Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Winterbanden verplicht in Frankrijk vanaf 2021-2022

Rogier op 17 oktober 2020· 13 reacties

Winterbanden verplicht in Frankrijk
Vanaf volgende winter zijn winterbanden verplicht in berggebieden in Frankrijk

Al 2019 lag het wetsvoorstel klaar, maar de Franse staat, in de ban van de gele hesjes durfde het niet aan. Maar vanaf volgend seizoen, winter 2021-2022, zullen winterbanden in de berggebieden van Frankrijk verplicht zijn tussen 1 november en 31 maart. Dit laat de staatssecretaris van plattelandsaangelegenheden (ruralité) Joel Giraud weten. Joel Giraud heeft zich al jaren als senaatslid ingezet voor het verplicht stellen van winterbanden. De roep van de locals uit berggebieden werd steeds harder. Men was het namelijk zat om in de vakantieperiodes na elke sneeuwval vast te staan in lange files.

Uitgesteld uit angst voor gele hesjes

Het nieuwe decreet is gebaseerd op artikel 27 van de wet op de modernisering, ontwikkeling en bescherming van de berggebieden van 28 december 2016. Maar de toepassing ervan heeft enige tijd geduurd tot het grote ongenoegen van de lokale bergbewoners. In 2019 was het decreet eindelijk klaar, maar werd het op het laatste moment teruggetrokken. Want de regering vreesde gele hesjes en de woede van de transporteurs.

Winterbanden verplicht in Frankrijk

Kettingen ook toegestaan

Het decreet zal vanaf 1 november 2021 in werking treden. De prefecten van de 48 departementen in de bergen zullen een lijst moeten vaststellen van de gemeenten waar de winterbanden verplicht zullen zijn. Waarschijnlijk zullen (logischerwijze) alle skigebieden onder deze verplichting gaan vallen. Er zit wel een addertje onder het gras want de maatregel verplicht het hebben van ‘antislipvoorzieningen’ (kettingen of winterbanden). Voor lichte voertuigen en bedrijfsvoertuigen zou het verplicht zijn om vier winterbanden te hebben of kettingen om de aangedreven wielen te hebben. Dus je kunt nog steeds met zomerbanden naar de Alpen vertrekken als je kettingen meehebt. Maar: “Het zal de veiligheid van de weggebruikers garanderen en opstoppingen als gevolg van verkeersproblemen verlichten”, aldus de staatssecretaris voor Plattelandsaangelegenheden.

Minder files?

Voor veel Nederlanders en Belgen die richting de sneeuw vertrekken zal dit weinig uitmaken. Omdat er soms lokaal al verordeningen gelden welke winterbanden en/of kettingen verplichten. Bijna alle Nederlandse en Belgische wintersporters rijden al met winterbanden. Het is in ieder geval te hopen dat de files naar de skigebieden minder worden als deze regelgeving in werking treedt.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

evr6617 oktober 2020 · 18:23

Beter laat dan nooit, prima toch. Alhoewel ik betwijfel of het fileleed minder wordt 😉

Edwin van Riel
Tiny-M17 oktober 2020 · 19:45

Prima dat ze dat doen. Gelukkig nog geen last gehad files daar. Snap alleen de gele hesjes hier niet helemaal? Was toch vooral tegen hogere belastingen en voor betere werkgelegenheid/lonen? Of mis ik wat.

RFKANGOO17 oktober 2020 · 19:56

Ik vind het maar een waardeloze regel op deze manier. Zo van we willen wel maar we durven niet.
Heb het wel meegemaakt op weg naar Valtho tijdens een flinke dump dat de (vooral Franse) auto’s links en rechts van de weg stonden te tobben omdat ze niet meer door konden rijden. Die staan nu op diezelfde plekken vast en met hun sneeuwkettingen te klooien.
Het lijkt Nederland wel. Waar de Nderlandse overheid moeite heeft met het verplichten van een mondkapje hebben ze er in Frankrijk moeite mee om winterbanden te verplichten. Hoe moeilijk kan het zijn?

Übung macht den meister!!!
Rogierauteur17 oktober 2020 · 20:00

Prima dat ze dat doen. Gelukkig nog geen last gehad files daar. Snap alleen de gele hesjes hier niet helemaal? Was toch vooral tegen hogere belastingen en voor betere werkgelegenheid/lonen? Of mis ik wat.

