Met de elektrische auto op wintersport

De elektrische auto wordt steeds vaker als vervoermiddel gebruikt voor de wintersport. Elektrisch rijden is dan ook een veelbesproken forumonderwerp op deze website. Blijkbaar zijn er genoeg wintersporters die deze nieuwe manier van reizen naar de wintersport willen uitproberen. We geven de voordelen en nadelen van een elektrische auto, onze eigen ervaringen van elektrisch rijden plus wat extra tips om veilig op de wintersportbestemming te belanden met een stekkerauto.

elektrische auto op wintersport
Langs steeds meer snelwegen in het buitenland kun je elektrisch laden

Voordelen

  • Goedkoper rijden dan fossiele brandstof;
  • Geen vervuilende uitstoot, dus beter voor het milieu;
  • Minder onderhoudsbeurten nodig;
  • Meer rijcomfort door stilte en optrekkracht.

Nadelen

  • De actieradius is beperkt, dus je haalt de Alpen niet in een keer;
  • Het laden kost tijd, waardoor de toch al lange reistijd flink oploop;
  • Er zijn minder oplaadpunten, waardoor je de reis goed moet plannen;
  • Zwarte zaterdagen verergeren de vorige twee punten;
  • Elektrische wagens zijn duurder in aanschaf dan auto’s die op fossiele brandstof rijden.

Ervaringen

Na het ervaringsverslag van een forumgebruiker over zijn reis per elektrische auto naar de wintersport en het elektrische avontuur dat gastblogger Jochem Gerrits deelde, kon onze redactie niet achterblijven.

Ons team reed met een Tesla Model 3 vanuit Nederland naar het Oostenrijkse Werfenweng om te zien waar je tegenaan loopt op weg naar de wintersport. Lees onze ervaringen om met de elektrische auto op wintersport te gaan of bekijk het filmpje.

Laadkosten

Voor een enkele reis per elektrische auto waren wij zo’n 72 euro kwijt om in het Salzburgerland te geraken. Dit is echter een richtlijn. De kosten van een oplaadbeurt voor een elektrische auto variëren, aangezien de stroomprijs fluctueert. Een exact bedrag is dus niet te noemen. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon, aangezien de brandstofprijs ook schommelt.

Het aantal keren laden, hangt natuurlijk af van de actieradius van je e-auto. Deze wordt op zijn beurt beïnvloed door het gewicht van de lading. Hoe zwaarder de auto beladen is, hoe kleiner de actieradius wordt en hoe duurder het ritje uitpakt. Tenslotte is er nog het verschil in laadstations. Thuisladen is het goedkoopst, een publiek laadpunt schommelt in het midden en een snellader is het prijzigst.

Waar vind je laadpalen richting de wintersport?

Als je met de elektrische auto op wintersport gaat, zul je onderweg meerdere keren moeten opladen. Nederland heeft gelukkig veel laadpalen voor elektrische auto’s. We zijn zelfs koploper van Europa qua laadpalen. Je vindt altijd wel een oplaadstation in de buurt. In het buitenland zijn er minder laadmogelijkheden voorhanden. Plan je wintersportreis dus goed, zodat je onderweg niet stil valt. Benieuwd of er genoeg laadpalen langs de beste wintersportroute naar Oostenrijk staan, of dat je op de snelste weg naar Frankrijk wel op tijd kan laden? Hieronder vind je een lijst met alle laadpalen per land richting de skigebieden van de Alpen:

laadpaal buitenland

Voorbereidingen

Ga je met een elektrische auto op wintersport, dan wil je natuurlijk voorbereid op reis. Net als bij een fossiele brandstof auto dien je over winterbanden te beschikken. Wissel deze tijdig, zodat je ook in Nederland moeiteloos door de sneeuw rijdt. Ga je richting Frankrijk of Italië, neem dan voor de zekerheid ook een type-3 laadkabel mee. Deze worden hier nog sporadisch gebruikt. Een extra 230V verlengsnoer kan ook nooit kwaad, als noodoplossing voor een normaal (langzaam) stopcontact na stilval.

4 reistips

De website Elektrische autovakanties geeft een aantal tips om de ergste drukte tijdens wisseldagen te omzeilen:

  1. Kijk of je een dag eerder of een dag later kunt rijden;
  2. Vermijd op zwarte zaterdag zo veel mogelijk de snellaadstations langs de drukke snelwegen tussen 12.00 en 16.00 uur. Zoek bijvoorbeeld naar alternatieven verder van de snelweg af;
  3. Boek een hotelovernachting onderweg;
  4. Check voor vertrek de paklijst voor elektrische auto’s en vergeet niets essentieels mee te nemen.