal up-to-date zijn, komt een verbinding steeds dichterbij.
Het nieuwe dalstation wordt compleet uitgerust met een onder andere een skiverhuur, skidepot en kassa. De gondel legt in totaal 575 hoogtemeters af over een afstand van ruim 1,6 kilometer. Met een snelheid van 6 meter per seconde duurt een liftrit tot het bergstation minder dan 6 minuten. Aangezien het hoofdkantoor van Leitner om de hoek ligt en het skigebied en de liftproducent al lange tijd samenwerken wordt ook deze gondel natuurlijk door Leitner gebouwd.
De keuze voor een gondel is zoals bij zoveel skigebieden gebaseerd op meerdere redenen. Kinderklasjes kunnen met de gondel veilig en snel naar het kinderland bij het middelstation. Daarnaast is een gondel met een middelstation eenvoudiger te managen dan een stoeltjeslift met middelstation. Nog een reden is dat de gondel in de zomerseizoen geschikt is om mountainbikes en mountaincarts mee naar boven te transporteren.
Overige nieuwe skiliften
- Ravascletto - Zoncolan: 6-persoons stoeltjeslift Val di Nuf
- Roccaraso - Rivisondoli: 10-persoons gondel Fontanile - Vallone
Uitgestelde projecten
- Arabba: 8-persoons stoeltjeslift Le Pale
- San Martino di Castrozza: 4-persoons stoeltjeslift Cigolera - Cima Tognola
- Mondolè Ski: 6-persoons stoeltjeslift Blu
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Nuttige liften, zeker die Cortina. Die lift in Carezza zal wel iets met de rust gaan doen, het wordt zo wel het perfecte skigebied voor Italiaanse families op mooie dagen in het weekend…
Ook de afdaling van seiseralm naar ortisei maakt het leuker! Ik heb zo’n bloedhekel aan afdalen met een lift… nu kun je toch leuk vanuit Selva naar (wel ministukje bus) Seiseralm/ ortisei en via seceda weer naar de metro.
Zouden ze Cortina nu ook als verbonden met de Sella Ronda gebieden rekenen? Vanuit Cortina kan je nu in ieder geval via Lagazuoi naar de Sella Ronda gebieden skiën. Qua kilometers aaneengesloten gebied tikt dat toch aardig aan dan!
De verbinding tussen de deelgebieden Tofana en Cinque Torri is een serieuze opwaardering voor Cortina d’Ampezzo. Gelukkig wordt de trend van de pisteloze verbinding niet gevolgd. Overigens mag men zich opnieuw buigen over de dalafdaling richting Cortina. Deze blauwe afdaling met meerdere wegkruisingen strookt niet met de aspiraties en faam van het gebied. Voor beginners is hij door deze vele smalle passages ook niet geheel geschikt.
Een aansluiting met Alta Badia hoeft voor mij persoonlijk niet. De atmosfeer en het karakter van Cortina vind ik uniek en niet helemaal passend bij de skicultuur- en publiek van de Sella Ronda.
In Cortina staat de: Son Forca-Forcella-Staunies gepland las ik ergens. Is daar al iets over bekend? Dat lijkt mij een erg mooie afdaling.
Is de afdaling van de seiseralm naar ortisei ergens te zien ?
Is de afdaling van de seiseralm naar ortisei ergens te zien ?
ceel op 08 okt 2021 21:48
@ceel ik heb hem even toegevoegd aan het artikel. Dit is hem:
In Cortina staat de: Son Forca-Forcella-Staunies gepland las ik ergens. Is daar al iets over bekend? Dat lijkt mij een erg mooie afdaling.
Rick_R op 08 okt 2021 11:08
Zou mooi zijn als daar een nieuwe lift komt. Die afdaling lijkt mij ook prachtig. Laatste keer dat ik daar in de buurt was, was de oude lift net permanent gesloten. @Henri: weet je hier meer van?
Ik ben afgelopen week in Cortina geweest en heb bij het toeristen bureau nagevraagd of zij wat wisten over de Son Forca-Forcella-Staunies lift. De dame die mij te woord stond keek eerst heel moeilijk en zij dat deze wellicht over 3 of 4 jaar er zou zijn voor de Olympische spelen.
Naar aanleiding van de Olympische spelen in Italië in 2026 zijn er ook nieuwe projecten gepland in Livigno.
Zo zou er een verbinding gerealiseerd worden tussen de de 2 gebieden.
Ook enkele nieuwe liften zouden gepland zijn.
Momenteel is er echter nog niets over terug te vinden op het net.
In maart 23 volgt de definitieve beslissing over het project Hintergrat in Sulden.
Alweer.