Tiny-M op 17 okt 2020 19:45

Het was vooral tegen de verhoging van de dieselprijs, waar de meeste onvrede over was. Stel dat je daar een verplichtingen van banden bovenop gooit dan heb je kans dat dat meteen in protest meegenomen zou worden…

Click. Click. Peace
Piefke17 oktober 2020 · 20:08

Waar geen winterbanden plicht gaat gelden maar sneeuwkettingen als voldoende gezien worden zal de chaos blijven, vele weggebruikers en dan voornamelijk Fransozen die toch denken dat ze met hun zomerbandjes zonder die kettingen om te leggen geraken waar ze moeten zijn…
@Tiny-M vele gele hesjes die er stonden wisten ook niet waarom ze er stonden🥶
@evr66 als het gaat om gewone drukte dan niet nee, maar gaat het om de “ik denk wel dat ik met mijn zomerbandjes zonder sneeuwkettingen boven kom mentaliteit” dan zal je verbetering zien☃️

Zijn je knieën je lief, rodel dan altijd zonder skischoenen maar met je snowboots!¡!
Tiny-M17 oktober 2020 · 21:13

@Piefke kon wel lekker gratis door de péage ;)

phma19 oktober 2020 · 13:26

Frankrijk is een prachtig land en ze doen heel veel dingen goed, maar helaas ook een heleboel dingen wat minder. Het is wat dat betreft net NL.
Ik begrijp dat je winterbanden niet verplicht stelt voor inwoners van de lagere gedeelten waar sneeuw en lage temperaturen een nog grotere zeldzaamheid zijn dan bij ons.
Maar als ze dan naar de bergen gaan dan vind ik het een prima maatregel om een goede winteruitrusting verplicht te stellen.

henkbuis19 oktober 2020 · 23:47

Met winter banden probleemloos de alpen in, gaat dit ook op voor all season banden?

RFKANGOO20 oktober 2020 · 08:29

Met winter banden probleemloos de alpen in, gaat dit ook op voor all season banden?

henkbuis op 19 okt 2020 23:47

Zolang het droog is kun je zelfs met slicks probleemloos de alpen in.

Übung macht den meister!!!
Rogierauteur20 oktober 2020 · 08:34

Frankrijk is een prachtig land en ze doen heel veel dingen goed, maar helaas ook een heleboel dingen wat minder. Het is wat dat betreft net NL.
Ik begrijp dat je winterbanden niet verplicht stelt voor inwoners van de lagere gedeelten waar sneeuw en lage temperaturen een nog grotere zeldzaamheid zijn dan bij ons.
Maar als ze dan naar de bergen gaan dan vind ik het een prima maatregel om een goede winteruitrusting verplicht te stellen.

phma op 19 okt 2020 13:26

Dat doen ze nu toch ook?

Click. Click. Peace
Rogierauteur20 oktober 2020 · 08:35

Met winter banden probleemloos de alpen in, gaat dit ook op voor all season banden?

henkbuis op 19 okt 2020 23:47

Als het echte all-season banden zijn, dus met winterbanden-tekentje (bergje met sneeuwvlok) gelden deze all-season banden ook als winterbanden.

Click. Click. Peace
phma20 oktober 2020 · 10:51

Frankrijk is een prachtig land en ze doen heel veel dingen goed, maar helaas ook een heleboel dingen wat minder. Het is wat dat betreft net NL.
Ik begrijp dat je winterbanden niet verplicht stelt voor inwoners van de lagere gedeelten waar sneeuw en lage temperaturen een nog grotere zeldzaamheid zijn dan bij ons.
Maar als ze dan naar de bergen gaan dan vind ik het een prima maatregel om een goede winteruitrusting verplicht te stellen.

phma op 19 okt 2020 13:26

Dat doen ze nu toch ook?

Rogier op 20 okt 2020 08:34

Klopt, was meer een nuancering dat ik het niet helemaal onbegrijpelijk vind dat het zo loopt in Frankrijk.

Rogierauteur21 oktober 2020 · 20:57

Misschien helpt dit ook wel ;

Click. Click. Peace